פסח

לנקות בלי לבכות: אם רק היינו יודעות איזה כוח יש לנו בידיים בניסן

הניקיון הזה, של ערב פסח, הוא הרבה יותר מסתם ניקיון אביב. הוא דומה לעבודה של כהן גדול, הוא בורא מלאכים, הוא מכין אותנו לא רק לפסח – אלא לכל השנה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שלום אהובה. אני מפריעה לך באמצע הנקיון לפסח? את רצה, מתנשפת מקרצפת... תעצרי לרגע אחד קטן. אני רוצה שתביני במה את מתעסקת. הנקיון של הבית שלך לפסח מקביל לעבודת הכהן הגדול! רבי לוי יצחק מברדיטשוב אמר שניקיון הבית מחמץ דומה לעבודתו של הכהן הגדול ביום הכיפורים. וכשאת עושה את זה מתוך שמחה, את יכולה לזכות אפילו לרוח הקודש.

זה לא סתם הניקיון הזה, זה משהו רוחני מאד, וגבוה. אז – לנקות בלי לבכות! לנקות בשמחה ובכיף, וחלילה, בלי כעסים. כי הכעסים מבטלים את כל השפע של הימים האלה, ומרחיקים ממך דברים מדהימים. הילדים הם לא חמץ, והבעל הוא לא קורבן הפסח... אפשר לנקות ביחד, בשותפות ובשמחה. לשתף בעבודה את הילדים ואת הבעל.

הרב בידרמן מספר על צדיק אחד, שנכנס לבית המדרש כמה ימים לפני פסח, וראה שם אברכים יושבים ולומדים בהתמדה גדולה. הצדיק עלה על הבמה והכריז: "ציבור יקר! סליחה שאני מפריע לכם בלימוד, אבל יש לי רשימה ארוכה של נשים אלמנות מסכנות, שצריכות עזרה דחופה לקראת חג הפסח – להרים חלונות, לסחוב, להזיז".

כל האברכים, כאיש אחד בלב אחד, התנדבו לרוץ לעזור. הצדיק אמר להם לעמוד בשורה, ולכל אחד הוא ייתן כתובת לאן ללכת. כולם יצאו מבית המדרש בשמחה של מצווה, לעזור לזולת ולעשות חסד. ולכל אחד מהם היה פתק ביד.

כשהם פתחו את הפתקים, הם גילו שלכל אחד מסר הצדיק את כתובת ביתו שלו...

בוודאי את אומרת עכשיו שאת הסיפור הזה צריך לספר לבעלים.

נכון, גם להם. אבל לפעמים הבעל המסכן מעדיף לברוח ולא לעזור, כי את לא הכי "משהו" בימים האלה. ערב פסח, אבל יש הרגשה של תשעת הימים... לחץ, עצבים, כעסים, תלונות, דרישות.

השנה – את משנה. את משנה כיוון ועושה את זה אחרת. כי את מבינה מה זה הניקיון הזה. זה לא סתם ניקיון אביבי. מכל פעולה בניקיון לפסח, אומר רבי לוי יצחק מברדיטשוב, נבראים מלאכים. מכל שפשוף, גרוד, קרצוף – נבראים מלאכים, כמו אותם המלאכים שנבראים מתקיעת השופר של ראש השנה. והמלאכים האלה ממליצים עליך ועל בני משפחתך בשמיים. כל טרחה שלך, שאת טורחת ועמלה לקראת פסח, הורגת ומבטלת את המזיקים שיש בעולם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

והימים האלה כל כך גדולים. הימים של ניסן הם ימים מבורכים ומסוגלים לניסים – ניסן זהו נס תמידי. אומר השל"ה הקדוש, שכל יום מחודש ניסן הוא קדוש כמו ראש חודש. שנים עשר הימים הראשונים של חודש ניסן – הם כוח לשנים עשר חודשי השנה, וכל שעה בימים האלה היא כמו יום שלם. כל תפילה, ברכה, תהילים – נחשבים בשמיים פי שניים עשר. אם היינו יודעות מה יש לנו בידיים, לא היינו מבטלות אפילו רגע!

אל תתבלבלי, היצר הרע רוצה להפיל אותך. דווקא בגלל שהימים האלה כל כך חשובים, קומי בבוקר בשמחה. תבטיחי לעצמך שהיום את רגועה ושמחה. יש יצר הרע לפני פסח, שקוראים לו "חסר לי". אם חסר לך משהו – תבקשי מהשם, ותמשיכי הלאה. אל תתקעי עם "חסר לי וחסר לי". כשהשם יראה שאת משליכה אליו וממשיכה הלאה בביטחון, הוא ייתן לך. את תראי שהוא ייתן לך.

צריך הרבה סבלנות בחיים. איך כתוב? "מקוצר רוח ומעבודה קשה". כשיש קוצר רוח, חוסר סבלנות, העבודה נעשית קשה יותר. בזמן הזה צריך לנקות ולהגיד תודה, לא להתבלבל, ו... לעבוד עם סדר. תכיני רשימה מסודרת של מטלות להיום – לא לראות הר ענק ומבולבל, מטלות רק להיום! לי, באופן אישי, יש רשימה מסודרת מראש של כל יום מה אני הולכת לעשות, וזה מדהים כמה שזה עוזר! והכי חשוב – זה מאוד מאוד מרגיע.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ועוד טיפ, נצלי את הזמן ואת עבודת הקודש הזו, ותבקשי. כל היום. כשאת מנקה את החלון, תבקשי מהשם: שלא אביט בחלונות של אחרים, חלילה. שתמיד אשמח בחלק שלי. כשאת מנקה את השולחן, תבקשי מהשם: שתמיד השולחן יהיה מלא ושמח. שכל השנה, בעזרת השם, נשב כולנו סביב השולחן, ואף אחד, חלילה, לא יחסר. כשאת מנקה את התנור (ואם הגעת לתנור את במצב טוב...), תבקשי מהשם לבשל מטעמים בריאים ומזינים, לשמח את בני המשפחה ושתמיד יהיה לך כוח בשבילם. תבקשי על השבתות והחגים, ועל השמחות שיבואו בעזרת השם. כשאת מנקה את הכיסים, תבקשי להישמר מגזל, שלעולם לא אגע במה שלא שלי. זכרי! כשאת מנקה – זה הזמן למצוא את כל מה שלווית ולא החזרת, זה הזמן להחזיר, להשיב אבדות! כשאת מנקה את הדלת, תבקשי לקיים מצוות הכנסת אורחים בסבר פנים יפות, ושלתוך ביתך יכנסו רק ברכות. כשאת מנקה את המראה, תבקשי :"מראה מראה שעל הקיר, מי הכי יפה בכל העיר?" – שתראי את עצמך תמיד יפה ושווה. כמה חשוב שאת שווה בעיני עצמך. תמצאי בעצמך נקודות יפות וטובות. איך היצר הרע יודע להפיל אותנו, השכנה החרוצה כבר גמרה פסח, ואני... והילדים שלה כאלה מתוקתקים, ואני עוד מזדחלת... לא! אסור! את, את הכי מושלמת.

ובקיצור, לבקש.

על החודש הזה כתוב: "החודש הזה לכם". הכוח מסור ממש לך, בידיים שלך, לישועה ולרחמים לכל השנה. ברוכה הבאה לחודש האביב. אביב זה אותיות "אב לי"ב" – הוא הראש לכל י"ב חודשי השנה.

אז באמת מכל הלב.

חג אביב שמח לכולם, והמון המון שמחה.

תגיות:הרבנית חגית שירהניקיוןפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה