עובדות ביהדות

כיצד נכתב הספר "אבן האזל"? 7 נקודות על מעלת כתיבת חידושי תורה

מה הציע רבהּ של ירושלים לבנו, כיצד נכתב הספר "אבן האזל", ומה המעלה בספר מכורך? 7 נקודות על כתיבת חידושי תורה

  • א' אדר התשע"ז
אא

1. בספר "דרך עץ החיים" מובאים דבריו של רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל: "המלאכה של התורה היא הכתיבה. יש לרשום את דברי התורה שמחדשים. אם אין רושמים את אשר מחדשים, עלולים לשכוח את דברי התורה שרצו לומר".

2. עוד כתב רבי איסר זלמן כי "יש להבהיר ולרשום ביומן מדי יום ביומו את כל ההערות, הקושיות וההארות אשר מתעוררות אצלניו בשעת הלימוד במשך היום. הנה, אני עצמי, את 'אבן האזל' כתבתי כתוצאה מן ההערות אשר נהגתי לרשום בכל יום".

הרב איסר זלמן מֶלְצֶר הרב איסר זלמן מֶלְצֶר

3. רבי צבי פסח פראנק זצ"ל כתב לבנו יהודה לייב, בלומדו בישיבת טלז: "ראה, בני, התחזק שיהיה לך איזה הערה בכל דף. כי מי שלומד בעיון ובשקידה מוכרח הוא שימצא איזה חידוש בכל דף".

4. בתור עצה טובה, כותב הרב פראנק לבנו: "השתדל לקנות לך פנקס לכתוב הדברים המתחדשים, הן שלך והן מה שאתה שומע. טוב שיהיו מסודרים בפנקס למצוא אותם בכל עת מצוא, כי במשך הזמן הוא תועלת גדול. עשה כן, ואז בקרב הימים תראה התועלת מזה, כי אם אדם כותב מה שמתחדש, ומתבונן בהם מזמן לזמן, אזי מתווסף בהמשך הזמן, אבל אם אין כותבים, קמא קמא בטיל ומשתכח ומאבדין בזה טובה הרבה". ("משואה לדור", עמוד קעב).

5. בקונטרס "הדרכה לבן ישיבה" כותב מרן הגרא"מ שך: "כדאי שכל מה שאתה מחדש תעלה על הכתב, כי הניסיון שלי הראה שזה דבר טוב ומועיל".

6. מסופר על רבי מאיר חדש זצ"ל: "הוא עודד גם לכתוב חידושי תורה. הוא ראה בכך תועלת גדולה. את התועלת הצומחת מן הכתיבה הבהיר על ידי סיפור שהיה עם תלמיד שלא הצליח להכין 'חבורה' בסוגיה הנלמדת, כפי שהיה עליו להכין. הוא הביע את צערו בפני המשגיח שיעץ לו לפנות אל סוגיה אחרת. אלא שלפני כן הציע לו שיעלה על הכתב את כל הספיקות שהתעוררו אצלו בסוגיה זו. והנה, למרבה הפלא, תוך כדי הכתיבה התבהרו לו הדברים ועלה בידו להכין חבורה מתוך הסוגיה הראשונה". ("המאיר", חלק ב, עמוד שי)

7. "קבע נא הערותיך בספר מכורך", כותב ה"חזון איש" לבן ישיבה, "למען תהיינה לך למשמרת, וזה חיזוק לעיון. ואמרו: דברי תורה צריכים חיזוק, וכל המרבה בקנייני התורה - מרבה תורה" ("אגרות חזון איש" חלק א, אגרת ד).

הדברים מובאים מתוך מאמר "מתיקות התורה" של הרב יהודה חיון.

הרב זמיר כהן עונה על השאלות הבאות: האם מקיימים מצוות לימוד תורה כשלומד מבלי להוציא בפיו? האם מותר לקבל תשלום על מסירת שיעורי תורה? מי חייב בלימוד תורה ומי קודם כשהאב מסוגל ליותר מהבן? מהי גדולת המלמד את בן חברו תורה? מה הסיבה לקשיים בשלום בית ובין כלה וחמותה, וכיצד מתגברים עליהם? הרצאה מומלצת:

 

תגיות:תורהחידושיםאבן האזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה