השואה

70 שנה אחרי: נחשף האיש שהציל 9,000 יהודים בשואה

לפי מסמכים חדשים, איש העסקים מאוריסיו הוכשילד תכנן בסוף שנות השלושים את בריחתם של לפחות 9,000 יהודים מגרמניה הנאצית

  • כ"א אדר התשע"ז
מאוריסיו הוכשילדמאוריסיו הוכשילד
אא

יותר מ-70 שנה לאחר סיומה של מלחמת העולם השניה, נחשף סיפור נוסף של הצלת אלפי יהודים במהלך השיאה. התקשורת בבוליביה חשפה את סיפורו של "שינדלר הבוליביאני", מאוריסיו הוכשילד, מהגר גרמני ואייקון בענף כריית פחם, שסייע לאלפי יהודים לברוח מגרמניה הנאצית במהלך שנות ה-30 של המאה הקודמת.

מאמציו של הוכשילד היהודי נחשפו בזכות מאגר של מסמכים ותמונות שתיעדו את חלקו המרכזי בהצלת חייהם של לפחות 9,000 יהודים. המסמכים חשפו כי בהרבה מקרים הוכשילד מימן את הוצאות הנסיעה והמגורים הראשוניים מכיסו הפרטי.

רבים הופתעו מהגילויים החדשים, לאור העובדה שבזמנו הוכשילד נחשב לאיש עסקים קשוח וחסר רחמים, ואף מחשב ל"איש הרע" של ענף הכרייה המקומי. "המסמכים האלה הולכים לשנות דברים רבים בהיסטוריה הבוליביאנית. יהיו לכך השלכות פוליטיות", טען ארגר רמירז, מנהל הארכיון של תאגיד הכרייה של בוליביה, שכן בזכות הונו, נחשב הוכשילד לדמות משפיעה בפוליטיקה המקומית.

הוכשילד נולד ב-1881, בעיר ביבליס שבמערב גרמניה, והיגר ב-1921 לדרום אמריקה. הוא ניצל את קשריו הפוליטיים הענפים בבוליביה על מנת לשדל את הנשיא המקומי, הרמן בוש, להנפיק ויזות מיוחדות למהגרים מיוחדים שברחו מאירופה בעקבות עליית הנאצים. הוכשילד הצליח לשכנע את הנשיא שמהגרים אלה יוכלו לתרום לכוח העבודה הבוליביאני.

לצורך קידום מאממציו ההומניטריים, הקים הוכשילד שני ארגונים: "החברה להגנה על מהגרים ישראלים" ו"אגודת ההתיישבות של בוליביה" שניהלה פרויקט חקלאי בנור יונגס, שם רכש נכסים ואחוזות, ששימשו למגוריהם של היהודים.

חלק מהמגרים השתלבו בעסקיו של הוכשילד, והוא הקים עבורם בתי ספר לילדים. באחד המסמכים שנחשפו, נראה מכתב שכתבו המהגרים להוכשילד וביקשו ממנו "להרחיב את מתחם הלימודים בגלל כמות הילדים הנמצאים כאן ואלה המעוניינים להגיע".

לאחר שינוי התקנות בשנות הארבעים, הוכשילד סירב להיענות לחוקים החדשים, ונשלח לכלא. לאחר שחרורו, היגר לארה"ב ולא שב לבוליביה. הוא מת בפריז ב-1965 כבעלים של אימפריית כריה, ומבלי שסודו התגלה: חסיד אומות העולם שעשרות אלפים חבים לו את חייהם. 

תגיות:יהודיםהשואהמאוריסיו הוכשילד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה