חדשות יהדות

איך צריך להתייחס לנזקים ותקלות? הגר"ח קנייבסקי בתשובה מפתיעה

כיצד ניתן לזכות בדורנו לרוח הקודש, מה ניתן לעשות כשיש תקלות ונזקים, ומה יעשה בחור שמתקשה בלימוד? צרור תשובות מהגר"ח קנייבסקי

הגר’’ח קנייבסקי (צילום: פלאש 90)הגר’’ח קנייבסקי (צילום: פלאש 90)
אא

ארגון 'אורחות יושר' הוציא לקראת חג השבועות גיליון חיזוק בענייני תורה ומוסר. בגיליון מופיעות עשרות שאלות שנשאל מרן הגר"ח קנייבסקי והתשובות שהשיב, בכתב ידו, לשואלים. לפניכם השאלות והתשובות:

1. "רציתי לשאול עצה, קשה לי מאוד להתרכז בלימוד, ולכן אני קורא כמה פעמים את הגמרא ולא מבין כלום, וכמובן לא זוכר כלום. מה עלי לעשות?"

תשובת הרב קנייבסקי: "תלמד עם רש"י ועם חבר".

2. "אני לומד בישיבה קטנה, וב"ה לומד טוב בכל הסדרים, אך בין הסדרים ובבין הזמנים אני לא מצליח ללמוד בריכוז יותר משעה וחצי, וזה מביא לי רפיון בתפילה, ואני מבקש מהרב עצה איך אוכל ללמוד יותר זמן בריכוז מלא, ולהתפלל יותר טוב".

תשובת הרב קנייבסקי: "תתפלל ותלמד ואל תדאג".

3. "אני תלמיד בישיבה קטנה, וכנראה שיש בי הרבה תמימות, וכשאני לומד לא קשה לי כלום והכל נראה לי חלק, ואני לא מצליח להתחבר לכל הפלפולים והחידושים שאומרים בישיבה, וזה ממש מכעיס אותי, כי אין לי הרגשת חיות בלימוד. מה עלי לעשות?"

תשובת הרב קנייבסקי: "כנראה אתה לומד בלי תוספות".

4. "איך ובמה ניתן לזכות ולהגיע לרוח הקודש בדורנו"?

תשובת הרב קנייבסקי: "על ידי לימוד תורה לשמה".

5. "בני בכורי נעשה בר מצווה בעוד כשבוע. יורנו רבנו, איזה קבלה טובה או מנהג טוב ראוי שיקבל על עצמו להמשך חייו, כדי שיגדל ויצליח בתורה ויראת שמים?"

תשובת הרב קנייבסקי: "לגמור כל הש"ס".

6. "האם יש בעיה לעלות לתורה בלי כובע וחליפה, ואם כן מה הבעיה בזה?"

תשובת הרב קנייבסקי: "בזיון התורה".

7. "הרב נוהג לענות שיש להרבות בתפילה, ואם התפלל אדם ולא נענה יחזור ויתפלל, שנאמר 'קווה אל ה', חזק ויאמץ ליבך וקווה אל ה''. רציתי לברר האם זה גם לדברים גשמיים כגון רפואה ופרנסה וכדומה, או רק לעניינים רוחניים מותר להתעקש בתפילה שוב ושוב?"

תשובת הרב קנייבסקי: "אם שייך אצלו לרוחניות". (ביאור דברי הרב: כל דבר, אם כוונתו לשם שמים הרי זה שייך לרוחניות)

8. "נולד לי בן, והסתפקתי האם לכבד את אבי, שהוא אדם פשוט, בסנדקאות, או לכבד את הראש ישיבה שלי. יש לציין שאבי אמר לי מעצמו לכבד את חמי שהוא תלמיד חכם, אך איני יודע איך באמת ירגיש אבי אם אכבד את הראש ישיבה, ומה עלי לעשות?"

תשובת הרב קנייבסקי: "תלמיד חכם קודם". בסוגריים ציין הרב כי "בוודאי אביך כיוון לזה".

9. "אני בן 20, לומד בישיבה וקשה לי מאוד להתרכז ולהבין את הלימוד. אני רואה שחבריי מצליחים ללמוד ולהבין דברי הגמרא הראשונים והאחרונים, ואני בקושי מצליח להבין את דברי הגמרא. אני מאוד שבור מזה, ומבקש מהר עצה מה לעשות".

תשובת הרב קנייבסקי: "במשך הזמן תתרגל ותצליח אי"ה, ומה שקשה יותר מצליחים אחר כך יותר".

10. "לפני כמה חודשים ישבתי בבית המדרש ולמדתי עם חברי, ובאמצע שמעתי אדם שדיבר עם חבריו בקול רם, והפריע לשאר הלומדים. ביקשתי ממנו להיות בשקט לפני כולם, וכעת אני חושש שהלבנתי פניו ברבים, ואיני בטוח שכוונתי היתה לשם שמים. מה עלי לעשות?"

תשובת הרב קנייבסקי: "בקש לו מחילה".

11."עשיתי מעשה חסד גדול עם חברי, וכעת הוא רוצה לתת לי מתנה יפה ולהשיב לי כגמולי. אך אני חושש לקבל שכר עבור המצווה כדי שלא ירד משכרי לעולם הבא. מה הרב אומר?"

תשובת הרב קנייבסקי: "אין נוטלים שכר על מצווה בעולם הזה".

12. "לסבי קראו צבי, רצינו לקרוא לבננו שנולד לנו על שמו, אך אמרו לי שצבי אינו שם כל כך טוב, וגם סבי נפטר ממחלה בגיל 60. האם כדאי לתת שם אחר?"

תשובת הרב קנייבסקי: "תקרא צבי שהוא שם מצוין שגורם לאריכות ימים, כמו שכתב החיד"א בשם הגדולים".

13. "לאחרונה יצא קונטרס המנסה להביא ראיות והוכחות שהשנה יבוא המשיח ותהיה הגאולה. רציתי לשאול איך להתייחס לזה".

תשובת הרב קנייבסקי: "לכשיהיה - נדע אם יש ממש בדבריהם".

14. "יש לנו בבית הרבה פיצוצים בצינורות המים והביוב בכל מיני מקומות שונים ומשונים, וזה גורם לנו הרבה עוגמת נפש, וגם הוצאות כספיות, מאחר וגם לבעלי המקצוע הדבר נראה מוזר. רצינו לשאול מה עלינו לעשות ומה לתקן בבית מבחינה רוחנית".

תשובת הרב קנייבסקי: "זה בא לכפרה וצריך לקבלו באהבה"

תגיות:קושיהרב קנייבסקיהתמודדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה