פיתוח האישיות

למה חשוב שלא תכעסו על עצמכם רק כי אתם במצב רוח רע

מחקר חדש מצא: היכולת לקבל רגשות שליליים בלי לבקר את עצמנו עוזרת להתגבר עליהם מהר יותר

  • כ"ב אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם אתם מכריחים את עצמכם להיות עליזים ואופטימיים כל הזמן, מסתבר שאתם רק מגדילים את הסיכוי שלכם לשקוע בדכדוך עמוק: כך מצא מחקר חדש של אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה.

המחקר בדק 1300 מבוגרים אמריקאים בניסיון לוודא האם קיים קשר בין קבלת הרגשות שאנו חשים והבריאות הפסיכולוגית שלנו. התוצאות הראו שאנשים שמתנגדים לרגשות, מסרבים להכיר ברגשות אפלים יותר, או דנים את עצמם בחומרה על כך שהם חווים רגשות כאלה, הם בסיכון גבוה יותר לתעוקה ולחץ.

לעומת זאת, אלה שהרשו לעצמם להרגיש תחושות של עצב, אכזבה ואף טינה, ואפשרו לרגשו הללו לחלוף בטבעיות, דיווחו על פחות מצבי רוח קשים והפרעות רגשיות.

"מצאנו שהאופן בו אנחנו ניגשים לרגשות השליליים שלנו חשוב מאד לבריאות הכללית שלנו", אומר החוקר הראשי, ברט פורד. "אנשים שמקבלים את הרגשות הללו בלי לבקר את עצמם או לנסות לשנות את הרגשות הללו מסוגלים טוב יותר להתמודד עם לחץ ולעבד את הרגשות השליליים הללו".

במהלך המחקר, הנחקרים התבקשו למלא שאלונים בהם הם דירגו עד כמה הם מסכימים עם משפטים כמו: "אני אומר לעצמי שאסור לי להרגיש כפי שאני מרגיש". באופן כללי, אלה שלא הרגישו רע עם עצמם רק כי הם במצב רוח רע היו במצב נפשי טוב יותר מאשר אלה שבכל דכדוך נזפו בעצמם בלי הרף.

בחלק שני של המחקר, הנחקרים התבקשו למסור נאום שיוסרט לצוות של שופטים, כחלק מ'ריאיון עבודה' מזוייף. לאחר מכן, כשהתבקשו לדווח על מידת הלחץ שלהם, נמצא שאלה שלא קיבלו את רגשותיהם השליליים היו בלחץ גדול הרבה יותר בגלל המשימה.

בחלק השלישי והאחרון, 200 מהמשתתפים התבקשו לכתוב יומן במשך שבועיים שבו ידווחו רק על החוויות הקשות ביותר שהם עוברים. כאשר הם עברו מבדק בריאות פסיכולוגית שישה חודשים לאחר מכן, כותבי היומנים שנמנעו מרגשות שליליים דיווחו על יותר בעיות רגשיות ומצבי רוח קשים מאשר אלה שלא התרגשו מרגשות שליליים.

מה זה אומר עבורנו? אין צורך, כמובן, ליהנות משקיעה בדיכאון, אבל מסתבר שגם לא צריך לנסות לגרש במקלות כל כעס או דכדוך. לפעמים מצב הרוח שלנו לא הכי טוב – וזה בסדר, וגם זה יעבור. להילחם ברגשות לא נעימים, מסיק המחקר, רק יגרום לנו להרגיש רע למשך תקופה הרבה יותר ארוכה.

תגיות:כעספיתוח האישיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה