קשב וריכוז

הורים לילדים עם הפרעת קשב: כך תעברו בשלום את חופשת הקיץ

איך שורדים את חופשת הקיץ כשיש בבית ילד אחד או יותר עם הפרעת קשב וריכוז? מומחים והורים מנוסים מציעים טיפים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם יש לכם ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, כנראה שהחופש הגדול מאיים עליכם במיוחד. איך שורדים חודש או חודשיים עם ילדי ADHD שהוציאו אותם מהשגרה שכה נחוצה להם? הנה עצות מכמה מומחים – וגם מהורים מנוסים לילדים עם הפרעת קשב.

ד"ר פיטר ג'אקסה, פסיכולוג קליני המנהל מרכזים לטיפול בהפרעת קשב באמריקה וסובל מהפרעת קשב בעצמו, אומר שיש רק שני דברים בטוחים לגבי החופש הגדול עם ילדי ADHD: בטוח לגמרי שהילדים שלכם יהיו משועממים בקלות ולעיתים קרובות ובטוח לגמרי שהם ידרשו המון מהמשאבים שלכם: יותר זמן, יותר תשומת לב, יותר כסף...

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז משגשגים בימים של שגרה קבועה. איך מוצאים את האיזון בין הצורך שלהם לסדר יום – ובין צורך של כל ילד באשר הוא 'להרגיש בחופש'? לד"ר ג'אקסה יש מספר הצעות:

  • הכינו לוח שנה משפחתי גדול, תלו אותו במקום בולט וסמנו עליו את כל הפעילויות הידועות מראש: ימי החופשה המשפחתית, יום הכיף ב'חפץ חיים', הנסיעות הקבועות לים, וכן הלאה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

  • הקלו קצת בכללים, אבל אל תשימו אותם בצד. למשל, אל תחרגו משעות השינה והקימה באופן קיצוני, כי בוודאות זה ישפיע לרעה על הילדים שלכם. בנוסף, מה שאסור מכל וכל בימות השנה לא יכול להפוך למותר כל הזמן בקיץ. אל תאפשרו יום שלם של בהייה במסכים וגם לא יום שבו כל הארוחות הן ממתקים.
  •  אל תארגנו פעילות לכל רגע עירות של הילדים. ילדים עם הפרעת קשב אמנם צריכים סדר יום, אבל זה לא אומר שהם צריכים שיגידו להם בכל רגע נתון מה לעשות. עשו ככל שביכולתכם לעודד אותם לחשוב באופן יצירתי ולמצוא תעסוקה לעצמם מפעם לפעם.
  •  אם הילד שלכם גדול מספיק, מצאו לו עבודה. עבודה חלקית יכולה להעניק לבן נוער את המסגרת שהוא כל כך  זקוק לה, לחזק את הביטחון העצמי שלו, ללמד אותו מיומנויות חדשות – וכמובן, לפתור חלקית את בעיית השעמום הבלתי נגמרת.

לד"ר לארי סילבר, פסיכיאטר המתמחה בהפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, יש מספר עצות נוספות.

  • אם הילד שלכם נוטל תרופות במהלך שנת הלימודים, אל תפסיקו רק בגלל החופש. מלבד במקרים נדירים בהם הקושי הוא לימודי בלבד, להפרעת קשב וריכוז יש השפעות גם בבית. אם אתם רוצים שהחופשה המשפחתית תעבור בשלום , שכולם ייהנו, ושהילד עם הפרעת קשב  לא יעביר מחצית מהחופשה כשהוא סופג נזיפות ועונשים –המשיכו בלקיחת התרופה. סילבר מספר שהכיר הורים רבים שהפסיקו את התרופה על דעת עצמם בחופש, בדרך כלל בלי תוצאות טובות. במקרה אחד שזכור לו במיוחד המשפחה נסעה לחופשה בחווה של הסב והסבתא, ואחרי יומיים שבהם הילד רץ, השתולל והציק בלי הרף, הוא עלה על הטרטור וניסה לנסוע בו בכוחות עצמו....
  • אל תקיימו משא ומתן עם הילדים! אם יש לכם חוקים חשובים לגבי זמני שינה, זמן מסך, הבאת חברים הביתה, וכן הלאה – רצוי מאד לא להיכנס עם הילדים למשא ומתן רק בגלל שעכשיו חופש. ילד שמבקש 'רק עוד עשר דקות' עד השינה ילך לישון בסוף שעה מאוחר יותר מהרגיל. על הכללים שחשובים לכם עמדו בכל תוקף ואל תסכימו לדון בהם. אם אתם זקוקים לעזרה באכיפת הכללים בגלל רוח מרד של ימי חופשה, בהחלט רצוי שתערכו מבצע ותבטיחו תמריצים, אבל אל תוותרו על דברים עקרוניים לכם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

  • בחרו בקפידה פעילויות שמתאימות לילד. לילדים עם הפרעת קשב יש סף תסכול נמוך. בהתאם לכך, זה מתכון לצרות לשלוח ילד כזה עם תיאום עין יד חלש במיוחד לתוכנית קיץ שמתמקדת בפעילות ספורט כמו טניס או כדורגל. אם הוא סובל מקושי בוויסות חושי ומאותגר במיוחד בסביבה הומת אדם, כנראה שימי כיף בלונה פארק וקייטנה עם כמה מאות ילדים לא יהיו פתרונות מוצלחים במיוחד עבורו.
  • אל תצפו מהילד ללמוד במשך כל החופש. לילדים רבים עם הפרעת קשב יש גם ליקויי למידה וההורים לחוצים מאד שמא בחופש יאבדו את כל ההתקדמות שהשיגו עד כה. עדיין, אומר ד"ר סילבר, כל הילדים זקוקים לחופש – גם אלה המתקשים בלימודים. תנו להם הפסקה מלימודים לפחות לחלק מהחופש.\

 

הורים מדברים

מגזין ADDitude האמריקאי המיועד למשפחות בהן קיימת הפרעת קשב וריכוז, אסף מהורים לילדי הפרעת קשב וריכוז את הטיפים המוצלחים ביותר שלהם לעבור את חופשת הקיץ בשלום. הנה מה שמציעים ההורים:

  • "תמצאו לילד עבודה. עבודה בקיץ יכולה לחולל פלאות להערכה העצמית של הילד. הבן שלי עבד אצל ירקן מקומי בשנה שעברה, הבוס שלו סמך עליו וזה חיזק מאד את הדימוי העצמי החיובי שלו".
  • "אל תשאירו לילד יותר מידי זמן פנוי. אני מוצאת לילדים שלי חוגים שממלאים חצי מהיום, ומארגנת מפגשי משחק עם חברים באופן קבוע. כשיש להם זמן פנוי הם מתחילים לריב".
  • "הקפידו על שגרת בוקר. גם במשך חופשת הקיץ הילדים שלי קמים בזמן שבו הם קמים לבית הספר ושגרת הבוקר שלהם נותרת בלי שינוי. מידי בוקר הם עובדים על פעילות מוסכמת או משחקים בחוץ. סדר היום עוזר להם".
  • "נצלו את הקיץ לחידוד מיומנויות שהילדים עדיין מתקשים בהם: בשנה שעברה הקדשנו את הבקרים בחופש לקריאה ותרגול כתיבה, בעוד אחרי הצהריים הוקדשו לשחייה ומשחק עם חברים".
  • "הקדישו זמן לתחומי העניין של הילדים. בבית הספר הכל מוכתב להם – בקיץ אני מאפשרת להם לחקור את מה שמעניין אותם. חוץ מזה אנחנו יוזמים מידי שנה פרויקט גדול שהילדים יכולים לקחת בו חלק משמעותי – הקיץ, למשל, אנחנו שותלים גינה".
  • "אפשרו לילדים לבחור את הפעילויות שהם רוצים. לפני כל חופשה אני יושבת עם הילדים ומציעה מספר אפשרויות לפעילויות – ואז בונה לוח לחופש עם הפעילויות שהם עצמם בחרו ורוצים לעשות".
תגיות:קשב וריכוזהורים וילדיםחופש הגדול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה