דיכאון וחרדות

כן, יש דבר כזה 'דיכאון קיץ'. הנה כל הסיבות האפשריות לכך

על דיכאון חורף שמעתם? יש גם דיכאון קיץ. למה הוא נגרם, איך הוא מתבטא, ומה אפשר לעשות

  • א' תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על דיכאון חורף כולנו כבר שמענו. הימים הקצרים, החושך, מזג האוויר הוסער – כל אלה, כבר הבנו, גורמים לאנשים מסוימים לפתח דיכאון. אבל הקיץ? שמש, ים, בריכה, חופש? מה בדיוק יכול להתקשר כאן לדיכאון.

ובכן, בדיוק כפי שיש אנשים המשגשגים בחורף וכאלה שנופלים לדיכאון, אותו הדבר קורה גם בקיץ. הנה כל הסיבות שיכולות לתרום להתפתחות דיכאון קיץ:

1. הפרעה רגשית עונתית – השם הרשמי של דיכאון חורף, אבל גם של דיכאון קיץ. רוב האנשים הלוקים בהפרעה הזו (4-6 אחוזים מאוכלוסיית ארה"ב) ילקו בדיכאון בימי החורף, אבל כעשרה אחוזים מפתחים דיכאון דווקא בקיץ. כנראה הסיבה קשורה לחום וללחות המתגברים. במדינות קרובות לקו המשווה, אגב, דיכאון קיץ שכיח יותר מדיכאון חורף. סימפטומים אופייניים כוללים, בין השאר, בעיות שינה, ירידה במשקל וחרדות.

2. שגרה מופרעת. אחת מההמלצות החד משמעיות לסובלים מדיכאון היא לבנות שגרת חיים קבועה. אבל בקיץ, השגרה מושלכת לפח, ויש כאלה שהסטרס הנגרם להם כתוצאה מכך גורם לפתח דיכאון. החופש הגדול הוא בהחלט גורם משמעותי, וכך גם השינויים בזמני עבודה, אכילה ושינה שנכפים עלינו.

3. בעיות כספיות. את החופש הגדול כבר הזכרנו? הקיץ מביא איתו בדרך כלל הוצאות רבות, במיוחד אם יש לכם ילדים בגיל בית ספר. ההוצאות הללו והלחץ שהן מכניסות אתכם אליו יכולות ליצור תחושה של דיכאון.

4. החום הכבד. די ברור שמי שאין לו מזגן יהיה מדוכא בחום הישראלי...אבל גם מי שיש לו מזגן נמצא בסיכון. למה? בדיוק משום שהוא נמצא במזגן. החום הכבד גורם לנו להעדיף שהיה במקומות סגורים וממוזגים ולהימנע מפעילות גופנית ויציאה אל הטבע, ולעיתים אפילו מבישול. הימנעויות כאלה יכולות לתרום להיווצרות דיכאון.

אם סבלתם בעבר מדיכאונות בזמן הקיץ, נסו לראות אם אתם מוצאים את עצמכם באחת הסיבות המתוארות לעיל, והאם יש שינויים שאתם יכולים לעשות כדי להגן על עצמכם טוב יותר. תכנון מראש? חופשה בסגנון אחר? עוד עזרה?

וגם אם הדיכאון שלכם נגרם פשוט בגלל מזג האוויר ואתם יודעים שיחלוף עם רוחות הסתיו, לא כדאי לסבול בשקט. רופאים ומטפלים יעזרו לכם גם אם יש לכם 'בסך הכל דיכאון קיץ'. גם דיכאון זמני, מזהירים מומחים, יכול להרגיש נורא. אז למה לסבול? עשו מה שאתם יכולים כדי לשנות את התנאים הסביבתיים (שינה בזמן הקבוע, התעמלות...) ואם זה לא מספיק – אל תתביישו לבקש עזרה. למה לסבול בקיץ?

תגיות:דיכאון קיץדיכאוןקיץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה