בריאות ותזונה

מפתיע: מה קורה לנו במוח כשאנחנו אוכלים גלידה?

מכירים את ההרגשה הזאת שהראש מרגיש כאילו הוא קופא, אחרי שאנחנו אוכלים כמות גדולה של גלידה בבת אחת? שאלתם את עצמכם פעם מה בדיוק קורה לנו? וגם: האם הגלידה נמצאה כתרופה ניצחת למיגרנה?

  • כ"ג אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קיץ. חם לכם מאוד עכשיו, וחוץ ממזגן שפועל במלוא העוצמה, לא היתה מזיקה לכם עכשיו גם איזה גלידה טובה. מכירים את ההרגשה הזאת, אחרי שאתם אוכלים יותר מדי גלידה, בבת אחת, בזמן קצר מדי, ואתם מרגישים איך הראש שלכם 'קופא'? מסתבר, שהתופעה המטרידה הזאת מוכרת כבר גם מחקרית, ויש לה אפילו שם. קוראים לה "קיפאון מוחי" (או ""Brain Freeze, בלועזית, אם תרצו). ויש גם שם אחד נוסף, נפוץ יותר - מקובל פחות בעולם המחקר: "Ice Cream Headache", או בעברית: "כאב ראש מגלידה".

אז קודם כל, רק כדי להרגיע את הלחוצים שביניכם, חשוב לומר שמדובר בהגדרה שאינה מדויקת. אחרי הכל, המוח שלנו לא באמת קופא אחרי שאנחנו אוכלים גלידה, וכאב הראש יכול להיגרם לא רק מאכילה של גלידה – אלא משלל מאכלים או משקאות אחרים, שאנחנו אוכלים או שותים כשהם קרים מדי.

 

קור פתאומי, כאב פתאומי

אבל מה באמת קורה לנו שם? אז האמת היא, שמה שבאמת קורה לנו בתוך הראש, הוא כאב ראש חד שמתפתח מהר מאוד. הסיבה לכך, היא שבהיות שהראש הוא האיבר החשוב ביותר – הוא גם הראשון שמקבל אנרגיה, ומשכך נחשב גם לאיבר שמור ביותר, עליו יש להגן מנזקים פיזיים, רעלים וחומרים מזיקים. גם תהליך ויסות הטמפרטורה, שהגוף שלנו עובר כדי למנוע מהגוף שלנו להתחמם יתר על המידה, חשוב מהבחינה הזו. לכן, כלי הדם שלנו ידועים להתרחב ולהתכווץ בהתאמה, בהתאם לחום הגוף שלנו. אם חם לנו – כלי הדם יתרחבו כדי לאבד חום, ואם קר לנו – כלי הדם שלנו יתכווצו, כדי לשמור על החום בגופנו.

בנוסף לכך, מעל החך, קרוב לגזע המוח, נמצא צומת עורקים ראשי וקריטי בחשיבותו, שממנו מתפצלים העורקים שמובילים למוח דם עשיר בחמצן. בשל חשיבותו, צומת זו מרושת בקולטני כאב רבים מספור, שתפקידם לאתר שינויים שעשויים להעיד על 'תקלה', ולהעביר את המידע הלאה.

המידע, עובר דרך עצב מרכזי, שנמצא אף הוא באזור הראש ונקרא 'העצב המשולש'. הוא אחראי גם על התחושה בפנים ובראש, ומגיע גם אל המוח. בשל הקרבה ביניהם, כאב הראש מתפתח מהר מאוד – אבל גם מסתיים מהר מאוד.

ולכן, כשאנחנו אוכלים במהירות משהו שהוא קר מדי עבורנו, הקור הפתאומי הזה חודר אל החך דרך הלוע - ומקרר את אותו צומת עורקים קריטי. מיד, כלי הדם בצומת מתכווצים ומעבירים את המידע הלאה. בתגובה, המוח שולח עוד דם כדי לחמם את האזור, ובמקביל כלי הדם במוח מתרחבים, כדי למנוע יתר לחץ דם במוח. הכיווץ וההתרחבות הפתאומיים שאנו חשים  - הם שמפעילים את קולטני הכאב שבמעטפת המוח, ומאותתים שמשהו לא בסדר. האיתות הזה יוצר את תחושת הכאב – אותה אנו חשים.

 

גלידה, כאב ראש וצרות אחרות

הרבה פעמים נרגיש את הכאב הזה דווקא במצח או מאחורי העיניים, אפילו שבמקור, הוא קרוב יותר לתקרת הלוע שלנו. הסיבה לכך, היא שהעצב המשולש מעצבב את כל אזור הפנים והראש, ולכן מדובר ב'כאב מופנה', שאינו מורגש במקום שבו הוא נוצר.

אז מה אפשר לעשות כדי ליהנות משני העולמות, גם לאכול גלידה טובה וגם להימנע מכאב הראש שהיא מייצרת עבורנו, אתם שואלים? התשובה פשוטה: חשוב לאכול ולשתות במתינות.

ואם אתם כבר סובלים מהכאב הזה ומתים להיפטר ממנו – נסו לחמם את האזור בכל דרך שנראית לכם, ותראו שהכאב יחלוף בתוך כמה שניות.

אז אמנם 'קיפאון מוחי' לא יכול לקרות לכם, אבל כאב שמרגיש כמו משהו שדומה לו – בהחלט כן. אצל אנשים שונים הכאב גם עשוי להיות מורגש בעוצמות שונות. יש מחקרים שמקשרים בין תופעת הקיפאון למיגרנה. השורה הטובה היא, שחלק מהם טוענים כי הקיפאון המוחי מונע מאנשים לחוש מגרנות, בעוד שמחקרים אחרים טוענים את ההפך בדיוק – אנשים שסובלים ממיגרנות, נוטים לקבל קיפאון מוחי לעיתים תכופות יותר.

אז מה נכון? האמת היא שהתשובה אינה ברורה דיה בשלב זה, אולם דווקא התופעה המרתקת הזאת מושכת רבים מין החוקרים ללמוד אותה יותר לעומק, כדי להבין טוב יותר איך המוח שלנו עובד, ובאופן פרטי יותר, גם איך כאבי ראש ומגרנות נגרמים. כך, נוכל למצוא להם בקלות גם פתרונות טובים יותר, שיוכלו למנוע אותם לעיתים תכופות יותר.

תגיות:מוחגלידה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה