בריאות ותזונה

האם החיידקים במעיים יכולים לסדר לכם דיאטה מוצלחת?

מחקר חדש מצא כי חיידק מסויים החסר במעיים של אנשים הסובלים מהשמנת יתר מעלה בדם את רמת החומצה הגלומאטית, שמצידה מעלה את הסיכון להשמנה

  • א' אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בחמש השנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מצביעים על קשר בין אוכלוסיית חיידקים ידידותית מפותחת במעיים האנושיות ובין משקל תקין. מחקר חדש מטעם הפקולטה לביולוגיה באוניברסיטת קופנהגן מצא שוב קשר ישיר בין סוג מסוים של חיידק ידידותי לאדם לבין רמת הסיכון להשמנת יתר.

במחקר החדש נערכה אנליזה יסודית לחיידקי המעיים של 72 אנשים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית (BMI של 35 ומעלה) ולחיידקי המעיים של 79 אנשים רזים (BMI  של 20). בנוסף, החוקרים לקחו דגימות דם מהמשתתפים במחקר ובדקו את תכונת חומצות האמינו בדם.

המחקר מצא כי סוג מסוים של חייק בשם B. thetaiotaomicron, היה חסר או נוכח בכמויות קטנות מאד בקרב המשתתפים בניסוי שסבלו מהשמנה קיצונית. בקרב הרזים, לעומת זאת, החיידק נמצא בריכוז גבוה למדי.

בנוסף, החוקרים גילו שהמשתתפים שסבלו מהשמנה קיצונית היו בעלי ריכוז הרבה יותר גבוה של חומצה גלומאטית בדם – חומצה שממלאה תפקיד חשוב בתפקודם של מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטרים). החוקרים סבורים שיש קשר בין נוכחות החיידק וכמות החומצה הגלומאטית בדם, שכן ידוע שחלק מהחיידקים החיים במעיים מייצרים את החומצה הזו בעוד אחרים מפרקים אותה. החיידק B. thetaiotaomicron, נמנה על החיידקים המפרקים את החומצה הזו. בהתחשב בעובדה הזו ובמחקרים קודמים שהוכיחו שחומצה גלומטית בריכוז גבוה מגבירה את הסיכון להשמנה קיצונית, ברור כי היעדרו של החיידק B. thetaiotaomicron, ממעיים של אנשים הסובלים מהשמנה קיצונית קשור לעלייתם במשקל.

בשלב השני של המחקר, החוקרים נטלו דגימות של החיידק B. thetaiotaomicron, מהמעיים של המשתתפים הרזים בניסוי והשתילו את החיידק במעיים של עכברים בעלי נטייה גנטית להשמנת יתר. התוצאה: החיידקים שגשגו בעמי העכברים, רמת החומצה הגלומאטית בדם העכברים ירדה, והעכברים (בעלי נטייה גנטית להשמנה!) ירדו במשקל.

"נראה שחומצה גלומאטית בדם עלולה להוביל להשמנה, ושהרכב החיידקים במעי והאם הוא בעיקר מייצר את החומצה או מפרק אותה יגרום לכך שאנשים יעלו במשקל או לא יעלו במשקל", אומרים החוקרים. מה הצעד הבא? הם מקווים שאחרי עריכת מחקרים נוספים לאישוש הממצאים יהיה ניתן לפתח סוג מיוחד של פרוביוטיקה שנטילתה תוביל לירידה במשקל. שווה לחכות.

תגיות:דיאטהחיידקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה