בריאות ותזונה

מחקר מפתיע: הפחתת לחץ וחרדה – מונעת התפשטות סרטן

חרדה ודכדוך גורמים להפרשת הורמונים הפוגעים במערכת החיסונית. בשל כך, תרופות להפחתת לחץ מונעות התפשטות סרטן

  • ט' סיון התשע"ח
אא

תרופות נגד דיכאון ונגד דלקות עשויות להפחית את הסיכוי להתפשטות גרורות סרטניות לאחר הסרת הגידול, כך עולה ממחקר קליני ראשוני שנערך בישראל.

ממצאי מחקר שפורסמו בכתב עת יוקרתי לחקר הסרטן מצביעים על כך שלחץ נפשי וחרדה של חולים עלולים להשפיע לרעה על מצבם הבריאותי ולגרום להתפתחותם של גרורות סרטניות.

המחקר נערך בקרב 38 חולות בסרטן השד ו-34 חולים בסרטן המעי הגס שטופלו בבתי החולים שיבא, בילינסון וקפלן. חוקרי המחקר מציינים כי הממצאים תקפים כנראה גם לסוגים אחרים של סרטן.

במהלך המחקר ניתנו למחצית מהחולים ומהחולות תרופות נגד דיכאון חמישה ימים לפני הניתוח להסרת הגידול וחמישה ימים אחריו. מדובר בדרלין, תרופה נגד חרדה המשמשת גם להפחתת לחץ דם, ובאתופן, תרופה למניעת דלקות ונגד כאבים. ליתר החולים ניתנו תרופות פלסבו, כלומר כדורי דמה, שאינם מכילים שום רכיב תרופתי.

תוצאות המחקר הצביעו על כך שאצל החולים שנטלו את התרופות האמיתיות נגד חרדה, דיכאון ודלקות לא נמצאו סימנים המעידים על התפתחות גרורות. לעומת זאת, אצל אלה שלקחו את הפלסבו נמצאו סימנים המעידים על סיכוי להתפתחות גרורות.

פרופ' שמגר בן אליהו, ממובילי המחקר, הסביר: "כשהגוף נמצא במצב של לחץ פיזיולוגי או פסיכולוגי, מופרשים בכמות גדולה הורמונים שמדכאים את פעילות התאים של המערכת החיסונית, ובכך מעודדים בעקיפין התפתחות גרורות סרטניות. ההורמונים הללו גם מסייעים לתאים הסרטניים שנשארים בגוף לאחר הניתוח ליצירה ולהתפתחות של גרורות מסכנות חיים".

תוצאות המחקר הראשוני מצביעות על כך שתגובות של לחץ (סטרס) ודלקת שהגוף מפתח, עוד לפני הניתוח, מובילות, כנראה, לשינויים שחלים בגידול. נראה שהחרדה והתגובות שנלוות אליה בתקופת ההמתנה לניתוח יכולות להשפיע לרעה על הגידול ועל פרמטרים גופניים של החולה".

בשל העובדה כי מדובר במחקר ראשוני בלבד, מציינים החוקרים לחולי סרטן המעוניינים להשתמש בתרופות נגד חרדה ודלקות להתייעץ עם הרופא המטפל שלהם ולקבל את חוות דעתו בנושא. המסקנה העולה מן המחקר מוכיחה, שוב, עד כמה חשובה הרגיעות והשלווה לשמירת הבריאות.

תגיות:לחץחרדהסרטןמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה