אמונה

מהי בכלל מידת הביטחון? חלק ב’

אנחנו האנשים הפשוטים צריכים לדעת, שהחיים שלנו, והמתנות שקיבלנו במשך ימי חיינו, כדוגמת הבריאות, הפרנסה, המשפחה, החברים, כולם, ללא יוצא מהכלל, הם חסד אחד גדול שהשם יתברך נותן לנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פרוש שני שמביא רבנו בחיי בשער הביטחון, שיהיה ליבו בטוח במי שיבטח בו, שיקיים מה שאמר, ויחשוב עליו הבורא טוב, ואפילו במה שלא היתנה, ולא הבטיח לעשות עבורו בתורה הקדושה. תארו לעצמכם שהבטחתם לבן שלכם לתת לו מתנה מסוימת ליום הולדתו, והנה במהלך שיחתו עם אחיו שמעתם אותו אומר "לא נראה לי שאבא או אימא ייתנו לי מתנה שהבטיחו ""הם תמיד מבטיחים ואינם מקיימים" הרי בוודאי שבאותו רגע ירד להם הרצון לתת לו את המתנה, הבן שלי לא סומך עליי שאקיים את הבטחתי .

יסוד גדול מלמדנו רבנו בחיי, אם אתה לא מאמין להבטחה של הבורא יתברך, שהבוטח בהשם חסד יסובבנו, לעולם לא תוכל להגיע לדרגה של בוטח, שהרי זה אחד מעיקרי התורה הקדושה. שנאמין שכל הנבואות וההבטחות שכתובות בתורה, בנביאים, ובכתובים, ובמאמרי חז"ל, הם אמת לאמיתה, ואפילו מילה אחת מדבריהם לא תשוב ריקם, וכול יהודי ששכל בקודקודו מבין שהבורא יתברך אינו טועה לעולם, ואם הבטיח ובידו לקיים בוודאי שיקיים ואם נכנסות שאלות בליבנו, זה רק מפני חוסר הבנתנו את הנהגתו הרחומה. וככל שנאמין באמונה שלימה בהבטחת הבורא שמי שיבטח בו חסד יסובב אותו כל חייו. כך נתקרב למידת הביטחון בבורא, וכבר פסק הרמב"ם בהלכות ממרים (פרק ג', א') מי שאינו מודה בתורה שבעל פה הרי הוא בכלל האפיקורסים שכל דברי רבותינו ז"ל כולם ברוח הקודש נאמרו.

נקודה נוספת מבוארת בדברי רבנו בחיי, שהבורא יתברך יקיים את דבריו, בתורת נדבה וחסד, ודברים אלו הם תשובה לכל הטוענים ''אולי לא מגיע לי'' הרי עשינו מעשים לא טובים מה פתאום שהקב"ה ייתן לנו את משאלותנו. על שאלה זו כבר ענה דוד המלך ברוח קודשו ''ואני בחסדך בטחתי יגל ליבי בישועתך" אפילו דוד המלך ע"ה שהיה צדיק גדול ובעל מעשים טובים, בטח בבורא יתברך לא בגלל מעשיו, אלא רק בגלל חסדיו המרובים של הבורא יתברך, ובודאי שאנחנו האנשים הפשוטים צריכים לדעת, שהחיים שלנו, והמתנות שקיבלנו במשך ימי חיינו, כדוגמת הבריאות, הפרנסה, המשפחה, החברים, כולם, ללא יוצא מהכלל, הם חסד אחד גדול שהשם יתברך נותן לנו, ובודאי שהם לא על פי המעשים שלנו. כשנבטח שהבורא יתברך יעשה איתנו טוב גם בהמשך נבטח שיעשה את זה בתורת חסד.

בנוסף אביא סגולה שנהגתי בה פעמים רבות. וריחם עליי הבורא יתברך, וראיתי ישועות גדולות. עצם אמירת הפסוקים של בטחון, מחזקת את האדם במידה נפלאה זו. על ידי שינון הפסוק נכנסים הדברים ללב האדם, עד שמאמין במה שאומר, וכדוגמא אביא את הפסוק "ואני בחסדך בטחתי יגל ליבי בישועתך" פסוק זה משלב בתוכו גם את חסדיו של הקב"ה וגם את מידת הביטחון וכשמשלבים את שניהם יחדיו קל יותר להיות בטוח שהשם יתברך ימלא משאלות ליבנו לטובה.

 מספרים על רבי ישראל מסלנט, שהיה מסביר את מידת הביטחון, שהאדם בטוח שהשם יתברך יגשים לו את משאלת ליבו, אם אין ספק שהדבר הוא לטובתו, כגון אוכל עבורו, ועבור בני ביתו, ואם רק יהיה בטוח שהבורא יתברך ישלח לו את מזונותיו, אזי השם יתברך יהיה חייב לשלוח לו את מזונו.

במהלך אחד השיעורים, קם יהודי ושאל כבוד הרב, גם אם לא אצא לעבודתי בצביעת בתים, השם ישלח לי עשרת אלפים רובל, אם אהיה בטוח שישלח לי, בוודאי, ענה לו הרב, הרי זהו פסוק מפורש "גול על השם דרכיך בטח עליו והוא יעשה", חזר האיש לביתו והודיע לרעייתו, אני נשאר בבית לא צריך יותר לעבוד הרב הבטיח לי שאם אבטח בהשם הוא יהיה חייב לשלוח לנו פרנסתנו.

כך עברו להם הימים, והעשרת אלפים רובל עדיין לא הגיעו, אשתו פונה אליו, וגוערת בו תפסיק כבר עם "השטויות" שלך,. צא והבא אוכל לילדיך בצר לו פנה לרב בשאלה, אני כבר חודש ימים בוטח בהשם יתברך שישלח לי עשרת אלפים רובל ועדיין לא קבלתי. הציע לו הרב לקנות ממנו את העשרת אלפים רובל, שצריך הוא לקבל, בתמורה לחמשת אלפים רובל במזומן, אורו עיניו של הצבעי וענה, בוודאי כבוד הרב, השיב לו הגאון רבי ישראל, ואמר, חזור לך לעבודתך, אם וויתרת כל כך מהר על מחצית מכספיך אתה לא באמת בטוח שתקבל את הכסף מאת השם יתברך.

כך גם עניתי ליהודי, שאמר לי שהוא כבר הרבה זמן בטוח, שהקב"ה ישלח לו את זיווגו, ומדוע אם כן עדיין לא מצאתי את שאהבה נפשי. חליפה לחתונה כבר קנית שאלתי אותו, ומה עם נעליים, הוספתי לשאול, לא חשבתי על זה ענה הבחור. ראית פעם אדם שיודע שהוא עומד להתחתן, ולא מכין לעצמו חליפה לצורך כך כנראה שאתה לא באמת בטוח, תמשיך להתחזק בביטחון ואשתך תגיע עד אליך, סיימתי את דבריי.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:אמונה וביטחוןהרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה