לאישה

יוצאים לטיול? מדריכת הטיולים רחל רבינוביץ בהצעה מפתיעה

מי אינו אוהב לטייל בחיק הטבע? אבל אם חשבתם ש'טיול שווה' הוא דווקא במקומות מרוחקים – בצפון או בדרום, מצליחה מדריכת הטיולים רחל רבינוביץ להפתיע וטוענת שגם בתוך הערים יש מקומות מרהיבים, והיא מספרת לכם בדיוק להיכן ללכת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כבר למעלה מעשור שרחל רבינוביץ עוסקת בתפקידה כמדריכת טיולים ומנהלת את ארגון 'בשביל ארצי'. היא 'חרשה' את הארץ לאורכה ולרוחבה, הצעידה קבוצות, בתי ספר וגם גמלאים, אבל בכל זאת, כאשר אנחנו מבקשים ממנה לספר על סיפור מיוחד שחוותה, היא נזכרת בהתרגשות מרובה דווקא בסיפור הבא:

"לפני מספר שנים הוצאתי קבוצה של נערות אמריקאיות לטיול בהר ארבל", היא מספרת. "זה היה חלק מטיול בן שלושה שבועות בו הן ביקרו באתרים שונים ומגוונים ברחבי הארץ. כשהיינו בסמוך לצוק עצרנו, ושם, בסמוך לנוף המדהים, התפללנו תפילת שחרית. כשסיימנו להתפלל הצעתי להן לעשות תרגיל מעניין – לשמור על שקט מוחלט במשך חמש דקות ולאפשר לכל אחת להיות רק עם עצמה, עם הנוף ועם הקב"ה. זהו תרגיל שאני מציעה לקבוצות לעתים קרובות, אבל באותו טיול זה היה מיוחד במינו. לאחר שחלפו חמש הדקות אמרה כל אחת מה היא חוותה ומה הרגישה, והתובנות שלהן עוררו בי דמעות. אבל הדבר המיוחד ביותר הוא שאחרי שלושה שבועות, כשעשיתי סבב בין הבנות ושאלתי כל אחת ממה היא הכי נהנתה במהלך שהותה בארץ, אמרו יותר מ-50% מהבנות שמהשקט המופלא בארבל. כן, מכל הטיולים והסיורים שהן עשו בארץ, השקט הוא דווקא זה שהשפיע עליהן. כי השילוב של נוף ואמונה גורם לך פשוט להתחבר לעצמך ולהקב"ה. זה משהו שלא יאומן".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

אין צורך להרחיק

רחל מחוברת עד מאוד לעבודתה, לטבע, ולכל פינה ברחבי הארץ. כחלק מכך היא מקדמת פרויקטים שונים, גם בנושא איכות הסביבה, דרך משרדים בממשלה, דרך רשויות שונות, ועוסקת בכך בכל ליבה.

"הארץ שלנו מדהימה ויפהפייה", היא מדגישה שוב ושוב, "בכל טיול שאני מובילה אני מרגישה את זה יותר ויותר. יש לנו אתרים מרהיבים, פינות חמד ומסלולים מיוחדים במינם, אבל אני לא בטוחה שצריך להרחיק לכת כדי להגיע אליהם".

למה הכוונה?

"בתי ספר וגם משפחות פרטיות בטוחים לפעמים שכדי ליהנות מטיול מוכרחים לנסוע למקומות מרוחקים – לטייל באזור הגולן או החרמון, להצפין או להדרים עד לקצוות הארץ, והם גם משקיעים בכך משאבים מרובים. "אני לא אומרת שלא צריך לטייל באותם מקומות", היא מדגישה, "אבל לפני שנוסעים אליהם כדאי לנצל את המקומות הסמוכים לבית, ואולי תופתעו, אבל יש הרבה כאלו".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אז את בעצם מציעה שבמקום לנסוע לבניאס נטייל בחורשה הסמוכה לביתנו?

"לא במקום. אפשר לעשות הכל. אבל מה שאני אומרת זה שבהחלט כדאי לפקוח עיניים, כי לא צריך לנסוע רחוק כדי לראות טבע. אני זוכרת שבאחת ההשתלמויות שמסרתי למורות בסמינר מוכר הצגתי לפניהן פרי מיוחד של עץ סרק ושאלתי מי מהן מכירה אותו. אחת המורות סיפרה שבטיול שנתי בכיתה ח' היא ראתה את הפרי הזה, מורה אחרת טענה שבבית של סבתא שלה בחיפה יש עץ עם כאלו פירות, אף אחת מהן לא שמה לב שבחצר,  במקום עבודתן, יש עץ עם הפירות האלו, ומדובר במורות אינטליגנטיות. זה בדיוק מה שאני טוענת – כדי ליהנות מהטבע אין צורך להרחיק, מספיק רק לפתח את ההתבוננות ואת ההבנה שלא הכל רחוק, ויש גם הרבה יופי בטבע שנמצא קרוב אלינו".

ורחל מציינת שיש לזה גם שם מקצועי. "לשטחים הפתוחים שנמצאים בסמוך לערים או שוכנים בתוכן קוראים 'טבע עירוני', ויש המון מה לראות שם. לאחרונה לקחתי תלמידות מבתי ספר בבית שמש לטיולים בשטחים הפתוחים הסמוכים לעיר. הגענו בין היתר למערת התאומים שנמצאת במרחק של עשר דקות נסיעה. הן הוקסמו ומאוד נהנו, זה גם חסך את הנסיעות הארוכות באוטובוס, מה שמאוד קשה לילדות. אבל הדבר שהפתיע אותי ביותר הוא שבסופו של דבר התברר שעבור 95% מהן זו הייתה הפעם הראשונה בה הן ביקרו במערת התאומים, זאת למרות שהן גרות במרחק הליכה ממנה.

"גם באזור ירושלים יש הרבה מאוד שטחי טבע עירוני. יש את הליפתא, יש את הגן הבוטני בהר הצופים, וגם את גבעת המנחם לכיוון עמק לבן – בסמוך לגן החיות התנ"כי. שוכן שם אפילו מעיין מקסים שנקרא עין לבן ובהמשך הדרך מסלול נחמד. לקחתי למקום הזה לא פעם קבוצות ירושלמיות ומסתבר שרובן לא מכירות אותו והוא ממש חדש עבורן.

"לאחרונה גם יצאתי עם קבוצות מצפון ירושלים לאזור יער רמות ועשינו להן סיורים מיוחדים במקום. יש שם צמחייה מדהימה ורואים שם אפילו צבאים, וזהו לב-ליבה של ירושלים. בין היתר הדרכתי ביער בנות מבית ספר בשכונת רמות ואחר כך הכנו תערוכה להורים עם תמונות שצולמו ביער ומסרים שלמדנו מהיער. המורות שהגיעו אתנו היו פשוט המומות מהמקום המקסים, ומכך שהוא נמצא במרחק הליכה מבתיהן".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ומה עם מרכז הארץ? האם גם שם יש אתרי טבע עירוניים?

"בוודאי", היא משיבה, "גם במרכז יש הרבה מה לראות. בראש ובראשונה יש את הירקון שמתפרש על פני שטח ענק – הוא עובר בתל אביב ובפתח תקווה, ואפילו ממש סמוך לבני ברק. אפשר למצוא בו פינות ישיבה קסומות, ויש עוד אתרים מיוחדים – בסמוך לנתניה יש את נחל אלכסנדר, גשר הצבים ונחל פולג, ועוד הרבה מקומות ששווה לבקר בהם".

והיא גם מספרת על דבר נוסף: "יש רשויות עירוניות (לא כולן) שהחליטו להשקיע והן מציעות 'גינות קהילתיות'. גינה קהילתית היא שטח בבעלות פרטית שבדרך כלל נמצא בין בניינים או מעברים. מטבע הדברים הופך השטח הזה למוזנח, אך כשמחליטים להפוך אותו לגינה קהילתית, אז העירייה נותנת לתושבים את המשאבים, ואילו התושבים לוקחים את היוזמה והופכים את המקום לשטח מרהיב. כל תושב שאכפת לו והוא רוצה להשקיע בכך, יכול לקבל תמיכה".

 

לראות אמונה

ובמהלך מסלולי הטיולים – בעיר או מחוצה לה, מציינת רחל, שאין אפשרות שלא לראות אמונה בעיניים, והיא גם מצטטת: "במשנה תורה לרמב"ם (ב',ב') כתוב: 'ואיך הדרך לאהבתו ויראתו, בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מאין חכמתו שאין לה ערך ואין לה קץ, ומיד אוהב ומשאוהב הוא משבח ומפאר ומגלה אהבה גדולה לידע את ה' הגדול'.

"הרמב"ם בעצם מסביר לנו שהדרך לאהבת השם היא דרך ההתבוננות בטבע", מתרגשת רחל, "וכשאני משוחחת עם הקבוצות שאני מדריכה, אני תמיד מדגישה להן את נושא ההתבוננות, כי כדי  להתפעם מהטבע לא די בכך שנראה אותו, בן אדם יכול לגור כל חייו בתוך הטבע ולא להתרגש, אלא אנו צריכים להתבונן במעשה ידיו של הקב"ה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"הרי כולנו, כאימהות, כל כך רוצות להעביר לילדים שלנו את התחושה של אהבת הבורא, והנה, הרמב"ם מגלה לנו כאן שברגע שנראה את הטבע, נתבונן בפרח או נראה עץ מלבלב, נרגיש באופן אוטומטי איך שהאהבה שלנו גוברת, כי זהו תהליך שגורם לנו מיד להתפעל. הבריאה היא יצירת אומנות יפהפייה של אלוקים, הטבע פשוט מדבר".

וכחלק מכך יש לה גם המלצה: "בפעם הבאה כשאתם מטיילים בטבע, נסו לעצור ולהתפלל, אפילו פרק תהילים אחד או תפילה קצרה. רבי נחמן מברסלב אומר בליקוטי מהר"ן שכאשר יוצאים להתפלל בטבע, אז כל הבריאה שנמצאת מסביב מסייעת ונותנת כוח לתפילה. כביכול, גם בעלי החיים מתפללים יחד אתנו והטבע כולו אומר שירה, ומניסיון אני יכולה להעיד שיש ממש עוצמה מיוחדת לתפילה".

ליצירת קשר עם רחל רבינוביץ bishvil5@gmail.com

תגיות:טבעמדריך טיוליםטיולים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה