זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: מחמאה בזוגיות – כמו השקעה בפיקדון

מחמאות הן דבר חשוב תמיד, והן מביאות תועלת רבה גם לטווח ארוך

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ליוזמה להחמיא ולשבח ישנה תועלת וחשיבות, גם בזמנים שאנו לא חשים צורך לפרגן לצד השני. אז מהי התועלת?

1. רווח עתידי

אמרו חכמים בתלמוד (עבודה זרה ג ע"א): "מי שטרח בערב שבת, יאכל בשבת". אשה חכמה, שגם בזמנים רגילים טורחת במתן מחמאות ודברי שבח והערכה לבעלה, מקבלת את פרי עמלה בזמנים של מתיחות בגלל עלבון או פגיעה שבעלה נעלב או נפגע ממנה, כאשר היא יוצאת בקלות, ללא טרחה רבה, מהמצב הבלתי נעים שהתפתח. וכך גם להפך.

שהרי מטבע החיים המשותפים, קורה לא אחת שאחד מבני הזוג טועה ומטיח דברים בצד השני מבלי משים, או שהתקיימה פעולה בניגוד לרצון הצד השני, וכן להיפך. אם בן או בת הזוג מודעים להערכה הקבועה כלפיהם, הרבה יותר קל להבליג ולוותר. וכמו שאומר הפתגם: "כשמשקיעים בניקוי האבק כל השנה - לא עובדים קשה בערב פסח".

2. מחמאה יוצרת אהבה

רבים מחפשים דרך לשמר את רגשות האהבה ההתחלתיים למשך שנים רבות. והרי מתן שבחים ומחמאות מהווה עצה נפלאה לשימור רגשות האהבה: כאשר האשה משבחת את הבעל על שלל מעלותיו, או להפך, בלבו של בן/בת הזוג מתעוררים רגשות אהבה. שהרי מתוך כך שמים לב למעלות האמיתיות הרבות.

3. הכרת הטוב וחסד טהור

יש בני זוג המחמיאים זה לזו רק בכדי לתת לזולתם מוטיבציה לעשייה גדולה יותר בבית. אולם עיקר הכוונה במתן תודה, שבח ומחמאה, צריך להיות לשם 'הכרת הטוב' טהורה, ועשיית 'חסד' עם בן או בת הזוג במתן תחושה נעימה. שהרי גם עמם שייך לקיים את מצוות החסד, ואדרבה, מצוות החסד הגדולה ביותר היא עם קרוביו של האדם. שנאמר (ישעיהו נח, ז): "וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם" – "ואין בשרו אלא קרובו" (שבועות לט ע"א).

פעמים רבות ניתן לראות אנשים שמרבים בעשיית חסד לאחרים ומפזרים חיוכים ומחמאות לכל מבקש, ואילו בביתם מתהלכים בפנים זועפות ומקמצים במילות שבח. בשם רבי חיים ויטאל, תלמידו הגדול של הארי ז"ל מובא, שרק אם עושה האדם חסד עם אשתו ובניו, נחשב לו גם החסד שהוא עושה עם אחרים.

את קדימות בן/בת הזוג לכל אדם אחר רואים אצל 'עמוד החסד' - אברהם אבינו. כשאמר לו הקב"ה (בראשית יב, א): "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ", מיד כתוב (שם, ה): "וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָֹרַי אִשְׁתּוֹ, וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו, וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ, וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשֹוּ בְחָרָן, וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן". התורה מדגישה לנו, שתחילה דאג אברהם אבינו לשרה אשתו, שהיא הקרובה אליו ביותר, אחר-כך לקח את לוט שהיה קרוב משפחתו, ורק לבסוף לקח את "הנפש אשר עשו בחרן" שהם הנפשות שאברהם ושרה הכניסו תחת כנפי השכינה. ללמדך, תחילת חסד מתחיל בביתו של אדם – לבן/בת הזוג ולילדים, אחר-כך לקרובים אליו, ואח"כ לכל השאר.

4. עידוד לעשייה בבית

כשם שמחסור במזון חומרי שתפקידו להעניק אנרגיה לגוף, גורם לגוף רפיון וחולשה רבה, כך מחסור בדברי שבח ומחמאות שתפקידם להעניק אנרגיה לנפש, גורם לנפש רפיון וחולשה רבה.

לעתים, זוהי הסיבה שבעל מתחמק מלסדר את אשר רעייתו מבקשת ומלתקן את הדברים הטעונים תיקון בבית על אף בקשותיה החוזרות ונשנות, בעוד שמחוץ לבית הוא עוזר לכל דורש בטוב לב ובנפש חפצה, שכן הוא חש שבביתו לא מעריכים את מעשיו כפי שמצפה, בעוד שהאחרים תמיד מעריכים את פעולותיו למען הזולת.

נמצא שבאמצעות מאמץ קטן לבטא דברי שבח והערכה, אנו מרוויחים אין-ספור נקודות זכות טובות, המועילות לנו ולכל המשפחה.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה