מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה ברור שיש בורא לעולם, והאם מותר לאכול אבטיח בהריון?

מקבץ שו"ת 39# – 10 שאלות מעניינות במיוחד שפורסמו באתר הידברות בתקופה האחרונה

  • ל' ניסן התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. ידוע לי שלמן לא היה טעם של שום ובצל כי הם מסוכנים בהריון, ובנוסף לזה לא היה למן טעם של אבטיח. האם מותר לאכול אותו בהריון? והאם יש עוד מאכלים שלפי ההלכה מותר או אסור לאכול בהריון?

מותר לאכול אבטיח בהריון ללא כל חשש.

* * *

2. בעבר קראתי ולמדתי שירח אדום הוא סמל לאחרית הימים, ובעיקר כשהוא נראה בתקופה של חג הפסח. אתמול בערב, כשחגגן עמ''י את המימונה, חזרתי עם משפחתי הביתה וראינו את הירח אדום ונמוך. מאוד מעניין אותנו מאוד לדעת מה זה מסמל, כשאנחנו מאמינים שהמשיח  קרוב מאג, וכל רגע יכול להגיע, והתקופה מוכחת כאחרית הימים.

מצאנו בנוגע לנושא זה שכאשר האדמימות נראית לפני שקיעת הירח וקרוב לבוקר, הרי החלו השמים להתבהר כבר בשל אור הדמדומים של זריחת השמש – ואולי זה גרם.

ומכל מקום, אין לנו אלא להתחזק באמונה ובחיזוק בשמירה בתורה ובמצוות, כדי לזכות לביאת הגאולה שאנו מאמינים שהיא קרובה לבוא. 

* * *

3. האם מותר להתארס בימי ספירת העומר? טקס אירוסין ולאחריו סעודה משפחתית במסעדה? הבנתי שיש בעיה עם המוזיקה.

מותר לעשות מסיבת אירוסין בימים של ספירת העומר. וניתן בהחלט לעשות סעודה משפחתית במסעדה. אולם יש להימנע מריקודים, וכן יש להימנע מהשמעת שירים עם כלי נגינה (יעוין במשנה ברורה סימן תצ"ג, סק"ג). אמנם מותר לשיר בפה אף שירי שמחה (ראה בספר הליכות שלמה על המועדים פרק י"א סעיף י"ח, ובספר חזון עובדיה על יום טוב עמוד רנ"ח).

* * *

4. אני אמא לילד בן שנה ו-9 חודשים, ולפני שבועיים נוספה למשפחה זאטוטה קטנה ומתוקה, ב"ה. הבן שלי ילד פיקח ב"ה, ילד שמבין באמת מה מדברים איתו ויודע להגיב וכו', אפילו בגילו הצעיר. לאחרונה התחיל להרים ידיים ולומר "די" עם הנפת יד. וזה התחיל לפני שנולדה הקטנה, אך זה היה ממש "בקטנה", כמו שאומרים, ודבר שגם למד במעון מילדים וכו', דבר שהיה לי מובן שיגיע מתישהו... אך עם הצטרפות הילדה למשפחה הדבר נהיה ממש בלתי נסבל! הילד לא מפסיק להרביץ לי ולכולם ממש, עם כל זה שאני אומרת לו בתקיפות שלא מרביצים לאמא ולא מרביצים בכלל, ועם זה שמידי פעם אף מענישה אותו. הילד לא מפסיק להרים ידיים, ואני כבר ממש אובדת עצות. אני אומרת לא, מספיק, והוא ממש מביט לי בעיניים וממשיך... לא יודעת איך להגיב כבר ומה לעשות, במיוחד שהוא לעיתים נפגע ממני כשאני מענישה אותו. אשמח שתעזור לי ותאמר לי איך להגיב.

יש להזהיר אותו בעונש מתאים, להיות עקביים ולא להגיב כלל להיעלבות שלו מהעונש. כמו כן, לא להתייחס אליו בכעס, לא להאשים אותו ישירות, אלא רק לומר ברוגע ובקול בוטח שבגלל שידיים אלו הרביצו – הן מקבלות עונש מסוים, עד שהידיים יחזרו בתשובה.

אם לא תכעסי ותהיי עקבית למשך תקופה – זה ייפסק, בעז"ה.

* * *

5. נכנס לי הפיקדון הצבאי אחרי 5 שנות שחרור. רציתי לדעת האם כסף זה מחויב במעשר? יש לציין שאני כרגע ללא הכנסה, אם זה משנה.

גם כסף זה חייב במעשר.

* * *

6. מה הסגולה למי שציפור לכלך עליו?

לא ידוע לי על שום סגולה בזה. אלא שיש בזה כפרת עוונות כמו כל צער שיש לאדם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. ההסתברות שייווצר עולם כמו שלנו, כלומר כזה שמאפשר חיים, היא נמוכה מאד. ההסתברות שייווצר תא חי מאליו, גם היא נמוכה מאד. הסיכוי ששניהם יקרו – שואף לאפס, אך עדיין קיים. מאחר שהיקום הוא אינסופי, גם אם יש סיכוי של אחד למיליארד, בסוף זה יקרה מתישהו. למה חייבת להיות תכלית לאדם ולבריאה, למה לא יכול להיות שהכל קרה במקרה? ועוד שאלה: ה' ברא את העולם, מדוע חייב להיות שהוא גם משגיח עליו, ולא פשוט ברא ו"הלך"? אני מאמין בכל לבבי כי יש בורא לעולם, הקב"ה, והוא נמצא ומשגיח עליו, אבל איך אוכל לסבר את העניין מבחינת השכל, הן בשבילי והן בשביל אחרים?

היקום איננו אינסופי.

היקום הוא סופי, כמות החומר שבו היא סופית, הוא מוגבל ותלוי בזמן.

פירוש הדבר שיש ליקום גיל והיתה לו התחלה בזמן.

לכל התחלה חייב להיות מתחיל. המדע הוכיח שהיקום הופיע בנקודת זמן מסוימת ולא היה קיים תמיד, מה שמוכיח את קיומו של בורא הנמצא מחוץ לחומר וזמן, אשר ברא את היקום יש מאין.

הנה שתי הרצאות שמסבירות את הנושא:

https://www.hidabroot.org/video/61429

https://www.hidabroot.org/video/61074

בכל אופן, לא ייתכן סדר ביקום ללא מסדר. אחרת היקום היה תוהו ובוהו.

אין אף סיבה אחרת שיהיה סדר ביקום.

הדבר אינו קשור להסתברות של אחד למיליארד או אחד לאלף מיליארד, אלא פשוט אפס או אחד: אם אין בורא – לא היתה בריאה לעולם. אם אין מסדר, לא היה לעולם שום סוג של סדר ביקום.

אנו רואים שהטבע מתוכנן: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.

המדע הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו, אך אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע. מכאן מוכח שישנה שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום פשוט היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא שיש אספקת חשמל קבועה.

ומכאן גם ההוכחה שהבורא משגיח עלינו ולא עזב אותנו, מאחר שאילו היה עוזב את היקום – הכל היה חוזר שוב לתוהו ובוהו. על זאת אמרו חז"ל שהקב"ה "מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית". הוא יתברך אוחז ביקום ושומר על הסדר שבו [גם לא שייך שהבורא ילך למקום אחר, שהרי הבורא איננו חומרי ולא מוגבל לחומר וזמן, כלומר הוא אינסופי, ומכאן שהוא תמיד נמצא בכל מקום ובכל זמן לנצח נצחים, וכמו שנאמר בזוהר: "לית אתר פנוי מיניה" – כלומר לא ייתכן מקום שפנוי מאלוקים, כי הוא ממלא את כל המציאות אשר מושפעת ממנו].

הנה 5 הוכחות שהבורא משגיח על הבריאה:

https://www.hidabroot.org/article/184207

חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקרא חוברת קצרה שכתבתי בנושא הוכחות למציאות הבורא ואמיתות התורה.

* * *

8. מותר לסדר את הזקן בראש חודש אייר שיראה כמו שצריך כשיש לדוגמה למחרת פגישה מסוימת/ראיון וכו'? שאלה נוספת, אני יודע שמאז שקמים בבוקר ועד שלא מתפללים תפילת שחרית אסור לעשות דברים מיותרים וכו'. אם אני מעוניין לרוץ בבוקר לפני התפילה, גם אסור לי? ומהי ההלכה אם אקום לפני זמן חיוב תפילת שחרית?

1. מעיקר הדין מותר, והמחמיר – תבוא עליו ברכה ובוודאי לא יינזק.

2. אסור לרוץ לפני התפילה, אלא אם זה מועיל לניקוי הגוף לפני התפילה. לפני עלות השחר מותר לרוץ.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. מה המקור לאיסור שמיעת שירים בספירת העומר?

כפי שהבנתי, ענין מנהגי אבילות בזמן אבלות ממש, עושים תיקונים גדולים בשמים על ידי שאדם בעולם הזה נמנע מאיזשהו הנאה - אפילו קטנה. במצב של אבילות ממש, רח"ל, מנהגים אלו הם ענין של "גמילות חסד" עם הנפטר - כי על ידי שהקרוב שבעולם הזה "סובל" ממניעת הנאותיו הרגילות, בזה מתכפר חלק בשביל נשמת הנפטר, ובזה מסייע לו הקרוב להקל על תיקונו. 

בנוגע למנהגי אבלות בימי הספירה, עיקר הכונה היא תיקון המידות כדי לעשות הכנה לקראת קבלת התורה בשבועות. על ידי ש"סובלים" ממניעת ההנאות הרגילות, בזה מתקנים את המידות שנמשכים בטבעם להנאות, ומכינים אותם לקראת קבלת רצון השם בכל תחום מחיינו. ותיקון זה נעשה אפילו כאשר נמנעים מן ההנאה הכי קטנה שבעולם הזה, כגון שלא להסתפר, שלא לרקוד, וכו'. 

בנוגע לשמיעת מוזיקה, החלק ההנאה להימנע ממנו שקבלו עליהם קהילות ישראל היינו שמיעת כלי ניגון דוקא - וזה דומיא למה שנזכר בשולחן ערוך לגבי זכר לחורבן. אבל אין האיסור משום זכר לחורבן המקור למנהג, אלא, ככל הנראה,  המנהג התפתח כשלעצמו בנוגע לספירת העומר

[ומה שלא נהגו להזהר בזה כל השנה בנוגע לחיוב של זכר לחורבן, הוא משום שיש בזה דעות שונות שכבר הובאו בתוך ההלכה, שיש אומרים שכל הגזירה היתה רק למי שרגיל לשמוע כלי נגינה ודקא בזמן של משתה יין (סימן תק"ס סעיף ג' ברמ"א).]

 ונמצא שאין ענין איסור שמיעת ניגון בימי הספירה צריכה להיות נזכר בשולחן ערוך, וכמו שלא נזכר כל מנהגי אבלות בשולחן ערוך, אלא הם מנהגים שקבלו עליהם ישראל. לגבי אבלות ממש, מקורם מצד מצות גמילות חסד, שיכול להעשות גם עם המתים (תלמוד ירושלמי, פאה); ולגבי ימי הספירה מקורם בענין תיקון המידות כהכנה לקבלת התורה. 

ועל כל פנים, בנוגע להלכה למעשה, מנהג שקבלו עליהם כל ישראל מחייב, וכמבואר בתלמוד בבלי פסחים (נ:-נא.).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

10. משום שלא נהוג לדבר על הנושא בקרב הציבור שלנו ברצוני לדעת מהי דעת תורה לגבי ניתוחים פלסטיים.

יש חילוק בעניין זה בין נשים לגברים – כי לאישה מותר לעשות ניתוח פלסטי גם כאשר היא נראית בסדר, וכל מטרתה היא לשפר יותר את צורתה ואת יופייה. אלא שיש להקפיד שהניתוח יתבצע על ידי רופא מומחה ובעל נסיון רב, וזריז וזהיר במלאכתו, שלא תצא תקלה מתחת ידו.

אולם לאנשים יש להתיר עשיית ניתוח פלסטי רק אם מדובר במום בגוף שגורם לו בושה ללכת באופן זה בין הבריות, וכל שכן אם זה מפריע לו בשידוכים – שיש להתיר.
 
מקורות: שו"ת יביע אומר חלק ח' (חלק חושן משפט סימן י"ב), ושו"ת עטרת פז חלק ג' (חלק חושן משפט סימן ז'). וע"ע בשו"ת ויצבור יוסף חלק א' (סימן מ"ט) ושו"ת יבא ידיד (חלק חושן משפט סימן קפ"ה).

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה