חדשות יהדות

מחקר כואב: לרוב היהודים הבוגרים בארצות הברית אין דור המשך

ל-60% מיהודי ארה"ב שאינם חרדים אין כלל ילדים. מדובר בשואה שקטה המכחידה את העם היהודי

  • א' תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש ועצוב מצביע על כך של-60% מיהודי ארה"ב שאינם חרדים אין כלל ילדים, וכשילכו לעולמם לא יהיה להם דור המשך.

המחקר, שנערך בידי פרופ' סטיבן כהן ופרופ' סילביה ברק-פישמן, מצביע על נתונים קשים וכואבים. החוקרים שאבו את הנתונים ממחקר הענק של מכון הסקרים 'פיו' משנת 2013. הם ניפו ממנו את היהודים החרדים, המקפידים להתחתן בתוך קהילותיהם בעיקר, וגילו שרק ל-40% מהמשפחות היהודיות שאינן חרדיות יש ילדים. מכיוון ששיעור החרדים באוכלוסיית ארצות הברית הוא 6.6% בסך הכול, המסקנה היא שלרוב היהודים הבוגרים בארצות הברית אין צאצאים.  

על כך ניתן להוסיף את העובדה המצערת שבין היהודים שהביאו ילדים לעולם, ל-8% מהמשפחות יש ילדים שאינם יהודים לפי ההלכה; רק 21% מההורים לילדים מעורבים בחיים יהודיים בצורה כזאת או אחרת; ו-11% נוספים מגדירים את עצמם יהודים ללא דת, שלא ישלחו את ילדיהם למוסדות חינוך יהודיים וגם לא יגדלו אותם באורח חיים יהודי.

עוד עולה מהמחקר כי ל-50% מהיהודים שאינם חרדים אין כלל בן זוג או בת זוג, ול-29% יש בן זוג או בת זוג שאינם יהודים. רק 21% מהם נשואים ליהודי או ליהודייה, ולרובם, כאמור, אין דור המשך.

"זה אסון. בדור הבא רק לחמישית מיהודי אמריקה תהיה זיקה ליהדות", אומר ד"ר שלמה פישר מ'המכון למדיניות העם היהודי'. "כדי שיהיה חינוך יהודי צריך ילדים. אם אין ילדים, אין חינוך יהודי. עם כל הכוונות הטובות שיש לכל הארגונים והנדבנים, זה פשוט לא יקרה. כל הדיבורים על חינוך יהודי לא שווים כלום אם אין מי לחנך. מנגד, אי אפשר להכריח אנשים להביא עוד ילדים", ממשיך פישר.

אחת ממסקנות המחקר היא כי יש לעודד הרחבה של החינוך היהודי לילדים בני העשרה. "רוב החינוך היהודי בארה"ב מוכוון לילדים עד גיל בר-מצווה", מסביר ד"ר פישר, "אם הילדים ימשיכו לקבל חינוך יהודי מאז ועד שיתחילו ללמוד באוניברסיטה, ויהיו להם חברה יהודית וסביבה יהודית, יש סיכוי טוב יותר שיינשאו בחתונה יהודית. הבעיה היא שהחינוך היהודי מתחיל ונגמר בבר-מצווה".

תגיות:ארצות הבריתהדור הבא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה