חדשות יהדות

לראשונה: מסמך נדיר של הרב שטיינמן שליט"א נחשף

המסמך המרגש, מציג את רשימת העולים באוניה 'אולטרה פלוס', מקיץ תש"ה, ובהם גם גדול הדור מרן הרב שטיינמן ואשתו בעת שעלו לארץ, לפני 72 שנים

  • י"ז אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ד"ש מהעבר: מסמך מקורי שנחשף לאחרונה, מציג את רשימת העולים של היישוב לפני הקמת המדינה, כאשר הגיע לארץ הרב שטיינמן שליט"א, גדול הדור, יחד עם רעייתו, בצעירותם.

התאריך המתנוסס על המסמך מציג את התאריך 19.6.1945, ח' בתמוז תש"ה, שנחשף לראשונה כתאריך המדויק בו עלו. שם האוניה שבה עלו היה "אולטרה פלוס", שהפליגה מיד לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, עם קרוב ל-400 עולים, בעליה חוקית, שנחשבה לעליה גדולה מאוד באותם ימים.

הרב ורעייתו הגיעו משווייץ, אל האוניה הפליגה מספרד, ככל הנראה מברצלונה. את דמי הנסיעה שילם הרב זאב וולף רוזנגרטן, מקורבו של הרב.

ההפלגה ארכה 12 יום, והנוסעים בה סבלו מ"ריח חריף ומבחיל של שמן זית בלתי מזוכך העכיר את האוויר במחלקת העולים שבבטן הספינה", כפי שהיטיב לתאר זאת העיתונאי ישעיהו בן פורת, ניצול שואה ששהה על הספינה באותה ההפלגה.

ברשימה, שנכתבה יממה לאחר שעלו, במחנה העולים בעתלית, נכתב כי בני הזוג ייקלטו בקיבוץ החפץ חיים. שכן באותם ימים כדי לקבל אשרת כניסה לארץ, היה צורך למצוא מקום שמוכן לקלוט את העולה.

"הגראי"ל לא יצא במהלך ההפלגה כלל אל הסיפון לראות את הים, אלא היה ספון כל העת בחדרו וישב ולמד ללא הפסקה", תיארה אחת הנוסעות באונייה שהגיעה לידי אתר 'בחדרי חרדים', יחד עם המסמך ההיסטורי.

זאת ועוד, ברישום מופיע גם שמו של הרב שאול ברזם, בחור ישיבה שהגיע מהולנד, והפך בהמשך לחותנו של הרב סטייפלר זצ"ל.

הרב שטיינמן סיפר בהמשך על יראת השמים העמוקה שמצא באותו בחור, שהגיע לשאול אליו לשאול בעצתו כל אימת שנתקל בשאלה הלכתית על הסיפון. כך לדוגמא פנה אליו בענייני כשרות כשהבחין כי באוכל רובו ככולו מלא בתולעים, בענייני הדלקת נרות, ועוד.

מאחר שהתפעל ממנו, החל לדבר על ליבו בעניין מעלת לימוד התורה- ולבסוף שכנע אותו לחדול מלימוד לצד עבודה, מה שהיה מקובל מאוד בהולנד באותם ימים, ולהתמסר רובו ככולו ללימוד. הלה נכנס לישיבת חברון – ולימים כאמור, הפך לחתנו של הסטייפלר זצ"ל, גדול הדור של אותם הימים.

תגיות:הפלגההרב שטיינמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה