אביגיל מייזליק

מתכונים לעוגות פירות מטריפות

מחפשים חידוש רענן לשולחן השבת? אביגייל מייזליק בארבעה מתכונים שיגרמו לכן לקצור מחמאות בלי סוף. וגם: תזכורת משעשעת לכמה צריך לראות את הטוב שבכל דבר. גם בפקיד המעצבן מהבנק

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בחיים יש היררכיה מסוימת של מעמדות שקורית אפילו בלי שנשים לב. כל אדם נמצא בו זמנית גבוה או נמוך בסולם, תלוי איפה נפגוש אותו. מי שנמצא בכיתה ו' - גדול וחשוב יותר מילד בגן, אך מרגיש את עצמו ממש צוציק ליד בחור מישיבה קטנה. הבחור, מרגיש את עצמו קטנטן ליד בחורים מישיבה גדולה, שמסתכלים מלמטה למעלה על האברכים, וכן הלאה והלאה.

מרוב שאנחנו רגילים להיות בתחתית הסולם במקומות מסוימים, מאד קשה לנו להבין שגם מי שנמצא שם למעלה הוא בן אדם רגיל, עם רגשות, ניסיונות, קשיים ומחשבות משל עצמו. אנחנו כל כך רגילים להביט אליו מלמטה ולהביע את דעתנו על ההתנהלות שלו כלפינו, ורק אם נעשה שינוי אמיתי בנקודת המבט נבין שבעצם, דברים שרואים משם לא רואים מכאן. כך קרה לחברתי שפרה.

"בעלי ואני על משפחתנו המבורכת חיים בצמצום רב עם המשכורות שלנו. אנחנו משתדלים להיות תמיד עם היד על הדופק וכל הזמן בקשר עם חשבון הבנק, אך ברור שלא פעם מצאנו את עצמנו חורגים, נבהלים, ננזפים קשות ומקבלים 'עוד צ'אנס אחרון בהחלט!', עד הפעם הבאה...

"באופן טבעי, אחת הדמויות ה'מייראות' ביותר בביתנו, הינה דמותו של הפקיד האחראי על החשבון שלנו בבנק. הקשיחות שלו, חוסר ההבנה וחוסר המוכנות ללכת לקראתנו הרגיזה גם את בעלי וגם אותי בכל פעם מחדש. מצאנו את עצמנו משוחחים איתו שיחות קשות ומתסכלות, כאשר חוסר ההבנה ההדדית ומה שהתפרש אצלי כאטימות מוחלטת למצבנו מותירים אותי כועסת למשך זמן רב.

הרבה כעסים ותסכולים שלי על מצבנו המורכב הופנו קודם כל כלפיו. הוא האשם, הוא האדיש, הוא המגלה חוסר גמישות, ומובן גם שמערכת היחסים בינינו היתה תמיד קרירה עד קפואה.

"ערב אחד, ניגש בעלי לכספומט הסמוך כדי לברר את מצב היתרה וקיבל הלם - סכום אחר לגמרי ממה שהוא ציפה לראות ריצד על המסך מולו, כשהקו הקטן והמאיים של ה"מינוס" מופיע לצידו של המספר בן שלושת האפסים. 'איך יכול להיות?', הוא נלחץ. בדיקה של מצב היתרה הראה לו שתשלום גדול לרופא השיניים שלא זכר אותו ירד בדיוק היום.

"בעלי חזר הביתה לחוץ ומתוח. מה יהיה? מינוס כל כך חריג ודאי יגרום לחזרות של צ'קים, איך נתמודד? מיד התחלתי להוריד אש וגופרית ותמרות עשן על ראשו של הפקיד. הוא ודאי לא יתחשב ולא יבין, תמיד הוא כל כך קשה איתנו ולא מבין שאנחנו בסך הכל בני אדם, ועוד משפחה ברוכת ילדים שמנסה בקושי רב להתמודד עם תקציב בלתי אפשרי והוצאות מינימאליות בלבד... כך המשכתי לנאום עוד ועוד, כשהכעס והתסכול ממלאים אותי. לפתע אמר בעלי – 'שירה, יש לי רעיון. בואי ננסה להעלות את הפקיד שלנו לכף זכות'.

"הסתכלתי עליו המומה. זה היה שינוי מאד גדול של נקודת המבט הרגילה שלנו, אך הרעיון מצא חן בעיני מיד. 'האמת היא שהוא גם בן אדם. יש לו תפקיד והוא מנסה לעשות אותו הכי טוב שהוא יכול. הוא דווקא כן משתדל לעזור כשהוא יכול, הבעיה שרוב הפעמים הוא לא יכול בגלל החוקים של הבנק, וגם עליו יש הנהלה שלוחצת ובודקת ונוזפת על כל חריגה. בסך הכל החשבון שלנו לא בדיוק מתנהל על מי מנוחות'. פתאום הבטנו עליו שנינו ממקום אחר לגמרי.

"בבוקר, בעלי ניגש לבנק בדחילו ורחימו ממש עם פתיחת השערים, אחרי פרקי תהילים שלי ושלו.

הפקיד קיבל את פניו ובעלי התחיל להסביר לו איך שכח מהתשלום והיה בטוח שהוא ירד בהמשך, כאשר סכום כסף מקביל אמור להיכנס לחשבון.

"הפקיד הביט על בעלי ואמר לו – 'תדע לך, שאני באמת הייתי רוצה לעזור הרבה יותר, אבל עליך להבין שאני מוגבל בגלל החוקים של הבנק, יש לי הנהלה שלוחצת אותי על כל חריגה שלכם, והידיים שלי כבולות, אבל אני כן רוצה לעזור לכם ולראות מה אפשר לעשות'.

"בעלי היה המום, אותם מילים בדיוק בו העלנו את הפקיד לכף זכות חזרנו אלינו מפיו. לא רק שהוא לא החזיר את הצ'ק לבעלי, אלא אף סידר לו הלוואה בתנאים נוחים כדי להתגבר על הגרעון ובפעם הראשונה מזה חודשים היתה ביניהם שיחה עניינית ונעימה שנשאה פירות חיוביים. הכוח של כף הזכות פשוט הדהים אותי. כל כך קל להקפיד, לכעוס לשנוא, אבל בשינוי קל כל כך של נקודת המבט - כל העולם מתהפך לטובה! אין כמו הכוח של כף זכות!".

 

פאי שוקולד ואגסים מהמם

אנחנו מתחילים לחמם את הגזרה עם מתכוני פירות חדשים ונפלאים. החיבור בין שוקולד לאגסים כל כך טעים, ויחד עם קלות ההכנה והמראה המופלא - זהו מתכון מוצלח במיוחד

דרגת קושי: בינונית   |    זמן אפיה: 20 ד'    |   8 פאים אישיים

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הנדרשים:

לאגסים:

8 אגסים

2 כוסות יין אדום

חצי כפית קינמון

כפית תמצית וניל

4 כפות סוכר

 

לבצק הפאי:

כוס וחצי קמח

כוס שקדים או אגוזים טחונים

100 גר' חמאה או מרגרינה

ביצה אחת

שקית תמצית וניל

3 כפות מים

 

למלית:

220 גרם שוקולד מריר, שבור לקוביות או קצוץ גס

¾ כוס (170 גרם) קצפת חלבית או פרווה לבישול

1/2 כוס חלב או חלב סויה (120 מ"ל)

1 ביצה, טרופה

 

אופן ההכנה:

מכינים את האגסים: קולפים את האגסים ושמים את כל החומרים בסיר. מביאים לרתיחה, מנמיכים ומבשלים מכוסה עשרים ד'. מצננים מעט.

מכינים את הבצק: שמים את הקמח, השקדים הטחונים, החמאה או המרגרינה וסוכר הווניל במעבד מזון, במיקסר או בקערה, ומעבדים אותם עד שמתקבלים פירורים אחידים. מוסיפים את הביצה והמים ומעבדים מעט ככל האפשר, רק עד שאפשר ליצור מהבצק כדור. מרדדים את הבצק וקורצים ממנו עיגולים בקוטר 9-8 ס"מ. משטחים את העיגולים בתבניות פאי אישיות בקוטר 6-8 ס"מ ומקפיאים אותן במשך כ-1/2 שעה. בינתיים מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות). אופים את הבצק כ-15 דקות, או עד שהוא זהוב. מוציאים ומצננים על השיש.

מכינים את המלית: מביאים לרתיחה את החלב והקצפת. יוצקים את התערובת הרותחת על השוקולד, ממתינים כ-1/2 דקה כדי שהשוקולד יימס ובוחשים היטב, עד שנוצר קרם אחיד. מניחים לו להתקרר במשך  5 דקות, מוסיפים את הביצה הטרופה ובוחשים היטב. יוצקים את הקרם לתבניות. חותכים את האגסים לצורת מניפה ומוציאים בעדינות את הליבה, מניחים אגס על כל תבנית ואופים במשך כ-8 דקות, או עד שהקרם מתייצב בצדדים ועדיין רוטט ורך במרכז. מוציאים את התבניות ומניחים לעוגות להצטנן על השיש במשך כשעה.

 

עוגת גבינה תפוז מופלאה

השילוב בין הגבינה לתפוז לוקח אותה לטעמים ומקומות חדשים לגמרי

דרגת קושי: קלה   |   זמן הכנה: 40 ד'    |     7-8 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הנדרשים:

לביסקוויטים:

300 גר' ביסקוויטים או עוגיות בטעם שוקולד

60 גר' חמאה מומסת

2 כפות סוכר חום

 

לגבינה:

300 גר' גבינה לבנה 5 אחוז

4 כפות מיץ תפוזים  טבעי

¾ כוס שמנת מתוקה

2 ביצים מופרדות

2 כפות גרידת תפוז

100 גר' סוכר

תפוז לקישוט

 

אופן ההכנה:

מפוררים גס את העוגיות ומערבבים בקערה עם שאר החמרים לבסיס. משטחים חצי מהכמות בתבנית עגולה בקוטר 22 ס"מ. מערבבים בבלנדר את הקוטג' ומיץ התפוזים עד לקבלת קרם אחיד. בקערה מקציפים את החלמונים עם גרידת  התפוז והסוכר עד לקבלת קצף בהיר ותפוח. מוסיפים את הגבינה ומערבבים היטב. מקציפים את החלבונים  לקצף יציב ומקפלים לתוך התערובת. מקציפים את השמנת המתוקה עד שהיא מתייצבת ומקפלים לתוך התערובת. משטחים חצי מכמות תערובת הגבינה על הביסקוויטים ומפזרים עליה את שארית תערובת העוגיות. יוצקים את המחצית השנייה של הגבינה ומחליקים את פני השטח. קולפים את התפוז ופורסים אותו לעיגולים דקים ככל האפשר. מסדרים על העיגול החיצוני של העוגה פרוסות תפוז בצורה נאה ומעבירים למקרר ל-4 שעות. אפשר גם להקפיא את העוגה אבל אז לא כדאי לקשט בתפוז אלא רק לפני ההגשה.

 

פאי תפוחי עץ וקרם וניל

פאי מלכותי וטעים במיוחד, פרוסות התפוחים מצופות בקרם וניל עשיר ומקבלות טעם מופלא.

דרגת קושי: בינונית פלוס  |  זמן אפיה: 40 ד'   |    7-8 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הנדרשים:

לבצק:

2 כוסות קמח

100 גר' מרגרינה

ביצה אחת

3 כפות סוכר

3 כפות מים

לתפוחים:

10 תפוחי עץ קלופים וחתוכים לקוביות

חצי כוס סוכר

30 גר' מרגרינה

מעט מיץ לימון לפי הטעם

חצי כפית קינמון

שליש כוס פירורי עוגיות או לחם

 

לקרם:

חצי חב' קצפת

שליש חב' אינסטנט פודינג וניל

שקית סוכר וניל

 

אופן ההכנה:

מכינים את הבצק: שמים את הקמח והמרגרינה במעבד מזון, מיקסר עם וו לישה או בקערה גדולה ומעבדים לפירורים אחידים. מוסיפים את הסוכר, הביצה והמים ומעבדים מעט ככל האפשר לכדור בצק. עוטפים בניילון ושמים כחצי שעה במקרר. בינתיים מכינים את התפוחים שמים בסיר את קוביות התפוחים, הסוכר, המרגרינה ומעט מיץ לימון. מביאים לרתיחה ומבשלים כרבע שעה או עד שהתפוחים התרככו. מסננים היטב, מוסיפים את הקינמון ובוחשים. מוציאים את הבצק ומרדדים אותו בתבנית עגולה מס' 24. מפזרים על הבצק את פירורי העוגיות או הלחם (כדי לספוג את הנוזלים) ועליהם מניחים את התפוחים. מניחים את התבנית העגולה על תבנית מרובעת של תנור מצופה בניר אפיה ואת כל שאריות הבצק מניחים על ניר האפייה. אופים בחום של 180 מעלות כארבעים ד' לעוגה וכ10-15 ד' לשאריות הבצק. מצננים את הבצק האפוי ומפוררים אותו בעזרת פומפייה. מצננים היטב את העוגה. מקציפים את הקצפת עם הפודינג וניל ושקית סוכר ונילין עד שמתקבלת קצפת יציבה. מורחים על התפוחים. מפזרים על הקצפת בצורה אחידה את פירורי הבצק ומעבירים למקרר.

 

קוגלהוף בננות ושוקולד

עוגת בננות זה עניין של טעם. מי שאוהב אותן ממש משתגע מהן, והאחרים לא מבינים מה כל הרעש. אני שייכת לזן הראשון והריח של עוגת בננה הממלא את כל המטבח נראה לי כמו ריח גן עדן. אפשר לנצל לעוגה זו בננות בשלות מידי שאף אחד כבר לא רוצה לאכול - הן יתנו טעם משובח ועשיר יותר לעוגה כולה. בכל מקרה בננות כמעט בשלות לא יתאימו כאן

דרגת קושי: קלה   |    זמן אפיה: 40 ד'  |  10-15 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הנדרשים:

5-6 בננות בשלות מאד

כוס קמח רגיל או מלא+ קצת קמח לקימוח התבנית

כפית סודה לשתיה

כפית אבקת אפיה

חצי כפית מלח

50 גר' מרגרינה מומסת+ קצת מרגרינה לשימון התבנית

2/3 כוס סוכר רגיל או חום

2 ביצים

100 גר' שוקולד מריר מומס (במיקרו או בסיר כפול על מים רותחים)

אבקת סוכר לקישוט

תבנית קוגלהוף

 

אופן ההכנה:

מועכים את הבננות עם מזלג ומוסיפים להם את המרגרינה, הביצים והסוכר. מערבבים היטב. מוסיפים את הקמח, הסודה לשתיה, אבקת האפייה והמלח. בוחשים עד לקבלת בלילה אחידה.

משמנים את התבנית במרגרינה ומפזרים עליה מעט קמח. יוצקים חצי מכמות הבלילה פנימה. מפזרים בעזרת כף 2/3 מהשוקולד המומס בצורה אחידה על כל העוגה. יוצקים את שאר הבלילה ואופים בחום של 180 מעלות כארבעים דקות או עד שהעוגה זהובה וסכין המוחדרת אליה יוצאת יבשה. מוציאים, מצננים מעט והופכים על צלחת הגשה. מפזרים אבקת סוכר במסננת על כל העוגה ומקשטים את העוגה בפסים משארית השוקולד המומס.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:מתכוניםעוגותאביגיל מייזליק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה