מפתחות לחיים

הרב זמיר כהן – איך נשמור על בריאות גופנו? בחירת המזונות המתאימים

איך בוחרים את הפירות והירקות הטובים לבריאותנו? ומאלו מאכלים מזיקים יש להימנע?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישנם רבים המקפידים על צריכת פירות וירקות, אך אינם מפיקים מהם את מירב התועלת הבריאותית מחוסר שימת לב והקפדה על הגורמים הבאים:

רמת הטריות: פירות וירקות שאינם טריים הולכים ומאבדים עם הזמן חלק נכבד ממאגרי הויטמינים והבריאות שבהם. וכשהם ישנים וכמושים אובדנם של מאגרים אלה גבוה מאד. גם פירות וירקות הראויים למאכל ללא בישול, מאבדים חלק מהוויטמינים שבהם על ידי בישול ובפרט על ידי בישול מרובה.

רמת הניקיון: יש להקפיד מאד על ניקיון פירות וירקות מחומרי הדברה, באמצעות רחיצתם היטב במי סבון כלים, או באמצעות קילופם. למעשה, בסוגי פירות וירקות בהם די בבדיקה קלה בכדי לוודא שאינם נגועים בשרצים, יש להעדיף את הגידולים האורגניים הגדלים עם מעט או ללא חומרי הדברה כלל, או עם חומרי הדברה שאינם רעילים לאדם. זאת משום שאמנם רחיצת הפירות היטב מסירה את חומרי ההדברה החיצוניים, אולם אינה מסירה את אלו הנספגים בפרי עם מי ההשקיה. לעת עתה הגידולים האורגניים יקרים יותר, אולם אין ספק שהגדלת היקף צריכתם של אלו על ידי כלל הציבור, תביא להוזלת מחיריהם.

צבעים שונים: בבחירת הפירות והירקות לאכילה, רצוי להקפיד על מגוון צבעים. כל צבע מצביע על סוגי ויטמינים ומינרלים שונים שאותו פרי או ירק מכיל, ואכילה ממגוון הצבעים מבטיחה לגוף את כל סוגי החומרים הנדרשים לבריאותו. לכן אם המשקיעה מחשבה בבריאות בני ביתה תדאג מפעם לפעם להכין עבורם תבשיל המכיל ירקות ממגוון צבעים. מגוון זה גם יעשיר את טעם התבשיל, מבלי להזדקק לאבקת המרק המצויה, המכילה בדרך כלל חומרים מזיקים (על משמעות הצבע שבטבע ראה בהרחבה בפרק "עולם הצבעים").

פרי וירק בעונתם: בנוסף, בעידן המודרני בו ניתן למצוא על המדפים כמעט את כל סוגי הפירות והירקות במשך כל עונות השנה, חשוב להקפיד על אכילת אלו הצומחים בטבע בעונה הנוכחית דווקא ולהעדיפם על פני האחרים. כל פרטי הטבע נבראו על ידי בורא אחד בהרמוניה נפלאה. בכל עונה מעונות השנה הגוף זקוק לחומרים מסוימים לבריאותו, ואלה הם בדרך כלל החומרים הנוצרים בפירות וירקות אותה עונה. למשל, בחורף הקר הגוף עלול מאד לחלות במחלות מסוימות אשר תרופתן היא מינון גבוה של ויטמין C. ויטמין זה מצוי בשפע בפירות ההדר והם אלה הפירות הצומחים בחורף. בקיץ, לעומת זאת, הגוף זקוק למנות גדולות של נוזלים ולחומרים המצננים את הגוף. מגוון זה מצוי בפירות הקיץ: ענבים, אבטיח, מילון ועוד. גם התפריט הביתי אמור להשתנות במשהו לפי עונות השנה. וכדברי הרמב"ם: "בימות החמה אוכל מאכלים הקרים [שתכונת פעולתן לקרר את הגוף] ולא ירבה בתבלים [התבלינים מחממים את הגוף]. ובימות הגשמים אוכל מאכלים החמים ומרבה בתבלים ואוכל מעט מן החרדל ומן החלתית. ועל דרך זו הולך ועושה במקומות הקרים ובמקומות החמים, בכל מקום ומקום הראוי לו".

 

הימנעות ממאכלים מזיקים

עד כאן עסקנו במרכיבי המזון הרצויים להיאכל בתפריט היומי. אולם כאמור, בעידן המודרני יש לתת את הדעת גם על הימנעות מהכנסת חומרים רעילים ומזיקים לגוף, אשר מוכנסים ביודעין אל המוצרים המשווקים לצרכן, מתוך שיקולי רווח כספי של היצרן. לפיכך יש להימנע ככל שניתן מצריכת מוצרים המכילים צבעי מאכל, חומרים משמרים, שומנים מעובדים כגון מרגרינה, מוצרים עתירי כולסטרול מזיק וכדומה, ולמעט באופן משמעותי בצריכת כמויות הסוכר והמלח. כדי להמריץ את חובת הזהירות מרכיבים אלה, נפרט את נזקיהם בקצרה.

צבע מאכל: המילה "מאכל" מטעה. היא גורמת להבין כאילו מדובר בצבע הדומה בהרכבו לצבעים שבטבע וראויים למאכל, כמו האדום שבאבטיח, הכתום שבתפוז וכדומה, בעוד שלאמיתו של דבר מדובר בצבעים העשויים בדרך כלל מ...אבקת מתכות שונות וזפת פחם. אך ישנם אנשים שמשום מה החליטו כי הם ראויים למאכל.

בפועל, קיים ויכוח עד היכן מגיעים נזקיהם של אלו והאם חלקם אכן מסרטן. אולם קיים חשש גדול באשר למניעיהם של הטוענים כי החומרים הללו אינם גרועים ואינם מסוכנים כל כך. גם מספרם של ההולך וגדל של החולים במחלות קשות עם התרחבות השימוש בחומרים התעשייתיים אינו תומך בעמדתם. התמוה מכל הוא שחומרים אשר אסורים באכילה ולכן גם בשיווק לצרכן במדינות אחרות, מותרים בשיווק לצרכן בישראל. למשל, צבע המאכל האדום-צהוב שקיבל את השם ביטא-אפו-8 אסור באכילה ובשיווק בארה"ב ובאירופה, צבע מאכל אחר בשם E123 אסור באכילה ובשיווק בארה"ב ובמדינות נוספות, ואילו בישראל הם משווקים ונאכלים בחופשיות. בכל מקרה, אין ספק שכל צבעי המאכל מזיקים לגוף במידה זו או אחרת ויש להימנע מאכילתם ככל שניתן.

חומר משמר: בדרך כלל, המילה 'שמירה' הינה בעלת משמעות חיובית. אלא שבענייננו חומר זה אשר נועד לשמר את המזון מכיל ברובו רעלים קוטלי חיידקים, אשר באמצעות השמדתם של אלו האחרונים, מונע את ריקבון המוצר ומעניק ליצרן להרוויח מחיי המדף הארוכים של המוצר. אולם חומר זה הנשאר במזון מוכנס לגוף האדם וממשיך שם את פעולתו להזיק ולהשמיד גם את אוכלוסיית החיידקים הטובה שבמעיים, הנדרשת לעיכול היעיל.

שומנים מוקשים: גוף האדם נברא מתוך התאמה לעולם הטבע שסביבו. משום כך מסוגל הוא לפרק ולעכל בתוכו שומנים טבעיים. אולם שומן מוקשה כגון מרגרינה, הוא שמן טבעי נוזלי במקורו, שעבר עיבוד תעשייתי המקשה אותו. שומן זה אינו מוכר לגוף והוא מתקשה מאד לעכלו ולהשתמש בו כראוי, עד כדי גרימת נזק לתאי הגוף.

בהקשר זה יש לציין לגבי השומן מן החי, כי בעוד שבדורות הקודמים ניזונו הבקר והצאן מעשב טרי בחיק הטבע, ובשרם ושומנם היו ברמה בריאותית סבירה, בדור זה בו מוזרקים לבעלי החיים הורמוני גדילה, והם ניזונים ממזון ירוד שיש בו חומרי הדברה ואנטיביוטיקה, ההשפעה על איכות הבשר ברורה. לכן יש למעט מאד בזמננו באכילת בשר בקר וצאן ובוודאי שיש להימנע ככל האפשר מאכילת שומנם הרווי בחומרים מזיקים. זאת אפילו בבשר שאינו מעובד, ועל אחת כמה וכמה בבשר מעובד.

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" היכנסו לאתר הידברות שופס

תגיות:בריאותהרב זמיר כהןמפתחות לחיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה