דמויות ביהדות

6 שנות יתמות וגעגוע: 9 עובדות וסיפורים מפעימים על הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל

כיצד התייחס הרב אדלשטיין לייסורים שסבל בשנת חייו האחרונה, מה היו מילותיו הראשונות לאחר חודשיים של שתיקה? מקבץ סיפורי הוד מרגשים על הרב זצ"ל

הרב יעקב אדלשטייןהרב יעקב אדלשטיין
אא

ב-כ"ז בשבט יחול יום השנה ה-6 להסתלקותו של הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל, שהיה רבה של רמת השרון במשך קרוב ל-70 שנה ודיין בכיר בבית הדין של הרב נסים קרליץ זצ"ל בבני ברק. הרב יצחק זמל, מקורבו של הרב אדלשטיין, מספר ל'יתד נאמן' מקבץ סיפורי הוד על רבו הגדול. ליקטנו עבורכם.

ערוץ הידברות בסרט מרגש ומיוחד, המתאר יותר מאלף מילים, את דמותו של הרב הגאון הרב יעקב אדלשטיין זצ''ל. צפו:

1. אהבה אמיתית לכל אחד מכלל ישראל

"זכיתי לראות עין בעין את היחס האישי של הרב, באהבה אמיתית לכל אחד מכלל ישראל, ומתוך הקרבה והדאגה האמיתית לכל אחד, הרב התפלל, ייעץ והרעיף את ברכותיו מליבו הגדול – הלב של כלל ישראל.

"כשאנשים ביקשו ושאלו במה ניתן להתחזק, הרב נהג פעמים רבות לומר להם להתחזק בדבר מה, ואנשים היו משתוממים ונחרדים, שהרב אמר ונגע בדיוק בדברים שאכן היו טעונים חיזוק אצלם.

2. המילים הראשונות לאחר חודשיים של שתיקה: "מודה אני לפניך מלך חי וקיים"

"אתאר לכם דוגמא מופלאה שצמררה אותי ואת כל הרופאים ששהו עמי בחדרו. לפני כשנה ערכו לו את הניתוח שבו ניטל ממנו כח הדיבור, והוא היה יכול רק לכתוב בכתב ידו, כמובן שאין צורך לתאר איזה קושי זה לאדם שהיה רגיל כל העת לדבר ולדבר, אבל הוא התרגל למצבו ללא קושי, והחל לרשום כל משאלותיו וצרכיו בפתקים.

"וכעבור כחודשיים, כשהוא היה בהחלמה והתאוששות, החליטו הרופאים כי הגיע הזמן לנסות אם מצליח לדבר באמצעות תותב מיוחד שהושתל בניתוח, ויתכן שיוכל לחזור ולדבר, ואני מדבר על אותו רגע שבו החליטו בכירי הרופאים לנסות זאת.

"נכנס מנהל המחלקה והרופאים הבכירים, כשהם סוגרים הדלת אחריהם, הם התיישבו לידו והסבירו לו את מבוקשם, ואז פנו אליו ואמרו לו: "שהרב יתחיל לדבר"… הוא לא היה מוכן לכך, והביע מעט פליאה עליהם. אך הם אמרו לו: "הרב ילחץ באצבע בגרון ואז יוכל להתחיל לדבר"… אני נוכחתי בחדר וחשבתי כמו כולם, מה תהיה המילה הראשונה שהרב יוציא מפיו לאחר כחודשיים שלא היה יכול להוציא הגה מפיו, כולנו חשבנו בהכירנו אותו, שלבטח יפנה ויאמר תודה לרופאים!!!

"ההתרגשות בחדר היתה עצומה. הרב הניח את ידו על התותב, והחל לומר בקול נרגש: 'מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך'. היה זה מעמד קידוש שם שמיים, כל שהיה חשוב לו לומר, אחרי חודשיים של הימנעות מדיבור, הוא להודות לבוראו שהשיב לו את נשמתו. 

3. בעברית, באנגלית וברוסית: "הייתם כמלאכים בכל סוגי החלוקים"

"צריך לדעת שההתייחסות של הרב לרופאים ולכל האחיות הוא דבר שראוי ללמוד מנו, וזהו קידוש השם גדול", אומר הרב זמל ומציין מאורע אחד שעולה בזכרונו: לאחר אחד הניתוחים הסבוכים, הרב אושפז במחלקת טיפול נמרץ ואז הוא קרא לי וכתב מתוך חולשה נוראה: 'תודה רבה לכל צוות הרופאים והאחיות, הייתם כמלאכים בכל סוגי החלוקים'.

"הרב, שידע שיש אחיות ורופאים דוברי אנגלית, כתב את אותו משפט גם בשפה האנגלית, וגם בשפה הרוסית לצד העברית, וביקש ממני שאצלם אותו עם הלוח שכתב, ואפנה לחדרי הרופאים והאחיות שבחדר ההתאוששות ואראה להם זאת, להמחיש להם כמה הוא רוצה להודות להם על מסירותם עבורו.

"הרופאים והאחיות היו כולם כה נרגשים, עד שלא האמינו למראה עיניהם. אם הרב, במצב כה נורא, בחולשתו, החשוב לו יותר מכל הוא להודות ולשלוח להם זאת שייראו שאכן הוא כתב זאת, זה הביא לזליגת לא מעט דמעות מעיניהם.

4. "אני נמצא בגן עדן קסום בתל השומר"

כל ההתייחסות שלו אחרי הניתוח המסובך שעבר, היה שהקב"ה נתן לו מתנה שהוא בתענית דיבור, ועליו להודות לו. הוא אף ביטא זאת בפתקו שכתב לי: "אני נמצא בגן עדן קסום בתל השומר", למרות שהיו לו ייסורים נוראיים, היתה דרכו מיוחדת להפוך הכל למנוף לעלייה.

בהיות והוא כתב במהלך החולי שנמצא בגן עדן קסום של שיבא, שאלתיו בעקבות כך: "למה הרב כותב שנמצא בגן עדן שיבא, וכי בגן עדן יהיה גם בית חולים?" והוא כותב לי: "בגן עדן לא יהיה בית חולים כמו שיבא, אבל בשיבא יש גן עדן, גן עדן, שבו יש בני אדם, שבמחלתם תיקנו מכשולים בדרך אל גן עדן". מילים נוקבות עד תהום.

במה להתחזק? הרב אדלשטיין מעניק 6 עצות מפתיעות

סיפורים מפעימים מהרב אדלשטיין זצ"ל

סיון רהב מאיר בסיפור מיוחד על הרב אדלשטיין

5. "צריך לנהוג בכבודם של הרופאים"

"ניתן לספר מאות עובדות על יחסו המיוחד אל הזולת", מספר תלמידו הרב זמל. "אציין דוגמה שקרתה בימיו האחרונים, כשהיה כבר חלש מאוד. אל חדרו של הרב הגיע רופא סטאז'ר לבצע טיפול מסוים, אך היו מספר עניינים שבקש הרופא שנבצע לפני מתן הטיפול. לאחר שהדברים סודרו, הרב התיישב במיטתו, ואמרתי לו שאני הולך לקרוא לרופא שיעשה הטיפול.

"הרב מעכב אותי בידו וכותב לי: 'אתה לא אומר לרופא מה לעשות, צריך לנהוג בכבודם, אתה תאמר שסיימנו את מה שצריך לעשות, והוא ממילא יבין מה שהוא נצרך לעשות. הראיתי זאת לכל הרופאים, הם השתוממו מכך עד כמה גם במצב שכזה דעתו על כל פרט הכי קטן ושולי, שהכל נעשה על ידו בצורה מעוררת השתאות שלא לפגוע כהוא זה אפילו ברופא מתחיל".

6. בתקופת חוליה של רעייתו, לא הסכים לישון על מיטתו

סיפור מופלא שיעיד על גדלותו עד כמה חש את הזולת, בעת שרעייתו ע"ה בזיווג הראשון היתה בבית החולים בחוליה האחרון, הוא נותר לבדו בביתו, וביקשו מבני המשפחה שישלחו מי מהנכדים שישן עמו בביתו, כדי שלא יהיה לבדו, ואם יצטרך דבר מה יוכל לסייעו, אך הוא התעקש שאינו מוכן, ולמרות כל ההפצרות הוא נותר בסירובו.

רק לאחר מכן נודע להם סוד הדברים, שבכל אותה תקופה שאשתו סבלה בבית החולים, ישן הרב זצ"ל בביתו על מזרן על הרצפה, ולא הסכים לישון על מיטתו כבימים ימימה, בכדי לחוש את צערה וכאבה, ולא רצה שיראו זאת בני המשפחה.

7. "תקרא לילד בשם שאשתך רוצה"

"לפני כמה שנים נולד לי ב"ה בן, והתלבטנו בבית איזה שם לקרוא לו. התלבטנו בין מספר שמות, ואשתי היתה חפצה בשם מסוים, ובקשנו לשאול את הרב. הצגתי לרב דף עם מספר שמות שיחליט ומיד הצביע על שם מסוים ואומר: 'הרי אשתך רוצה את השם הזה, אז תקראו לתינוק במה שאשתך חפצה'. אני כמעט התעלפתי לשמע הדברים, מנין לו לרב כל זאת.

"בעניינים רבים שהיו באים לשאול את הרב עצה וברכה, ביקש לשאול מה דעת האישה ומה רצונה, ופעמים רבות מאוד הורה לשואל לעשות כפי שאשתך רוצה וכך תצליח. וכפי שהראה לכולם כיצד כיבד את רעייתו הרבנית. 

8. פתח את דרשותיו במילים "שהכל נהיה בדברו"

"בימי בריאותו, כשהלך לאירועים שונים, היה מבקש לפני שהתחיל לדבר, משהו לשתות, והיה מתחיל את הדרשה שלו עם ברכת שהכל נהיה בדברו, והיה אומר: 'שהכל נהיה בדברו. גם השידוך או השמחה בה אתם שרויים'.

9. "אנא עבדא דקודשא בריך הוא"

הגדלות העצומה של הרב היתה שבכל רגע מימי חייו הוא חש כעבד לפני הבורא, ובכל עת חשב מה נצרך הוא לעשות כעבד נאמן לבוראו. "כשהרב היה שר את השיר 'אנא עבדא דקודשא בריך הוא', לא היה שייך להפסיקו", מספר הרב זמל. "הוא היה מתרגש ומזיל דמעות ממש. גם בעת חוליו, כשחש ממש לא טוב, כשהתחילו לשיר זאת, הרגישו כולם שהוא לא נמצא כאן, וכמה נאים הדברים למי שאמרן. זו היתה הרגשתו כל ימיו – מה אני יכול לעשות כעבד לפני בוראי".

הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל בעצה מפתיעה כיצד לא לכעוס על הילדים:

רוני תשובה מרק נפרדת בדמע מהרב אדלשטיין: "החיוך החם שלך האיר עולם ומלואו"

אוריין יסכה שבת מספרת על דלתו הפתוחה תמיד של הרב זצ"ל

הדמעות זולגות ללא שליטה: איה קרמרמן נפרדת מהרב אדלשטיין

תגיות:הרב יעקב אדלשטייןרבי יעקב אדלשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה