פוריות

ישועת השם כהרף עין: העקרות שנפקדו בהיסטוריה היהודית

ההיסטוריה היהודית משופעת בסיפורי ישועתן של עקרות. מדוע היו אמותינו עקרות, וכיצד נושעו?

  • ח' תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישועות, ישועות ועוד ישועות.
לאורך שרשרת הדורות של עם ישראל, הועברו מפה לאוזן סיפורי ישועות בתחום הפוריות.
כבר בתולדות עם ישראל, בתקופת האבות, אשר קורותיה כתובים בתורתנו הקדושה, בתקופת השופטים, בתקופת חז"ל וכלה בתקופות מאוחרות יותר, נחשפנו לבעיית העקרות ולישועות הנלוות לה. להלן מס' סיפורי ישועות על ציר הזמן: 

תקופת האבות
סיפור 1:
כחום היום, אברהם יושב בפתח אוהלו ולפתע ניצבים לפניו שלושה עוברי אורח. אברהם מזמין אותם לסעוד את ליבם ומזרז את שרה לאפות עוגות. לאחר סיום הארוחה, שלושת המלאכים מבשרים לאברהם שבעוד שנה יזכה לבן. שרה ששומעת את הבשורה צוחקת, היא מבינה שבגילה הדבר אינו אפשרי מבחינה הגיונית, אין לה אורח כנשים. אך היפלא מהשם דבר? ואכן לאחר שנה, כאשר שרה בת 90, היא יולדת את בנה יצחק.

סיפור 2:
יצחק ורבקה עקרים שניהם. לאחר תפילות רבות, בחסדי השם, בשעה טובה הם זוכים לתאומים, יעקב ועשיו.

סיפור 3:
יעקב מעוניין לשאת את רחל לאישה, אך לבן חיתן אותו במרמה קודם עם אחותה הגדולה לאה ורק לאחר מכן הוא נשא את רחל. לאה ורחל שתיהן היו עקרות, אך מכיוון שיעקב אהב יותר את רחל, השם ריחם על לאה והיא נפקדה ראשונה ואף נולדו לה שישה בנים ובת. לזלפה נולדו שני בנים ולבלהה נולדו שני בנים. לאחר שכל נשות יעקב נפקדו "ויזכור אלוקים את רחל...ויפתח את רחמה", ונולד יוסף הצדיק.

תקופת השופטים
סיפור 4:
צללפונית אשת מנוח היתה עקרה. יום אחד נגלה אליה מלאך השם והודיע לה שהיא תפקד בקרוב, ושבנה יהיה נזיר, על כן היא צריכה לשמור על עצמה בקדושה במשך תקופת ההיריון. כך נולד שמשון.

סיפור 5:
לאלקנה היו שתי נשים. שם האחת חנה, והשנית – פנינה. לפנינה היו ילדים, ולחנה לא. פנינה נהגה להכעיס את חנה על כך שאין לה בנים.
לכבוד החג עלתה המשפחה לירושלים. חנה הרבתה להתפלל להשם, כששפתיה נעות וקולה לא נשמע. כמו כן היא נדרה נדר, שהילד שייוולד יוקדש לעבודת השם. והיא נושעה. בשעה טובה נולד שמואל הנביא.

תקופת מלכים ונביאים

תקופת כנסת הגדולה

תקופת הזוגות


תקופת התנאים
סיפור 6:
שרה היתה עקרה ולא נפקדה בבנים. כשראה יוחאי בעלה שעברו שנים רבות ועדיין לא ילדה, עלה בדעתו לגרשה. כאשר נודע הדבר לשרה, לא אמרה לו דבר, ובלב נשבר התפללה ובכתה להשם. בליל ראש השנה, יוחאי חלם שהוא עומד ביער גדול ובו אילנות, מהם נושאי פירות ומהם יבשים. יוחאי נשען על אילן יבש. לפתע, הגיע איש עם צלוחית מים בידו והשקה את האילן, אשר תכף נתן פרי. שרה ויוחאי הלכו לרבי עקיבא לשמוע את פשר החלום. הוא סיפר להם שהמים בצלוחית הם דמעותיה של שרה, ובישר להם שבעוד כשנה יזכו לבן, וכך היה. ביום חג השבועות נולד רשב"י, רבי שמעון בר יוחאי זיע"א.

תקופת האמוראים

תקופת הסבוראים

תקופת הגאונים


תקופת הראשונים
סיפור 7:
רבי יצחק היה נשוי כעשר שנים, ולא זכה לבנים. מצבם הכלכלי של הזוג הידרדר, ובדרך נס רבי יצחק מצא מרגלית יקרה. בשמחה רבה הביא את המציאה לאשתו, ובקש ממנה למכרה לסוחר באבנים טובות. כאשר נודע דבר המרגלית היקרה, הכריחו את רבי יצחק למכור את האבן לעבודה זרה. מתוך חשש השליך רבי יצחק את המרגלית הימה. יצאה בת קול והכריזה: יען כי קדשת את השם, יוולד לך בן שאור תורתו יאיר לישראל יותר מכל אבני חן, ושמו יגדל מקצה העולם ועד קצה. בתוך שנה נולד להם בן – רש"י, רבי שלמה יצחקי זיע"א.

תקופת האחרונים

אז כפי שניתן לראות, ניסיון הפוריות הוא תופעה מרכזית בהיסטוריה של העם היהודי. ושאלת השאלות היא: מדוע אמותינו היו עקרות? אציג בפניכן מספר טעמים.

  • הקב"ה התאווה לתפילתן ולשיחתן.
  • הקב"ה רצה לזכות אותן בצאצאים בזכות ולא בחסד, לכן הן עברו ניסיונות. וככל שאדם גדול יותר, ניסיונותיו קשים יותר.
  • הקב"ה אהב אותן אהבה גמורה ושמח בהן, ולכן רצה שיהיו מחוברות אליו.
  • הקב"ה רצה לזכות אותן בשמחה גדולה, שכן כגודל הצער בחיסרון הילדים, כך גודל השמחה בעת הישועה.
  • הקב"ה רצה שיצאו רוב שנים בלא שעבוד, כלומר שיארך הזמן עד שיהיו משועבדות לטיפול בילדים, כך הן יוכלו לרכוש ניסיון חיים ומוכנות נפשית לגידול ילדים וחינוכם.
  • הקב"ה רצה שייהנו בעליהן מהן, ולכן גרם להן להיות עיקר הבית שנים רבות, ללא השקעה בגידול ילדים, אלא רק בחיי הזוגיות. כמו כן, הקב"ה רצה שהן יתרפקו על בעליהן, כך שהקושי והאתגר המשותף יביא לקירוב ביניהם.
  • הקב"ה רצה שיבצעו את שליחותן, לקרב את עם ישראל לבורא ורק לאחר מכן יתפנו לגידול וחינוך ילדיהם.
  • הקב"ה רצה שהן תהיינה רגישות יותר לצרכי העם. מי שעברה ניסיון כלשהו, ערה יותר לבעלות ניסיון דומה. כך האימהות התפללו, ונשים עקרות רבות נושעו מתפילתן.

כאשר הכל זורם לנו בחיים, אנו נוטות להתעלם מבורא עולם.
עקרות האימהות וישועתן, גורמת לנו להבחין בקיומו של הבורא ובהנהגתו הנסית על עם ישראל, העם הנבחר, אשר נוצר בדרך נס, מעל הטבע ולכן נקראים בנים של מקום.
ומעשה אבות סימן לבנים. התורה הבטיחה לנו שנזכה שלא יהיה בנו עקר ועקרה, לכן עלינו להאמין שכפי שהיו ישועות בעבר, כך יהיו ישועות גם בעתיד.

בנות יקרות, זכרו...
השם רוצה בתפילותינו ומעוניין שירבו לנו זכויות.
השם אוהב אותנו ורוצה לשמח אותנו בילדים. 
השם רוצה שנהיה אימהות בשלות ומנוסות.
השם רוצה שתהיה לנו זוגיות טובה.
השם רוצה שנמצה את עצמנו גם בנושאים אחרים, פרט לילודה.
השם רוצה שנהיה רגישות לסביבתנו.
והכל כדי שנבצע את שליחותנו בעולם על הצד הטוב ביותר. שנזכה לחזור בתשובה שלמה ובע"ה נביא לעולם ילדים צדיקים, בנים של מקום, שיעשו נחת רוח לבוראנו.

בשורות טובות,
שלכן,
אני

תגיות:פוריותהיסטוריהעקרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה