חדשות מדע וטכנולוגיה

מחקר חדש מגלה את מה שחז"ל ידעו מזמן: שמן זית יכול להציל את הזיכרון שלכם

מחקר חדש בעכברים מצא כי תזונה עשירה בשמן זית כתית מעולה מונעת את התפתחותו של אלצהיימר – גם בעכברים בעלי נטייה גנטית למחלה

  • כ"ח סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

את מה שחכמי הגמרא כבר ידעו מזמן על סגולותיו של שמן הזית, מגלה עכשיו המדע. חוקרים בבית הספר לרפואה לואיז כץ באוניברסיטת טמפל האמריקאית זיהו חומר ספציפי שמגן כנגד הידרדרות קוגניטיבית: שמן זית כתית מעולה. החוקרים הראו שצריכת שמן זית כתית מעולה מגנה על יכולות לימוד וזיכרון ומפחיתה את היווצרותם של מצבורי עמילואיד במוח – מרקר קלאסי למחלת אלצהיימר.

צוות החוקרים אף זיהה את המנגנון העומד מאחורי האפקט המגונן שמעניק שמן הזית. "מצאנו ששמן זית מפחית דלקתיות במוח, אבל חשוב יותר, הוא מפעיל את תהליך האוטפגיה – תהליך שבמהלכו נהרסים תאים לא נחוצים ומצבורים רעילים כמו עמילואיד".

מחקרים קודמים כבר הצביעו על כך שככל הנראה השימוש הרב בשמן זית כתית מעולה הוא זה שעומד מאחורי היתרונות הרבים לבריאות שמקובל לייחס לתזונה ים-תיכונית. כדי לבדוק האם יש קשר בין צריכת שמן זית לבין הפחתת הסיכון לדמנציה, החוקרים השתמשו בעכברי מעבדה עם נטייה לפתח אלצהיימר. החל מגיל 6 חודשים, כשהעכברים טרם הפגינו שום סימני הידרדרות קוגניטיבית, החוקרים חלקו אותם לשתי קבוצות. קבוצת עכברים אחת המשיכה לקבל תזונה רגילה, בעוד הקבוצה השניה קיבלה תזונה מועשרת בשמן זית כתית מעולה. העכברים עברו מבחנים קוגניטיביים בגיל תשעה חודשים ובגיל 12 חודשים, ובאופן עקבי העכברים שקיבלו שמן זית השיגו תוצאות טובות בהרבה. בנוסף, בדיקות של רקמות המוח של העכברים גילו הבדלים דרמטיים. התאים והסינפסות במצבם של העכברים שקיבלו שמן זית היו במצב טוב הרבה יותר, ומצבורי העמילואיד היו מעטים יותר באורח משמעותי, מה שהעיד על תהליך אוטופגיה יעיל.

"זהו ממצא מרגש מאד", אומרים החוקרים, "שכן מדובר בחיות עם נטייה גנטית לאלצהיימר שנבלמה – ככל הנראה משום שמה שגורם להתחלת התפתחות האלצהיימר הוא האטה באוטופגיה, הניקוי מפסולת תאית".

בשלב הבא, החוקרים מתכננים לשלב שמן זית בתזונה של עכברים בני 12 חודשים, שהמוח שלהם כבר התחיל להראות נזקים. "בדרך כלל שכפציינט מגיע לרופא בגלל סימפטומים המעידים על דמנציה, המחלה כבר נמצאת שם", אומרים החוקרים. "אנחנו רוצים לראות האם שמן זית בשלב הזה יכול לעצור או להפוך את התקדמות המחלה".

לפי חז"ל, כנראה שתוצאות המחקר יהיו חיוביות... "דאמר רבי יוחנן כשם שהזית משכח לימוד של שבעים שנה כך שמן זית משיב לימוד של שבעים שנה" (הוריות י"ג, ע"ב)

תגיות:שמן זיתזיכרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה