חדשות יהדות

הרב זילברשטיין: "אם היינו בוכים באמת על בית המקדש - אין ספק שכבר היינו רואים בבניינו"

הרב יצחק זילברשטיין ב-2 הערות מיוחדות: לדרוש את חורבן בית המקדש ולהימנע משימוש במילים 'היכל' ו'דביר' לדברי חולין

הגאון הרב יצחק זילברשטייןהגאון הרב יצחק זילברשטיין
אא

"כולנו מתפללים כל יום על בית המקדש, אבל במיוחדת עתה צריכים אנו לבדוק כמה חסר לנו בית המקדש וכמה אנו דורשים את ציון" - כך אמר הרב יצחק זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן וחבר מועצת גדולי התורה.

"למרבה הכאב", הוסיף הרב זילברשטיין, "נפוץ היום השימוש במילה 'היכל'. יש 'היכל התרבות' ויש 'היכל הספורט' ויש גם אולמות שמחה שמשתמשים בשם זה, וכלל לא יודעים כי המילה 'היכל' היא כולה קודש, היא כינוי לבית המקדש".

"הירושלמי מסביר", הטעים הרב זילברשטיין, "כי המילה 'היכל' מקורו מלשון 'כלכלה', ללמד כי כל כלכלת העולם מגיעה מבית המקדש, ולכן כשאנו יודעים את החשיבות הקדושה של מילה זו, צורם לראות איך מבלי דעת היא הופכת לחולין".

בהקשר זה הוסיף הרב זילברשטיין כי בימי בחרותו בישיבת סלבודקה, אמר פעם כי בני ברק היא 'עיר הקודש'. שמע זאת ראש הישיבה הרב מרדכי שולמן, והעיר לו: "איך אתה יכול לומר כך? עיר הקודש זו ירושלים".

"זו ההשקפה שצריכה להיות לנו עם מילת הקודש 'היכל' וגם עם המילה 'דביר' – שתי מילים שמסמלות את בית המקדש, וחשוב שנדע לשמור על קדושת מילים אלו ולא להוציא אותן לחולין, בפרט לדברים שאין בהם כל קשר לקדושה, ואולי אף להיפך", המשיך הרב זילברשטיין את דבריו.

"חייבים לדרוש את בניין בית המקדש", המשיך הרב זילברשיין וסיפר על חמיו, מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שכאשר לימד בשיעורו הקבוע, את הגמרא בסוף מסכת ראש השנה (דף ל' עמוד א') האומרת 'ציון היא דורש אין לה', קם תלמיד חכם אחד ושאל, 'למה אין לה דרישה? הלא כל היושבים כאן מבקשים שלוש פעמים ביום 'ותחזינה עינינו בשובך לציון'?''.

"כתשובה לשאלתו, שאל אותו מרן הגרי"ש: 'האם כשאתה אומר 'ותחזינה', הנך מכוון בכל הלב על החיסרון הנורא שיש לנו בהיעדרו של בית המקדש? האם הנך מגלה את רצונך ותשוקתך לבניית בית המקדש?', השיב השואל בכאב: 'אכן, אינני מכוון די הצורך'. אמר מרן הגרי"ש: 'נו, אם כך זה הפשט שאין לה דרישה. הלב לא דורש מספיק...'.

הרב זילברשטיין התייחס למקרה כאוב שהיה עד לו, בו נשרפה דירתה של אלמנה. "וזכורני, שבסמוך לדירתנו הקודמת ב'סמטת יבנה', נשרפה בזמנו דירתה של אלמנה, והיה זה מזעזע לראות את האלמנה ההיא יוצאת לרחוב ובוכה, ובוכה ובוכה. כל הציבור שהיה נוכח במעמד הנורא, בכה יחד איתה. ואם היינו בוכים בצורה זו על בית המקדש, אין ספק שהיינו כבר רואים בבניינו".

הרב זמיר כהן – לשמוח על חורבן בית המקדש?!

 

תגיות:הרב יצחק זילברשטייןהיכלבית המקדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה