מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מה הייעוד שלי בעולם? מה מברכים על פיצה? ואיפה כדאי לשמור את הכתובה?

מקבץ שו"ת 47 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י' תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. איך אפשר לדעת מה היעוד שלי בעולם, ומה באתי לתקן בעולם?

ליהודי ככלל, אין השאלה כבדה כל כך. הייעוד המרכזי של כל יהודי הוא לשמור את כל מצות ה', ולהישמר מהחטא ומכל קרבה אליו. זהו תפקידו של כל יהודי, ובכך הוא ממלא את ייעודו עלי אדמות. וכמובן שמלבד המצוות המעשיות, יש לאדם להגיע למצוות אהבת ה' ויראתו.

בנוסף לכל המצוות אשר נצטווינו בהן, יש לכל אדם תפקיד מיוחד אשר עליו למלא, בין במצות עשה ובין במצות לא תעשה. וכתבו בספרים, שהחטא שהאדם רואה שקשה לו ביותר להתגבר על כך – זה ניסיונו ועיקר תיקונו, ולהיפך במצוות עשה: הדבר שהאדם הכי נמשך אליו – הוא המצווה אשר עליו להתחזק בה ביותר.

הצלחה רבה במילוי תפקידך.

* * *

2. אם בן אדם מתאבד, יש לו חלק לעולם הבא? והאם הוא יקום בתחיית המתים?

1. אם יש עליו באמת גדר של מאבד עצמו לדעת, אזי אין לו חלק לעולם הבא. אלא שהכוונה בזה הוא רק שאין להם חלק ידוע בפני עצמו, אבל ניזון הוא ונהנה מכמה אוצרות צדקה הגנוזים לאותם שלא זכו, כעני שאין לו מה יאכל וסמוך על שלחן חברו (שו"ת יביע אומר חלק ו', חלק יורה דעה סימן ל"ו).

וצריך לדעת שיש תועלת רבה באמירת הקדיש והלימוד והצדקות שעושים לעילוי נשמת הנפטר שאיבד עצמו לדעת וטרף נפשו בכפו. ולכן מצוה על קרוביו לומר הפטרה בציבור, והשכבה, ותפילה לעילוי נשמתו (יביע אומר שם).

2. לא ידוע לי על מקור שמאבד עצמו לדעת לא יקום בתחיית המתים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. יש דיסקים שכתוב עליהם: "נמכר על מנת שלא להעתיק או להשאיל (אפילו בגמחי"ם)". האם זה אומר שאסור להשאיל אותו לחברה שתשמע ותחזיר? והאם מותר להשאיל דסקים שלא כתוב עליהם שאסור להשאיל?

בדיסקים שלא כתוב בהם איסור השאלה – אין כל בעיה להשאיל אותם. אבל מי שמתנה שלא להשאיל את הדיסק – חייבים לציית לו, למרות אי ההבנה למניע של בעל הדיסקים.

* * *

4. מותר לשחק מונופול בשבת? והאם מותר לשחק כדורגל?

1. מותר לילדים לשחק מונופול בשבת (יעוין שו"ת באר משה חלק ו' סימן ק', וספר אור לציון חלק ב' עמוד ער"ב ד"ה. וכן, ובספר שמירת שבת כהלכתה החדש, חלק א' פרק ט"ז סעיף ל"ג והערה צ"א).

2. לפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל, אסור לספרדים מעל גיל חינוך (שש ומעלה) לשחק כדורגל בשבת (ראה בספר חזון עובדיה על הלכות שבת חלק ג' עמודים צט-קא).

וגם לפי מנהג האשכנזים אסור לשחק כדורגל על אדמה או דשא בשבת, ואפילו על משטח מרוצף, כגון על מגרש מרוצף אספלט או בטון.

אבל אין לאסור לשחק על גבי משטח מרוצף שבתוך הבית. ומכל מקום, אחרי גיל בר מצוה ודאי רצוי להימנע אפילו ממשחק בתוך הבית, כי השבת, חמדת הימים, לעונג ניתנה, עונג רוחני מעין עולם הבא, וכל המכבדו מעשות דרכיו – נותנים לו נחלה בלי מצרים (שמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' פרק ט"ז סעיפים א', ו').

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. האם האדם יישאר באותו גיל כשהמשיח יבוא?

השנים יעברו והאדם ישנה את מספר שני חייו בכל שנה כמובן. אבל האדם יישאר צעיר בבריאות שנים רבות יותר, כמבואר בפסוק שנער בן מאה שנים ימות. זאת אומרת שמי שימות בגיל 100 יהיה עדיין נער.

* * *

6. מהי ברכתה של פיצה? והאם צריך ליטול עליה ידיים?

לבני ספרד – יש לברך על הפיצה המצויה בזמנינו (אפילו על חתיכה אחת) "המוציא" ו"ברכת המזון", היות שגם אם עושים את העיסה מרוב מי פירות או חלב, עדיין אין זה מספיק, היות שצריך שטעם המי פירות או החלב יהיו ניכרים בעיסה.

ומכל מקום, כדי לצאת ידי ספק ראוי ונכון להחמיר לאכול את הפיצה באמצע הסעודה, אחרי שבירך המוציא ואכל כזית פת, או שיאכל ממנה כשיעור קביעות סעודה (ראה להגר"ע יוסף זצ"ל בספרו הליכות עולם חלק ב' עמוד קי"ד סעיף י"ב, ובספרו חזון עובדיה על הלכות ברכות עמודים ס'-ס"א, ובספר הלכה ברורה סימן קס"ח סעיף נ'). ובשני משולשי פיצה רגילים יש שיעור קביעות סעודה.

* * *

7. אם אדם מתפלל על משהו ובסוף הוא מקבל, האם זה מוריד לו זכויות? ואם כן, האם עדיף שלא להתפלל?

אמנם אמרו חז"ל (מסכת תענית דף כ' עמוד ב') ש"לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה ויאמר 'עושין לי נס', שמא אין עושין לו נס. ואם תימצי לומר עושין לו נס, מנכין לו מזכויותיו". אולם נראה שמי שהתפלל על איזה דבר, ונענה, שאין זה מוריד לו מהזכויות, כי הוא נענה בזכות תפילתו.

* * *

8. האם יש איסור שימוש במגבונים בשבת?

יש בזה מחלוקת גדולה. ועל כל פנים, לפי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל (חזון עובדיה על שבת חלק ד' עמוד קמ"ח) מותר להשתמש במגבונים בשבת, ובתנאי שנזהרים לנגב בנחת, ולא לדחוק בחזקה, משום איסור סחיטה (וע"ע בשו"ת מחזה אליהו חלק ב' סימנים י"ד-ט"ו, ושו"ת אמרי יעקב חלק א' סימן נ"א, ושו"ת נזר כהן חלק אורח חיים סימן כ"ו).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. האם מותר לפי ההלכה לעשות איפור קבוע, שבו מחדירים צבע מתחת לעור, לדוגמא – תיחום העיניים? האיפור, עד כמה שידוע לי, מחזיק שנה עד כמה שנים.

משני היבטים שונים יש לדון באיפור הקבוע. יש בכך נידון לגבי איסור קעקוע, ויש בכך גם בעיה לגבי חציצה בטבילה. האיפור מתבסס על החדרת פיגמנטים ידידותיים וטבעיים בעלי צבע אל מתחת לפני העור, כדי שיישאר שם למשך זמן ארוך. שכבת העור העליונה (האפידרמיס) עשויה כידוע עפ"י ספרי הרפואה והמדע מחמש שכבות של תאים, המונחות זו על גבי זו. ארבע שכבות עליונות דוחפות זו את זו ומתחסלות בפרק זמן הנע בין 20 ל-25 ימים.

אילו הונח הצבע על ארבע השכבות העליונות של האפידרמיס, הוא היה מתחסל גם כן באותו פרק זמן. לפיכך מחדירים את הצבע מתחת לאותן שכבות, בפעולה חודרנית במחט חשמלית, שמטבעה היא כירורגית, והיא מתבצעת בסביבה בטוחה וסטרילית. כשהכל מתנהל כשורה, גורם התהליך לירידת כמות מועטה של דם.

יתכן שעל ידי ההחדרה הפנימית ניצלים מחשש של חציצה בטבילה, אולם לעומת זה, בהחדרה פנימית מתעורר איסור לאו מן התורה של כתובת קעקע. לכן אסור לעשות איפור קבוע. זוהי דעת רוב הפוסקים. אולם אם האיפור כבר נעשה, והשאלה הוא רק לעניין חציצה בטבילה, יש להקל בדבר. כן הוא דעת הראשל"צ הרב מרדכי אליהו שליט"א. אולם במשך הזמן כשהאיפור מתחיל לדהות והאשה מקפידה על כך, יש בכך חשש לחציצה.

* * *

10. עד עכשיו הכתובה שלי נשארה אצל אמי, כפי המנהג. כעת אמי נפטרה, ואיני יודעת איפה הכי כדאי לשמור את הכתובה.

את יכולה לשמור את זה לעצמך בביתך.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה