חדשות בארץ

מרגש: עדות לשמירת כשרות בימי בית שני

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב החליטו לחקור את... האשפה שהשליכו תושבי ירושלים. הם גילו שם עצמות רבות של בעלי חיים, והסיקו מכך מסקנות מדהימות

(אילוסטרציה: צילום פלאש 90)(אילוסטרציה: צילום פלאש 90)
אא

אם גם אתם שאלתם את עצמכם  מה אכלו אבות אבותינו בתקופה של לפני אלפיים שנה, מסתבר כי היה מי שגם הלך וחקר זאת, ובימים אלו ממש נתן על כך את התשובה.

ארכיאולוגים מאוניברסיטת תל אביב ניתחו במסגרת מחקר מעמיק יותר מ-5000 עצמות של בעלי חיים שנמצאו במטמנה הקדומה של ירושלים, שכיום נמצאת בשטח הגן הלאומי עיר דוד, ובעקבות כך הם קבעו כי תושבי ירושלים בימי בית שני ניזונו בעיקר מכבשים ועיזים, הם אכלו מעט מאוד פרות ותרנגולות ולא נגעו כלל ביונים ובחזירים.

ד"ר לידר ספיר-חן מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, הסבירה: "במשך שלוש שנים חפרנו במטמנת האשפה של ירושלים מימי בית שני ואספנו שם שרידי עצמות של בעלי חיים שהושלכו. עצמות אלו הן למעשה שאריות המזון של הירושלמים מימי בית שני, והן אפשרו לנו ללמוד על אורחות החיים שלהם".

לדבריה של ספיר-חן: "בשונה משרידים ארכיאולוגיים כמו מטבעות וארכיאולוגיה שפחות מלמדים אותנו על חיי היומיום של האנשים שחיו בעבר, כאשר אנו חוקרים עצמות של בעלי חיים אנו מצליחים ללמוד מהן המון. זהו צוהר חברתי ותרבותי נדיר".

ד"ר ספיר חן אף ציינה דבר מעניין: "במסגרת המחקר שעשינו גם ניתחנו את הגיל שבו נצרכו בעלי החיים כמזון והגענו למסקנה שתושבי ירושלים אכלו יחסית בעלי חיים מבוגרים יותר, שנחשבו לפחות רכים ואיכותיים, מה שמלמד על כך שהם לא נמנו על האליטות שבעיר. בנוסף, גילינו שגידול יונים ואכילתן נעשה רק כחלק מעבודת בית המקדש, שכן עצמותיהן היו רק במטמנה הקרובה להר הבית, ואילו באשפה שנאספה ממשקי בית רגילים אין בכלל עצמות של יונים, וכמו שציינתי אין גם עצמות חזירים, מה שמעיד על שמירת הכשרות באותם ימים".

תגיות:ארכיאולוגיהעצמותחפירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה