חדשות בעולם

למה מחירי הסלמון עולים? הכל בגלל מכת כינים

מחירי הסלמון בעולם ממריאים בגלל מכת כינים עולמית שהכתה בתעשיית הסלמון. דרושות רק כמה כיני ים בודדות כדי להרוג סלמון – ויותר ויותר בתי גידול מצטרפים לרשימת הנפגעים

  • ו' ניסן התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סלמון הוא כנראה הדג הפופולארי ביותר בעולם. בין בתי ישראל, סלמון הוא הבחירה האולטימטיבית לסעודת דגים חגיגית, ומי שידו משגת להגיש אותו לשולחן מידי שבת ללא ספק מרגיש תוספת של עונג שבת. אבל כל הפופולאריות העולמית לא יכולה להצילה את הסלמון, שנמצא היום בסכנה גדולה בגלל...כינים. כן, מדובר ביצורים הקרויים כיני הים, הנצמדים לגוף הסלמון וניזונים מהדם והעור שלו. כמה כינים כאלו יכולות להרוג דג סלמון בוגר, ובימים אלה הם עושות כמיטב יכולתן להרוג את תעשיית הסלמון העולמית: תעשייה שמגלגלת מאות מיליוני דולרים ומאכילה מיליונים.

כינת הים, או בשמה המדעי 'לפופתאירוס סלמוניס', הדביקה עד היום כמעט מחצית מחוות הסלמון של סקוטלנד. בשנה שעברה, הכינים הרגו אלפי טונות של דגים, גרמו גידולי עור וזיהומים במיליוני דגים אחרים, ונסיונות ההדברה וההשתלטות על המגיפה עלו לתעשיית הסלמון הסקוטית בערך 300 מיליון פאונד.

וסקטולנד אינה יחידה בכך. נורבגיה ייצרה בשנה שעברה 60,000 טונות סלמון פחות ממה שהיה מתוכנן בגלל הכינים, וגם קנדה וארצות אחרות המגדלות סלמון סבלו הפסדים קשים. ביחד, ההערכה היא שחברות לגידול סלמון ברחבי העולם חייבות להוציא יותר ממיליארד דולר בשנה בניסיונות להעביר מהעולם את מכת כיני הים – ואת הווירוסים והמחלות שהם מביאים איתן.

תוצאה אחת של צרת הכינים איתה מתמודדים דגי הסלמון היא זיהום קשה של אזורי הגידול שלהם. מגדלים משתמשים בכימיקלים רעילים יותר ויותר כדי לנסות להתפטר מהכינים, ומי הים והיצורים החיים האחרים בסביבה משלמים את המחיר. את התוצאה השניה תרגישו בקרוב בכיס שלכם, אם זה טרם קרה: מחירי הסלמון ממריאים ברחבי העולם בתקופה האחרונה. בפעם הבאה שתגלו תווית מחר שערורייתית במיוחד על פילה סלמון משובח, אל תמהרו להתקצף. הסלמון תמיד היה דג יקר, ועכשיו, סלמון בריא ונקי מכינים הופך להיות מוצר נדיר של ממש.

 

תגיות:סלמוןכיניםדגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה