בריאות ותזונה

חום וכאבים: האם ידעתם שיש דבר כזה 'שפעת קיץ'?

היא מסוכנת לא פחות משפעת חורף, מגיעה אלינו בעיקר מחיידקים שחיים במזגנים ומתרחשת בעיקר בקיץ. רבים מאיתנו סובלים ממנה, ולא יודעים עדיין לקרוא לה בשם: תכירו את שפעת הקיץ

  • י"א אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תכירו את 'צננת המזגנים': היא פוקדת רבים מאיתנו בכל קיץ מחדש. התסמינים שלה דומים להפליא לשפעת מהסוג שאנחנו חווים בחורף – ובכל זאת היא אחרת, ומסוכנת לא פחות מהשפעת של החורף, והיא מוגדרת כ'שפעת של הקיץ'.

בשונה מהשפעת שאנחנו מכירים מימי החורף הקרים, הנגרמת כתוצאה מווירוס עונתי, שפעת מסוג זה, המרחשת בעיקר בימות הקיץ החמים, נגרמת בגלל חיידק שחי במזגנים, ונקרא "ליוגיונלה". זאת גם הסיבה ששפעת הקיץ מכונה גם "מחלת הלגיונרים".

אצלנו היא אמנם לא מוכרת עדיין, אבל בעולם הרפואה היא מוכרת כבר משנת 1976, כאשר רבים לקו בה בעת כינוס של הליגיון האמריקאי, בבית מלון בפילדלפיה.

מחלה זו פוגעת בעיקר במערכת הנשימה, ועלולה לגרום לחום גבוה, כאבי שרירים ודלקת ריאות.

כיוון שסביבתו הטבעית של החיידק היא באגמים, מעיינות ומקומות שזרימת המים בהן היא טבעית - הוא מצוי גם במזגנים. המחלה מועברת דרך שאיפות מים מיקרוסקופיות שנגועות בחיידק, ומצויות באוויר שאנו נושמים. מלבד זאת, מצוי בעיקר במקורות זורמים של מים חמים, בטמפרטורה שבין 25-45 מעלות, במתקנים כמו מבנים גדולים עם מערכת צינורות ארוכה, מכשירי אדים, מזרקות וגם בספא וג'קוזי.

אם אתם כבר מכירים מישהו שחולה במחלה הזו, ומפחדים להידבק – הסירו דאגה מליבכם, שכן לא מדובר במחלה מידבקת. אנשים אינם יכולים להידבק זה מזה, אבל כן יכולים להידבק מאותו מזגן (בעבודה, ברכב או בבית) או המקור שהביא להפצת החיידק.

הסימפטומים של המחלה מתבטאים בהרגשה כללית לא טובה, שיעול, הזעה, חוסר תאבון, צמרמורת, זיעה וחום גבוה. תקופת הדגירה שלה בגוף היא בין 2-10 ימים, ולעיתים מגיעה אפילו לשבועיים. ככל שהיא מתמשכת – כך יחריפו הסימפטומים שלה.

את האבחנה למחלה תוכלו לקבל באמצעות בדיקות פשוטות, כמו צילום ריאות, בדיקת שתן, וגם בדיקת דם. הטיפול בה, הוא אנטיביוטי, שככל שמקדימים אותו – כך ההחלמה תהיה מהירה יותר.

ואגב, בדומה לה, יש גם מחלה דומה, דמוית שפעת, שנקראת בשם   Pontiac fever. מחלה זו נגרמת אף היא מטיפות המזגן, אולם אינה גורמת לדלקת ריאות, ותקופת הדגירה שלה בגוף הוא בין 1-3 ימים. היא פוגעת בדרכי הנשימה העליונות - אולם עוברת ללא טיפול אצל רוב האנשים, מלבד כאלה שסובלים ממחלות לב, מעשנים ובעלי לחץ דם גבוה, שחייבים טיפול כדי שמצבם לא ידרדר.

ואיך תוכלו לשמור על בריאותכם מפניה? הקפידו על ניקוי המזגנים ומכשירי האדים שבבתיכם, על אספקת מים נקייה וזורמת (מים שאינם עומדים), וכן על טמפרטורת מים מתחת ל-20 מעלות, או יותר מ-60 מעלות.

 

תגיות:חוםכאביםמזגןקיץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה