מקבצי שו"ת - שאל את הרב

הגיור של איוונקה טראמפ, מה עושים בט"ו בשבט, והאם אפשר להיות סנדק פעמיים?

מקבץ שו"ת #30 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור "שאל את הרב" באתר הידברות

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

1. מה עושים/לא עושים בט"ו בשבט? מה המצוות ביום זה?

1. המנהג ברוב תפוצות ישראל בליל ט"ו בשבט, לעטר את השולחן בכל פירות האילן, ובמיוחד מפירות שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, כל איש כאשר תשיג ידו, ולברך על הפירות (חזון עובדיה על ט"ו בשבט וברכות עמוד ד. ועיין אליו בעמוד עד"ר, שהמקור לזה הוא מספר תיקון יששכר, שהיה בזמנו של מרן הבית יוסף, בדף ל"א עמוד ב', ושדבריו הובאו בפרי חדש סימן קל"א סעיף ו'. וע"ע במשנה ברורה סימן קל"א ס"ק ל"א, ובכף החיים שם אות צ"ז, ובמה שהביא בזה בספר פסקי תשובות חלק ו' סימן תרפ"ה אות י"ג).

2. לא אומרים תחנון בט"ו בשבט, מפני שהוא ראש השנה לאילנות (שלחן ערוך אורח חיים סימן קל"א סעיף ו', ומשנה  ברורה שם ס"ק ל"א).

3. הובא בספרים (ראה בני יששכר מאמר חודש שבט, ובספר לשון חכמים בתפילה לט"ו בשבט) שיש עניין להתפלל בט"ו בשבט שיהיה לו אתרוג מהודר בסוכות.

ולעניין ט"ו בשבט שחל בשבת, כמו שיוצא בשנה הזאת, יעוין בקישור הבא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

2. האם מותר לשים במדיח כלים גם כלים בשריים וגם כלים חלביים ביחד לשטיפה?

לפי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, אם מקפידים על כך שלא יכניסו למדיח כלים עם שיירי מאכל [קצת גדולים] בעין, ויש שם רק לכלוך ושומן שעל הצלחות והכפות, אפשר להשתמש במדיח כלים זה הן לכלי חלב והן לכלי בשר, בזה אחר זה. ואפילו בו ביום.
 
אולם אם אין מקפידים בזה, ומכניסים לתוך מכונת המדיח כלים עם שיירי מאכל כמו חתיכות גדולות של בשר או פיצה, קשה להקל [שיתכן וחתיכות אלה לא נפגמות בחומרי הניקוי המעורבים במים, וגם אין כאן נותן טעם בר נותן טעם דהיתרא].
 
ומעיקר הדין יש מקום להקל בזה גם להדיח כלי בשר וכלי חלב ביחד, אך מהיות טוב היכן שאפשר יש להדיח כלי בשר לחוד וכלי חלב לחוד בזה אחר זה. ובבתי מלון ומסעדות ציבוריים, שקשה להשמר בזה, יש להצריך שיהיו להם ב' מדיחי כלים, אחד לבשר ואחד לחלב (שו"ת יביע אומר חלק י' חלק יורה דעה סימן ד', וילקוט יוסף על איסור והיתר סימן פ"ט סעיף פ"ו).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. האם הגיור של איוונקה טראמפ נחשב לגיור לפי ההלכה?

לא ביררנו את העניין, אולם לפי הנראה היא קיבלה עליה עול מצוות כראוי, לכן הגיור נחשב.

* * *

4. בערב שישי ראיתי בני נוער – אחד שוכב על הרצפה, השני רץ בכביש וכמעט נדרס והשלישי מנסה לתפוס אותו אבל לא מצליח. ניגשתי לכניסה לתחנת המשטרה וביקשתי שיזעיקו שוטרים למקום כי יש חשש שהנערים שיכורים ומסכנים את חייהם. סרבו לעזור לי, אז סיפרתי את זה לקרובת משפחה, יהודיה כמובן, והיא התקשרה למשטרה לדווח, וחזרו אליה ואמרו שבדקו והם בכלל לא שיכורים. האם גרמתי לה לחלל שבת או שעשיתי מעשה ראוי בגלל שהיה נראה לי שהם שיכורים ומסכנים את חייהם?

מאחר ובעיניך היה חשש  של פיקוח נפש, נהגת כשורה.

* * *

5. האם מותר לי למכור שיר (מילים ולחן) לזמרת שאינה שומרת תורה ומצוות? (תשיר בפני גברים וכד'). וכן, האם זה משנה אם זה דרך חברת הפקה מתווכת או לא?

מותר בכל מקרה.

* * *

6. האם מותר לחלק הזמנות לאירוע בשבת?

במקום צורך מותר לחלק בשבת הזמנות לסעודת מצוה, כגון סעודת נישואין, או סעודת בר-מצוה, וכדומה, שמעיקר הדין מותר לקרוא בהזמנות אלה בשבת, ואין להם דין שטרי הדיוטות או מכתבים, מאחר שהם עוסקים בסעודת מצוה. וכל זה בתנאי שאינו מכשילם בטלטול ההזמנה מרשות לרשות. ומיהו נכון יותר להחמיר ולחלק את ההזמנות בימי החול (ילקוט יוסף על הלכות שבת סימן ש"ז סעיף כ"א, ובהערה שם כתב שכן הסכים עמו להלכה ולמעשה אביו הגר"ע יוסף זצ"ל. וע"ע בספר שמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' פרק כ"ח הערה רי"ט).

* * *

7. בעלי היה סנדק בפעם הראשונה לבננו הבכור, ועכשיו נולד בן נוסף והרב אומר שאי אפשר להיות סנדק לשני אחים. אנחנו גרים בחו"ל ואין למי לתת את הסנדקאות. מה עושים?

לפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל (שו"ת יחוה דעת חלק ג' סימן ע"ז), מותר לשבת סנדק שתי פעמים או יותר אצל אנשים שונים, ומכל שכן אצל בניו וקרוביו, ושומר מצוה לא ידע דבר רע, ע"ש. ולפי זה, בעלך יכול להיות סנדק גם בבן השני.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

 

8. האם הנדסה גנטית זה מוסרי והאם מותר להשתמש בו להצלת חיים? מכיוון שאם יש אדם החולה למשל במחלת הטאי זקס – מחלה שבה יש מוטציה בגנים שגורמת לחוסר ייצור חלבונים שמפרקים תאי שומן שבאים לגוף, ולכן יש לו בעיות רציניות – ואין למחלה זו ריפוי... האם זה מותר מוסרית\הלכתית\אנושית לעשות כך – למרות שזה פיקוח נפש וצריך ולהצילו?

אין סיבה להימנע מלעשות דברים שיש בהם הצלת חיים כאשר המטרה היא ריפוי והצלת חיים.

הקב"ה נותן את השכל לאדם והוא הבוחר מה האדם יידע ומה האדם יוכל לעשות לריפוי ומה לא נוכל לדעת ולא נוכל להירפא.

* * *

9. לפני השינה של בני בן השנה אני מקריאה לו קריאת שמע. האם כשאני קוראת שוב לפני שאני עולה לישון זו קריאה לבטלה או שאין זה שייך כלל אחד לשני?

אם את לא הולכת לישון יחד עם הילד, עלייך קרוא שוב את קריאת שמע שעל המיטה ואין הקריאה הראשונה מצטרפת.

* * *

10. האם מותר לעבוד בתור מלצרית בבית מלון בשבת ?

מותר לעבוד, כמובן ללא צורך בחילול שבת. יש לקחת את השכר בהבלעה יחד עם עבודה ביום שישי או במוצאי שבת.

תגיות:מקבת שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה