כתבות מגזין

"גם השחיינים הטובים ביותר עלולים לטבוע"; יו"ר איגוד המצילים בראיון מיוחד

חשבתם שהטביעות מתרחשות רק בלב הים? חשבתם שמי שהוא שחיין מצטיין יכול תמיד להתמודד עם הגלים ולשוב בשלום? חשבתם שאין מה לדאוג כאשר רק משכשכים את הרגליים? אז חשבתם. לרגל פתיחת עונת הרחצה יוצא אבי אפיה, יו"ר איגוד המצילים, בשורת אזהרות והתרעות

אבי אפיה, יו"ר איגוד המצילים בישראלאבי אפיה, יו"ר איגוד המצילים בישראל
אא

את הסיטואציה הבאה אומר אבי אפיה, יו"ר איגוד המצילים בישראל, שהוא לא מאחל לאיש לחוות. "אבל זה יכול לקרות לכל אחד, אפילו לשחיינים הטובים ביותר", הוא מתריע. "זה קורה כשנכנסים להתרחץ בים ומתרחקים מעט מהחוף. בתחילה המים נראים שקטים ונעימים, אבל אז מגלים לפתע שהרחצה בים אינה דומה לשחייה בבריכה. כי בים התיכון יש זרמים ששואבים את המתרחצים פנימה, במקום לזרוק אותם החוצה, אל החוף. בשלב זה מגלים השחיינים שהם נתקעים ולא מצליחים להתקרב לחוף. הם מתחילים להיכנס לפאניקה, כי החוף לכאורה כל כך קרוב, אבל הם לא מצליחים להגיע אליו. רסיסי מים  חודרים אל פיותיהם והם משתנקים ומשתעלים עד אפיסת כוחות. באותו רגע הם גם מאבדים את כיווני השחייה וכלל לא מבינים להיכן עליהם להתקדם. אם מבחינים בהם באותו רגע, ניתן להציל אותם בזמן, אבל אם לא עושים זאת מיד אז עלול להתרחש אסון. וסתם לצורך הידיעה – רוב אלו שטובעים בים הם כאלו שיודעים לשחות היטב, רק שאינם מודעים לסכנות".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

אל תעזבו את ילדיכם לרגע

את הדברים הקשים האלו אבי אפיה אינו אומר לחינם. היום – ראש חודש אייר, נפתחת עונת הרחצה בחופי ישראל לשנת תשע"ז, והיא צפויה להימשך עד אחרי חג הסוכות – כ"ט תשרי תשע"ח. ומי אינו אוהב להשתכשך במים וליהנות מהגלים? אלא שכפי שאפיה מדגיש, יש בים סכנות רבות ומוכרחים להיות מודעים להן.

"בראש ובראשונה חשוב לדעת שבימים אלו של תחילת העונה, הטמפרטורה של המים היא מאוד נמוכה וקרה", הוא מציין, "מוכרחים להתכונן לכך, כדי שלא להיות מופתעים וכדי שלא לקבל 'שוק' של קור. בכלל, בתחילת העונה פחות מומלץ לילדים קטנים ולקשישים להיכנס למים לשעות ארוכות. עדיף שהם יהיו רק מעט במים, ולאחר מכן יצאו וישבו על החול. גם על החול אפשר לשחק וליהנות". 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ואם מדברים על ילדים הוא מוסיף את האזהרה הבאה: "אנחנו רואים בכל פעם מחדש איך שאנשים מביאים את ילדיהם הקטנים אל הים, בתחילה הם נכנסים יחד איתם ואחר כך יושבים על החוף ומשגיחים מרחוק. זה עלול להיות מסוכן מאוד. מספיק שגל קטן נותן לילד מכה בברכיים, וכבר הילד נופל על הפנים ופשוט נעלם... מאוד קשה להבחין בו בתוך הים, אפילו אם הוא קרוב לחוף. הורים שמגיעים עם ילדיהם מוכרחים להיות אתם כל הזמן ולא לעזוב אותם לרגע. הרי כולנו שמענו על ילדים שטבעו באמבטיה ואפילו בדלי, אז איך אפשר להגיע לים כל כך מסוכן ולתת לילדים להסתובב בו לבד? זהו אבסורד!"

 

מוכרחים להעלות מודעות

קרו כל כך הרבה אסונות בים בשנים האחרונות, האם אתה מפחד לקראת תחילת עונת הרחצה?

"אומר את האמת, אני לא מפחד, כי אני יודע שהים הוא כמו חשמל. החשמל תורם רבות לחיים שלנו, ומכיוון שאנו יודעים שאסור לגעת בו בידיים חשופות, אז בדרך כלל אנחנו גם נמנעים מפגיעה ויכולים ליהנות מהתועלת שלו. אם רק נלמד את עצמנו ואת הילדים שלנו כיצד להיכנס למים ולהיות מודעים לסיכונים, אז נוכל ליהנות בלי לחשוש. אני שמח לספר שבימים אלו המצילים שלנו מתחילים להיכנס גם לבתי ספר ברחבי הארץ, כדי להעלות את המודעות ולספר לילדים איך מתמודדים בים. הדברים האלו מחלחלים, ואני בטוח שעם הזמן תעלה המודעות של הציבור והאסונות יפחתו".

ואם נלך לחופים מוכרזים – נוכל להיות בטוחים שהכל יהיה בסדר?

"באופן כללי יותר מ-99.9% מאלו שמגיעים לים חוזרים הביתה בשלום. הבעיה היא עם מתרחצים שמגיעים לחופים שסגורים לרחצה, או לחופים מוכרזים, אך בשעות שאין בהן מציל.

"צריך גם להבין שאנשים מגיעים לעתים קרובות לחופים לא מוכרזים וחושבים שהם ייכנסו מעט ושלא יקרה להם כלום. זוהי טעות ממש, כי הם לא יכולים לדעת לאיזה אזור הם נכנסים, ולפעמים יש בורות ממש בסמוך לחוף. רגע אחד הם על היבשה, וברגע השני כבר לא מרגישים את הקרקעית. יש לאנשים גם נטייה להיכנס בסמוך לסלעים או במקומות צמודים לשוברי גלים, וזוהי הסכנה הגדולה ביותר. כי הגלים שמגיעים לאותם מקומות נתקעים בסלע ואז חוזרים בתנופה מחודשת אל עומק הים, ובתוך כך הם 'שואבים' מאזור הסלעים את כל מה שנמצא שם. אם יש שם מתרחצים - הם עלולים פשוט להיסחף".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ולסיום הוא מדגיש: "אני שמח לציין שבשונה ממה שהיה בשנה שעברה, אז נפתחה עונת הרחצה בשביתה של המצילים – השנה לא צפויה שביתה כזו. חתמנו בשנה שעברה על הסכמי מצילים ארוכי טווח שאמורים ללוות אותנו כמה שנים, ואני מקווה שהשלטון המקומי ומשרד האוצר יכבדו אותם. המצילים שלנו גם עברו בחודש האחרון ריענון והשתלמויות, כך שהם מחכים לכם בכל חופי הים, ומתפללים כמו כולנו – שנעבור את עונת הרחצה הזו בשלום".

תגיות:שחייהטביעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה