הרב יצחק זילברשטיין

הרעבת תרנגולות לשם הארכת תקופת הטלת הביצים – האם מותר?

ברור שעל ידי ביצוע שיטה זו, זוכים בעלי הלולים לריווח גדול וניכר. אלא שהרעבת התרנגולות למשך זמן כה ממושך של עשרה ימים, כרוכה בצער רב שנגרם להן, והן נעשות חלשות מאוד. חלקן אף אינן שורדות ומתות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעלי מושבים פנו אל מרן הגאון רבי שמואל ווזנר זצ"ל בשאלה הבאה:

לעת זקנותן של התרגולות, הן מפסיקות להטיל ביצים. והנה, נמצאה שיטה מיוחדת שעל ידה ניתן לגרום לתרנגולת להמשיך להטיל ביצים, שיטה זו נקראת "נשירת הנוצות".

חוקרים גילו, שכאשר מגיעה תקופת הפסקת הטלת הביצים של התרנגולות, אם ימנעו מהן לגמרי מלאכול מזון, למשך עשרה ימים, ורק יתנו להן מים לשתיה (ללא הגבלה), אזי הנוצות שעל גופן ינשרו, ותחתיהן יצמחו נוצות חדשות, ועל ידי תהליך זה של נשירה ופריחה מחדש, התרנגולות מתחזקות ומחדשות כנשר נעוריהן, ומתחילות שוב להטיל ביצים למשך תקופה ארוכה.

ברור אפוא שעל ידי ביצוע שיטה זו, זוכים בעלי הלולים לריווח גדול וניכר (וגם חוסכים את זמן ההמתנה לגידולן של האפרוחים הרכים, עד להגעת תקופת הטלת ביציהן).

אלא, שהרעבת התרנגולות למשך זמן כה ממושך של עשרה ימים, כרוכה בצער רב שנגרם להן, והן נעשות חלשות מאוד, וחלקן אף אינן שורדות ומתות. 

נפשם של בעלי המושבים בשאלתם: האם מותרת הרעבת התרנגולות לשם בצע כסף, או שמא יש בכך איסור צער בעלי חיים?

תשובה:

להלן תמצית תשובת מרן הגר"ש ווזנר זצ"ל (שבט הלוי ח"ב סי' ז'):

הרמ"א (אה"ע סי' ה' סעיף י"ד) פסק, שדבר שיש בו צורך לאדם, לשם רפואה, או לכל צורך הכרחי אחר, אין בכך משום צער בעל חיים. ומבואר ב'תרומת הדשן' (פסקים סי' ק"ה), שגם משום ריווח ממון, מותר לגרום לצער בעלי חיים, שאם לא כן, היאך מותר להעמיס סחורות כבדות על בהמתו, ולהוליכה ממקום למקום, (ובגמרא הרי מבואר שבמצוַת 'פריקה', מונעים מהבהמה צער, ורואים אפוא, שעל אף הצער בע"ח שיש בהעמסת המשא על גבי הבהמה, הדבר מותר).

אולם, נראה שהדברים אמורים דווקא בצער, ואפילו צער גדול, שהוא מותר לצורך האדם, אבל כשהמדובר הוא על ציעור שיש בו "אכזריות מופרזת", כגון נידון דנן, בו מרעיבים באכזריות בעלי חיים זמן מרובה - מכך יש להימנע! ובדומה לזה מצינו בספר תולדות יעקב (חיו"ד סי' ל"ג), שכבר צווחו רבותינו הקדמונים על הקצבים המרעיבים את הבהמות יום או יומיים, באמרם שבעבור הרעבון מכביד הבשר, ועוברים בכך על צער בע"ח.

וידועים דברי הרמב"ם (בסוף הל' עבדים): אין האכזריות והעזות מצויה אלא בעכו"ם עובדי ע"ז, אבל עם ישראל, זרעו של אברהם אבינו, השפיע להם הקב"ה טובת התורה, וציוה אותם בחוקים ומשפטים צדיקים, רחמנים הם על הכל, וכן במידותיו של הקב"ה, שציונו להדמות בהם, נאמר: 'ורחמיו על כל מעשיו'!

ולכן - מסיק ה'שבט הלוי' - יש להימנע מהרעבת התרנגולות כי היא אכזריות גדולה. (וע"ע ב'מנחת יצחק' ח"ו סי' קמ"ה).

לרכישת ספרי "ופריו מתוק" מהידברות שופס.

תגיות:תרנגולותופריו מתוקביציםהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה