טורים נשיים

מפגש הצדיקים – איך תכיני עצמך אליו?

הקשר בין הגוף לנפש הוא חזק ביותר. כיצד תוכלי להשפיע על נפשך בעזרת הדאגה לגוף?

  • כ"ד ניסן התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

את רוצה להידמות לאלוקים. מהי הדרך לעשות זאת?

"זֹאת תּוֹרַת הַבְּהֵמָה וְהָעוֹף וְכֹל נֶפֶשׁ הַחַיָּה ... לְהַבְדִּיל בֵּין הַטָּמֵא וּבֵין הַטָּהֹר וּבֵין הַחַיָּה הַנֶּאֱכֶלֶת וּבֵין הַחַיָּה אֲשֶׁר לֹא תֵאָכֵל". עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לַעֲשׂוֹת לַעֲבָדָיו הַצַּדִּיקִים לֶעָתִיד לָבוֹא וְכָל מִי שֶׁלֹּא אָכַל נְבֵלוֹת בָּעוֹלָם הַזֶּה זוֹכֶה לִרְאוֹתוֹ לָעוֹלָם הַבָּא (מדרש רבה).

את גומרת את סעודתך, מקנחת את שפתייך, מברכת וממשיכה לסדר יומך. בינתיים, האוכל שעבר בין מלתעות פיך ממשיך גם הוא אל תוך המעיים, שם הוא נטחן, עובר תהליך שהופך אותו לדם – והנה הוא נהיה חלק ממך. דמך ובשרך ממש. ההקפדה שלך שמקור המאכלים שאת מכניסה אל גופך יהיה כשר גורם לעורקייך, ורידייך ואברייך להיות טהורים. נפשך, המושפעת מידית מתאי הגוף שבהם היא נמצאת, משפיעה גם היא על התנהגותך ועל הלך רוחך. יום אחר יום, בהם את זוכה לשמור על כשרות המאכלים שלך ושל בני ביתך, מזדככת נשמתך ומכינה את עצמה לעתיד הגדול בו תזכה לחזות באור השכינה, ולראות את זיו האלוקים ביחד עם כל הצדיקים.

1. אכילה מכפרת. "מַדּוּעַ לֹא אֲכַלְתֶּם אֶת הַחַטָּאת בִּמְקוֹם הַקֹּדֶשׁ כִּי קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הִוא". שהכהנים אוכלים ובעליהם מתכפרים (רש"י).

בשעה שאדם מביא קורבן, ולאחר הקרבתו, הכהן אוכל חלקים ממנו, ואזי הוא מכפר בעצם אכילתו על חטא האיש המקריב. כל זמן שבית המקדש קיים, מזבח מכפר על ישראל, ועכשיו שולחנו של אדם מכפר עליו. אכילה שנעשית בקדושה ובטהרה תוך כדי שמירת הלכות הכשרות, יכולה לכפר לך על מעשיך.

2. אכילה מקודשת. "דַּבְּרוּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ מִכָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ". בכן ראה לתקן מזגם שיהיה מוכן לאור באור החיים הנצחיים, וזה בתקון המזונות והתולדה. ואסר את המאכלים המטמאים את הנפש במדות ובמושכלות והתקדשתם והייתם קדושים פירוש נצחיים, מתדמים לבורא יתברך, כאמרו כי קדוש אני (ספורנו).

משה רבינו מכין את עם ישראל להיות קדוש כאלוקיו. לכן הוא מלמד אותם את כל הלכות הכשרות, כדי לזכך את נפשם, כדי שתוכל ליהנות מהאור הנצחי שמחכה להם. השמירה שלך על כשרות מאכליך מעלה את נפשך לדרגות גבוהות, כך שתוכלי להצליח להתרומם ולקבל אורות רוחניים.

3. אכילה כשרה. "אַךְ אֶת זֶה לֹא תֹאכְלוּ מִמַּעֲלֵי הַגֵּרָה וּמִמַּפְרִיסֵי הַפַּרְסָה אֶת הַגָּמָל כִּי מַעֲלֵה גֵרָה הוּא וּפַרְסָה אֵינֶנּוּ מַפְרִיס טָמֵא הוּא לָכֶם". כדרך שאמרו בעשו שנמשל לחזיר שפושט את טלפיו להראות כאילו כשר ותוכו מלא תוך ומרמה וזה מורה על כל מי שאין  שתוכו כברו כמידת הצבועים ואע"פ שכל מדות אלו אינן שייכין בבהמות מ"מ הם מולידים תכונה רעה זו בגוף האוכלם כי כל אוכלם יאשמו להיות מן כתות הצבועים המראים את עצמם כשרים כמו עשו וחבריו. (כלי יקר).

החזיר מראה לעולם שהוא כשר, שהרי הוא מפריס פרסה ושוסע שסע, אבל הוא אינו מעלה גרה. לכן הוא בעצם צבוע. אדם שאוכל חיות לא כשרות סופג בדמו את תכונותיהם הרעות והבזויות. כשאת שומרת על טוהר אכילתך, תכונותייך טובות ונעימות יותר.

4. אכילה בריאה. "וְאֶת אֵלֶּה תְּשַׁקְּצוּ מִן הָעוֹף לֹא יֵאָכְלוּ שֶׁקֶץ הֵם אֶת הַנֶּשֶׁר וְאֶת הַפֶּרֶס וְאֵת הָעָזְנִיָּה". לחייב את המאכילם לקטנים. וכן הנה טעם האיסור בעופות מפני אכזריות תולדותם. וראיתי בקצת ספרי הניסיונות שחלב החזיר, אם ינק היונק ממנו יהיה אותו הנער מצורע וזה לאות שיש בכולם סגולות רעות מאד (רש"י והרמב"ן).

יש להקפיד בעניין הכשרות גם על הקטנים, כדי שנפשם הטהורה לא תושפע מהאכזריות שיש בחיות הלא כשרות. וגם, המאכלים הכשרים הם בריאים גם לגוף עצמו. חשוב לך לשמור על בריאותם הנפשית והגשמית של ילדיך, לכן את מכניסה הביתה רק מאכלים כשרים, לבריאות.

יהי רצון ששולחנך הטהור יתקדש כמזבח, ויעלו עליו מאכלי ומעדני מלך בשפע מידו הברוכה של מי שאמר, והתקדשתם כי קדוש אני.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

תגיות:פרשת שמיניכשרותיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה