מפתחות לחיים

הרב זמיר כהן – איך נשמור על בריאות גופנו? הכלל הראשון

מדוע על האדם לשמור על בריאותו? ואיך אפשר לשמור על בריאות טובה באמצעות מזון מתאים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בניגוד להבנתו הפשוטה של היודע שישנה השגחה פרטית, כי בני האדם מתים בדרך כלל בגיל שנקבע להם מראש, אומרים חז"ל בתלמוד ירושלמי ובמדרש בדבר גורמי עיתוי המוות, כי "תשעים ותשעה בפשיעה [משום שפשעו בשמירת בריאותם], ואחד בידי שמים". כלומר, אמנם לכל אדם נקבע מלמעלה עוד בטרם לידתו מהו מספר שנות חייו, כשם שנקבע עבורו אילו כלים שיתאימו לניסיונותיו בחייו בעולם הזה הוא יקבל [כגון עושר או עוני, בריאות או מחלות ומומים, יופי או כיעור, חכמה או טפשות וכל שאר פרטי מצבו], כלשון התלמוד: "הכל בידי שמים, חוץ מיראת שמים". ובמסכת נידה מבואר שכל הפרטים הללו נקבעים עם היווצרות העובר. אולם יש לציין כי ביד האדם לשנות את גורלו על ידי מעשיו. משום שאף על פי שהכל בידי שמים, יש בכח יראת השמים שניתנה ביד האדם להשפיע על שינוי הנגזר בידי שמים. ולזה כוונת חז"ל באומרם "אין מזל לישראל". לפי שאין גורלם של ישראל מוכרע ביד המזל - הלא הוא הגורל אשר נקבע לאדם מראש ואמור 'לנזול' ולהגיע אליו במהלך ימי חייו - אלא ביד כל אדם מישראל לשנות את הנגזר עליו באמצעות שש מאות ושלש עשרה הכלים שבידו - הלא הם מצוות התורה. אולם באמצעות כח הבחירה שבידו והוא מסוגל להזיק לעצמו עד כדי קיצורם של שנות חייו. חז"ל אף מוסיפים מידע מבהיל ומגלים כי רק אדם אחד מתוך מאה אכן מת בגיל שנקבע לו מראש עוד בטרם לידתו ואילו כל השאר פשעו (!) בשמירת בריאות גופם ולכן מתו טרם זמנם.

גילוי זה מחייב כל אחד מאיתנו ללמוד את יסודות כללי הנהגת הבריאות וליישמם כמיטב יכולתנו בחיי היום יום. שהרי בפסוקים "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד" "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם" נכללת ההוראה לשמור על נפשנו שתאריך ימים בגופנו באמצעות ההקפדה על כללי הבריאות ושמירת איכות הסביבה, למען נזכה באותן שנות חיים נוספות להמשיך לעצב ולבנות את אישיותנו ואת עולמינו הרוחני. ראה בספרי "הצופן" את ביאור דברי הרמח"ל בספרו "דרך ה'" כי החיים בעולם הזה הם תקופת העבודה בה ניתן לעצב את הנשמה ולרוממה באמצעות השימוש הנכון בגוף שיש בו יצרים. הגוף עם כל יצריו משמש כ'מכשיר כושר' לנשמה וכל התגברות על יצר שלילי על ידי תיקון תכונה מתכונות הנפש, הימנעות מעבירה על אף הפיתוי העז וכן קיום מצווה מהתורה, מהוה נדבך נוסף בבניית ועיצוב הנשמה לעד.

 

כללי שמירת בריאות הגוף

שמירת בריאות הגוף מתבצעת באמצעות שימת לב והקפדה על ארבעה גורמים עיקריים:

א. טיב החומרים הנכנסים אל הגוף, מהם הגוף נבנה ובאמצעותם הוא מוּנע ופועל.

ב. כמות המזון המיועד להתעכל על ידי הגוף.

ג. ניקוי הגוף מחומרי פסולת המצטברים בתוכו.

ד. מאמץ גופני באמצעות הפעלת כל שרירי הגוף.

גם אוויר צח וצלול תורם לבריאות, בעוד אוויר מזוהם מעשן סיגריות או מפליטת כימיקלים ומזהמים אחרים הנפלטים מרכבים ומארובות מפעלים, מסוגל לגרום לנזק בלתי הפיך ולקיצור חיי האדם.

עוד יודגש כי נפש בריאה המלאה שמחת חיים מהוה תנאי הכרחי לשמירת הגוף בריא ורענן. לנושא נכבד זה החשוב בפני עצמו הקדשנו פרק מיוחד בספר.

בעמודים שלפנינו נרחיב בפרטי כל אחד מארבעת כללי היסוד ההכרחיים לשמירה על גוף בריא מצד דרכי ההשתדלות הטבעית המוטלת על האדם.

 

כללי שמירת בריאות הגוף

כלל א': הקפדה על טיב החומרים הנכנסים אל הגוף

תאי הגוף מתחדשים ונבנים, כידוע, מהמזון הנכנס אל הגוף. ברור אם כן, שמזון טוב ואיכותי יבנה ויחדש גוף בריא ואילו מזון גרוע יבנה גוף ירוד. יתירה מזאת, בחלק נכבד מהמזון המודרני מצויים חומרים שומניים אשר נכנסים אל מחזור הדם, וכשהם בכמות מופרזת הרי הם נדבקים לדפנות העורקים והולכים ומתעבים עד שסותמים את מעבר זרימת הדם למקומות חיוניים. והתוצאה ידועה.

ישנם חומרים אחרים המעורבים במזון התעשייתי ומוכנסים על ידי האדם אל גופו מבלי לדעת כי בהיותם בתוכו הם מעודדים את תאי הגוף לפעול בצורה לא נכונה ובלתי מבוקרת, עד כדי התפתחותם של גידולים שונים.

לפיכך יש להקפיד על צריכת מזון על פי הכללים הבאים, שיסוד כולם הוא להיות מחובר יותר למוצרי הטבע שברא עבורנו באהבה בורא האדם, ופחות למוצרים תעשייתיים שיצר האדם מתוך אינטרסים כלכליים.

ואלו הם שני כללי היסוד באשר לאיכות ומרכיבי המזון:

א. המזון יהיה מגוון ויכיל את כל צרכי הגוף: פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים. חשיבות רבה יש לייחס למוצרים שעברו עיבוד מינימלי, לדוגמא דגנים מלאים וירקות טריים, אשר ערכם הבריאותי ותועלתם לא נלקחו מהם, וכדאי להעדיף אותם על פני אלה המעובדים יותר כגון מוצרים מקמח לבן וירקות משומרים.

ב. יש להימנע ככל שניתן מצריכת צבעי מאכל, חומרים משמרים, שומנים מעובדים כגון מרגרינה, מוצרים עתירי כולסטרול מזיק וכדומה, ולמעט באופן משמעותי בצריכת כמויות הסוכר והמלח הגדולות המקובלות כיום בחברה המודרנית.

נפרט את הדברים.

תפריט יומי בריא ומזין מורכב מארוחות הכוללות את כל החומרים שהגוף זקוק להם לבניית תאיו וכן לבעירה והנעה כדלק לרכב. תפריט זה מכיל:

1. פחמימות, כגון לחם, תפוחי אדמה, אורז וכדומה.

2. מנת חלבונים, כגון חומוס, שעועית, דג, עוף או בשר.

3. מעט שומנים איכותיים, כגון שמן זית (מכבישה קרה).

 

ההבדל בין שמן מכבישה קרה לשמן מכבישה חמה: כדי למצות בצורה האיכותית ביותר את השמן האגור בזיתים או בזרעונים מהם מפיקים שמן (כגון שומשום), משתמשים בתהליך כבישה "קרה", כלומר מיצוי בטמפרטורה של עד 35 מעלות צלזיוס, וללא שימוש בחומרים כימיים. בשיטת מיצוי זו השמן קרוב יותר לצורתו המקורית בצמח ונשמרת בו רמה מירבית של חומרי תזונה.

תהליך הכבישה ה"חמה" עושה שימוש בחום גבוה יותר ובחומר כימי ממיס, אשר פוגעים בחומרי התזונה שבשמן, ובטעמו. המיוצר על ידי חברה איכותית, והוא בדירוג הנקרא "כתית מעולה" או "כתית משובח"), שמן קנולה וכדומה. יצוין כי בארוחות רבות הגוף מקבל את מנת השומן הנדרשת לו ממאכלים המכילים שמן בצורתם הטבעית כגון אבוקדו, אגוזים ועוד, ואין צורך להוסיפו.

 

4. ויטמינים ומינרלים המצויים בשפע בפירות וירקות טריים. 

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" היכנסו לאתר הידברות שופס

תגיות:הרב זמיר כהןמפתחות לחייםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה