בריאות ותזונה

לא ישנים מספיק? המוח שלכם מתחיל לאכול את עצמו

עד כמה שזה נשמע מצמרר, זה בדיוק הממצא של מחקר שבוצע בעכברים עם חוסר שינה כרוני. התאים הממונים על התחזוקה של המוח התחילו לאכול תאי מוח בריאים לחלוטין

  • י"א סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לצוות התחזוקה של המוח שלכם קוראים אסטרוציטים ותאי מיקרוגלייה. התאים הללו מצויים בכל פינה במוח והם 'מקצצים' חלקים מיותרים, מפנים ממנו 'פסולת' בלתי נחוצה ודואגים שהוא יתפקד באופן חלק. אבל מחקר חדש עלה על תגלית מצמררת כמעט: תאי התחזוקה מתחילים לאכול תאי מוח בריאים אצל עכברים שסובלים מחוסר שינה. ואם אצל עכברים כך – סביר שגם אצל שאר היונקים, כולל בני אדם.

המחקר שבוצעה על ידי ארבע חוקרות איטלקיות בדק מה קורה לתאים הללו אצל עכברים שסבלו מחוסר שינה כרוני. במחקר השתתפו שלוש קבוצות של עכברים, כאשר קבוצת עכברים אחת ישנה ככל שרצתה, מקבוצה שניה נמנעה שינה במשך שמונה שעות יותר מהרגיל, ואילו הקבוצה השלישית נשמרה ערה במשך חמישה ימים כדי לחקות חוסר שינה כרוני.

אצל הקבוצה שסבלה מחוסר שינה כרוני, גילו החוקרות, תאי התחזוקה של המוח, הן האסטרוציטים והן תאי המיקרוגלייה, התחילו לפעול כאחוזי תזזית. במקום לפעול רק במקומות בהם נדרשה תחזוקה הם החלו לקצץ גם בסינפסות בריאות של המוח. פעילות כזו נצפתה ב-8% מכלל העכברים ששנתם עוקבה שמונה שעות ואצל 13.5% מהעכברים שסבלו מחוסר שינה כרוני. "הוכחנו בפעם הראשונה שחלקים מסינפסות בריאות במוח נאכלות – פשוטו כמשמעו – בגלל אובדן שינה", אומרות החוקרות.

בהנחה שמה שקורה לעכברים חסרי שינה קורה גם לבני אדם, הלקח ברור: יש להיזהר מאד ממצב של חוסר שינה כרוני. לא רק שאף אחד לא רוצה לאבד תאי מוח תקינים בגלל שעות מאוחרות מידי, מחקרים בעבר כבר מצאו שיש קשר בין פעילות יתר של תאי מיקרוגליה ובין מחלות ניווניות כמו אלצהיימר.

תגיות:בריאותעייפותמוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה