מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר להתפלל בפיג’מה? האם מותר לשבת בפינת השולחן? ולמה לא מברכים "שעשני יהודי"?

מקבץ שו"ת 45 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ו סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר להתפלל ערבית, ובכללי איזושהי תפילה, בפיג'מה או כתונת לילה (במקרה שהיא ארוכה וסגורה)? האם הדין שונה לתפילת קריאת שמע שעל המיטה? וכן גם, האם מותר להתפלל ללא נעליים?

אין להתפלל תפילת שמונה עשרה בפיג'מה – היות שבוודאי לא היית מופיעה כך לפני אדם חשוב, ואם כן כל שכן שאין לעמוד כך לפני מלכו של עולם (יעוין שלחן ערוך אורח חיים סימן צ"א סעיף ה', ומשנה ברורה ס"ק י"א). ומטעם זה אין להתפלל ללא נעליים (יעוין במשנה ברורה שם ס"ק י"ג).

אולם קריאת שמע על המיטה אפשר לומר לכתחילה בפיג'מה.

* * *

2. האם מותר לי להזמין לשבת אורחים כשאני יודעת בוודאות שהם יסעו במהלך השבת כדי לחזור לביתם? (למרות שהזמנתי אותם להישאר לישון).

היות שהדבר ברור שבעקבות הזמנתך הם יסעו בשבת, ולא יענו להזמנתך לישון בביתך – אזי אסור להזמינם, משום שזה גורם להם להיכשל בחילול שבת, ויש בזה משום "ולפני עיור לא תיתן מכשול".

מקורות: על פי הגר"מ פיינשטיין זצ"ל בשו"ת אגרות משה חלק א' (חלק אורח חיים סימן צ"ט) והגר"י זילברשטיין שליט"א בספרו חשוקי חמד על מסכת פסחים (עמוד קפ"ט) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. וע"ע בשו"ת מעשה אפוד חלק א' (סימן נ"א).

* * *

3. בלילה בין שישי לשבת בטעות לחצתי תוך כדי שינה על מתג האור שנמצא צמוד למיטה. בחדר ישנו בעלי, אני ותינוקת. אין חדר שינה נוסף בבית, הסלון גם כן היה מואר. מה עלינו לעשות במצב כזה? הרי ברור שלא נצליח לחזור לישון באור צהוב וחזק באמצע הלילה, וגם התינוקת עלולה להתעורר ולא להצליח להרדם.

אסור לכבות את האור אלא על ידי הגוי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. מדוע בברכות השחר מברכים בשלילה, שלא עשני גוי, ולא בברכה ברוך שעשני יהודי?

יפה שאלת. אחת התשובות היא על פי מה שאמרו בגמרא בעירובין (דף י"ג עמוד ב') שנמנו וגמרו בית שמאי ובית הלל נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, ע"ש, ואם כן לא שייך לברך על העשייה שנעשה האדם – היות שטוב לאדם שלא נעשה (הב"ח באורח חיים סימן מ"ו, וט"ז שם סק"ד, ומגן אברהם סק"ט).

* * *

5. איך מחשבים מעשר כספים?

לכתחילה אפשר לקזז מהמשכורת את כל ההוצאות שקשורות בעסק (כמו נסיעות לעבודה וכו'), ורק לאחר מכן להפריש מעשר כספים – דהיינו 10 אחוז מהרווח נטו (יעוין בברכי יוסף יורה דעה סימן רמ"ט סק"ו, ובשו"ת שבט הלוי חלק ה' סימן קל"ג אות ד'. וע"ע בספר הליכות בין אדם לחברו עמודים רל"ט-ר"מ).
 
אולם לגבי קיזוז הוצאות המחיה, הנה יש בעניין זה מחלוקת הפוסקים, אם אפשר להפריש מעשר כספים לאחר ניכוי הוצאות הבית. והמנהג הוא כדעת המחמירים, שלא לנכות את הוצאות הבית. ורק אם שעתו דחוקה מבחינה כלכלית, ואין ידו משגת לנהוג מעשר כספים מכל משכורתו או רווחיו, יתנה מראש שיתן המעשר רק לאחר ניכוי הוצאות המחיה, ואז יוכל לנהוג כן (ראה שו"ת שבט הלוי חלק ה' סימן קל"ג אות ד', ובגליון שם, ובשו"ת יחוה דעת חלק ג' סימן ע"ו).

* * *

6. האם יש דרך ביהדות לפי הקבלה וכישופים לגרום למישהו להתאהב בי? ואם כן איך?

עיקר התשובה לשאלתך – כן (כמובן שלא דרך כישוף – כי זה אסור מן התורה); וזה על ידי שימשוך הקב"ה חוט של חסד על האשה, וכמבואר בגמרא מגילה דף י"ג.

ולכן כדי לזכות לזה, יש לך להתפלל להקב"ה שיזכה אותך בחוט של חסד – והבקשה פועלת יותר כאשר את גם עושה מעשה חסד אמיתי בשביל הזולת, שאז את כבר ראויה לקבל מידה של חסד ב"מידה כנגד מידה".

אבל מעבר לשאלה, יש לעיין במצבך, שמא את סובלת מאיזשהו חוסר אהבה, ולכן את מחפשת את זה דווקא "מאיפה שיבוא". כי כאשר הרגשות מאוזנים, באמת מה שהיה ראוי לך לחפש הינו הזיווג האמיתי שלך, שהוא יספק לך את כל צרכך במידה גדושה ואמיתית – וממילא תבוא האהבה אליך. ולא תצטרכי לעשות פעולות כדי ש"סתם" מישהו יתאהב בך.

ואם את עדיין צריכה עזרה בעניין, תוכלי לשלוח לנו מספר טלפון לקישור כדי שנוכל לסייע לך באיזון ההרגשים ע"י צוות מומחית מארגונינו, ובלי תשלום.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. במידה ובביתי אמי היקרה אינה מדליקה נרות שבת, ואני מדליקה כבר המון שנים, האם מותר לי לברך? והאם מותר לי להדליק 2 נרות? אני עדיין רווקה.

אף על פי שלפי מנהג הספרדים, מעיקר ההלכה אין כל חובה על הבנות הרווקות הסמוכות על שלחן הוריהן להדליק נרות שבת, ומכל מקום אם יש ברצונן להדליק נרות שבת, אסור להן לברך על הדלקת הנרות, אלא ישמעו את הברכה מפי אימם ויענו אמן, ואז ידליקו את הנרות (שו"ת יחוה דעת חלק ב' סימן ל"ב, וספר חזון עובדיה על שבת חלק א' עמודים קצ"ד-ר"ב. וע"ע פסקי תשובות סימן רס"ג אות י"א) –  

מכל מקום כל האמור הוא דווקא כשהאימא מדליקה נרות שבת בבית. אולם אם האימא לא מדליקה נרות שבת בבית, אז את יכולה וצריכה להדליק נרות שבת (את יכולה גם להדליק 2 נרות) עם ברכה.

* * *

8. האם ישיבה בפינת השולחן באופן תמידי עלולה לגרום לכך שאדם לא יתחתן? לדעתי זו אמונה טפלה, תתקנו אותי אם אני טועה.

אמנם כך שגור בפי העולם, שמי שישב בזווית השולחן יתעכב במציאת זיווגו, אולם לא ידוע על שום מקור לקפידא זו.

מקורות: יעויין בספר סגולות רבותינו (עמוד 223 שאלה ז') ששאל את הגר"ח קניבסקי שליט"א, האם יש מקור למה שאומרים העולם שמי שישב בזווית השולחן יתעכב במציאת זיווגו? ועל זה השיב הרב שליט"א: לא שמעתי. וע"ע בהערה שם מה שהביא משו"ת ודרשת וחקרת חלק ה' (חלק אבן העזר סימן כ"ב) שכתב שגם שמע על קפידא זו, אך לא מצא לו מקור ברור, ע"ש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. אני אישה גרושה עם בנים המתחזקת מאוד בחמש השנים האחרונות. לפני כשנה נישאתי בשנית לאדם חרדי, אך נישואי כשלו מהר מאוד לצערי. נותרתי עם כיסוי הראש, ויש לי ספק גדול אם יש עלי חובה לכסות את הראש. אציין כי אני עדיין מכסה את ראשי במטפחות, וחוששת להוריד את הכיסוי. האם אישה גרושה חייבת בכיסוי ראש?

מצוות כיסוי הראש היא גם על אישה גרושה, אם כי מותר לה ללכת עם פאה, והיא לא חייבת בכיסוי ראש של מטפחת.

* * *

10. אם שומעים קדיש ברדיו בשידור ישיר, האם יש לענות אחריו אמן?

מי ששומע קדיש בשידור ישיר ברדיו, וזה מגיע אליו "תוך כדי דיבור" (דהיינו תוך כשנייה וחצי), יכול לענות אמן. אולם אם זה לא מגיע אליו תוך פרק הזמן הנ"ל, אין לענות אמן (ראה שו"ת יחווה דעת חלק ב' סימן ס"ח, ושו"ת יצחק ירנן חלק ז' סימן י"א-י"ג, ביאור הלכה סימן רט"ו סעיף ב' ד"ה חייב, ופסקי תשובות שם אות ג').

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה