כתבות מגזין

ספרא וסייפא: אמן הלחימה החרדי שלא מפסיק להתאמן בין הסדרים

אופיר גל, לוחם יס"מ לשעבר המתמחה באומנויות לחימה, עשה תשובה והביא עמו את יכולותיו המופלאות לעולם התורה - בו הוא מבלה את רוב יומו. בראיון להידברות הוא מספר כיצד כיום הוא מסייע בעזרת מיומנות זו לבחורים מתקשים, ולמה רדף אחרי הרב אלבז מאילת לירושלים בלב מלא געגועים

אופיר גל מימיןאופיר גל מימין
אא

ישנה מחלוקת ידועה בחז"ל העוסקת בהשפעות הגופניות הבאות בעקבות לימוד התורה. ישנם מקורות קדומים המצדדים בכך שהתורה מחזקת את האדם, וביניהם: "וקווי ה' יחליפו כח", "גדולה תורה – שהיא נותנת חיים לעושיה", "החש בראשו יעסוק בתורה", ומאידך ישנם המקורות הטוענים שהתורה מחלישה את גופנו, בבחינת "תורה מתשת כוחו של אדם". על כל פנים, סיפורו המופלא של אופיר גל (29), מהווה הוכחה עוצמתית ביותר לסוברים שהתורה מחזקת את האדם - ועל כך נספר כעת.

"מגיל צעיר אני עוסק באומנויות לחימה, משתתף בתחרויות, וכל מה שכרוך בכך", מספר אופיר. "מלבד זאת, הייתי קצין כושר פלוגתי בקורס הקצינים של בה"ד 1, קצין ביחידות היס"מ והבילוש של משמר הגבול, מפקד מחלקת טירונים, ומפקד מחלקת לוחמים במג"ב אילת. לפני כשש שנים התחלתי תהליך של חזרה בתשובה בהיותי קצין בקבע. לאחר כשנה החלטתי שברצוני להקדיש את כל כולי לתורה, התפטרתי ממג"ב, והתחלתי ללמוד תורה בישיבת 'אור החיים' בירושלים. וברוך ה' אני ממשיך להתחזק, רוחנית וגשמית. לפני כשנתיים זכיתי להקים בית נאמן בישראל, בשידוך ובחתונה בהפרדה מלאה, ולפני שנה נולדה לנו בתנו היקרה יעל שרה. אנחנו מתגוררים בשכונת רמת שלמה בירושלים, ואני אברך בישיבת 'אור החיים'.  בהפסקות אני מתאמן באומנויות לחימה, וגם מאמן בישיבות חרדיות למה שנקרא 'נוער מתמודד'.

נחזור ברשותך להתחלה. כיצד התחיל החיבור שלך אל אומנויות הלחימה?

"מאז ומתמיד הייתי 'ילד חוגים' שכזה, הייתי כמעט בכל חוג אפשרי, שחייה, כדורגל, כדורסל, אורגן, ועוד. חוץ מזה, גם הייתי רץ חצאי מרתון, טריאתלונים, הייתי בפרויקט "אחרי" (כושר קרבי לקראת הצבא, א"ש), ובנבחרת מג"ב. בנוסף לכל זאת – למדתי גם בג'ודו, ושם, בסביבות גיל 12, התחיל הקשר שלי עם אומנויות הלחימה. השיא הגיע בגיל 21 כשהייתי מתאמן ב- MMA, שזו אומנות לחימה מאוד רצינית, בקבוצת 'לוטה ליברה' בבאר שבע".

איך שילבת בתחילת תהליך התשובה שלך את אומנויות הלחימה? וכיצד הסביבה החדשה הגיבה?

"באמת בתחילת תהליך החזרה בתשובה לא כל כך שמרתי על כושר, ודווקא לא בגלל הסביבה, אלא יותר משום שרציתי להשקיע את כל כוחותיי בתורה. לצד זאת, אני רוצה לומר שכולם בישיבה ידעו שאני מתמחה בתחום אומנויות הלחימה, ואפילו עשו בישיבה סרטון על תהליך החזרה בתשובה שלי. התפנית המעניינת במיוחד הייתה לפני שנתיים, כשיום אחד הציעו לי לאמן בחורים באחת הישיבות. אני כבר הייתי בטוח שכל זה מאחורי, אך לאחר התייעצות ראשונית עם אשתי, ולאחר מכן עם דעת תורה, מצאתי את עצמי שוב על המזרון".

 

"יש בעולם משהו שהקב"ה והתורה לא קשורים אליו?"

בעקבות 2,000 שנות הגלות הקשות הארוכות שחווה עמנו, הקשר בין חיי התורה לחיי המעשה הלך ונפרם, הלך והצטמצם. בעיקר בגלל הסיבה הזו, לאנשים רבים קשה לראות כמה טבעי וחיובי הקשר בין התורה לגוף האדם, להתעמלות, לבריאות טבעית. עם זאת, לבעלי תשובה, מטבע הדברים יותר קל לקיים ולממש את הקשר החיובי הזה, ועל כך בדיוק רוצה אופיר להמשיך ולספר. "אנשים שואלים לפעמים איך הקב"ה והתורה קשורים למה שאני עושה, אבל לדעתי השאלה האמיתית היא האם יש משהו בעולם שהקב"ה והתורה לא קשורים אליו?".

"מכל מקום, בכל דבר שאני עושה, אני לא שוכח דבר ראשון את היותי יהודי, בן של מלך, ואת החובה המוטלת עלי להתנהג בהתאם כהלכה. מעניין אגב, לראות שהמדריכים בישיבות שאני מאמן בהן, מספרים שהבחורים שמתאמנים אצלי משתפרים פלאים בלימודי הקודש, משום שהם רואים בי מודל לחיקוי ורוצים להיות כמוני, מה שהם מכנים 'צדיק ואלוף'. אז חוץ מכל הדברים הטובים שאמרנו עד כה, אני גם מרגיש שיש לי בזה זכות של זיכוי הרבים, ברוך השם".

ובכל זאת, איך שומרים על ההלכה ועל רוח התורה בתוך כל העניין הזה?

"האמת היא שזה לא כל כך מסובך. אומנויות הלחימה היו ידועות בעם ישראל עוד מימי אבותינו. ידוע שגיבורי החיל של עם ישראל בזמן התנ"ך היו מורידים בחרבם במכה אחת את זרועו וראשו של האויב, כמו שכתוב: 'זרוע אף קדקוד'. ובכלל, יש עניין חיובי בשמירה על הבריאות והכושר. ועם זאת, כמובן שאין מטרה להיות אכזרי ולפצוע אחד את השני. להיפך, אני והחניכים שלי קרובים ממש כמו משפחה. ויחד עם זאת, חשוב לציין ולהדגיש שלא לכל בן תורה מתאים להשתתף באומנויות לחימה, אבל יש מקרים מסוימים שזה נחוץ, בין אם אלו בני תורה מתקשים, ובין אם אלו בעלי תשובה בתהליך הדרגתי של חזרה בתשובה. בכל אופן, מאוד חשוב שכל אדם יתייעץ עם רבותיו, שיורו לו את הדרך בהתאם לנפשו ומטרותיו, וכמובן במסגרת ההלכה".

 

"לא נתקלתי בהתנגשות"

יותר ויותר מחקרים מהשנים האחרונות מגלים כי פעילות גופנית מסייעת באופנים מאופנים שונים. אחד התחומים בהם עניין זה הוא נפוץ במיוחד, הוא בכל הקשור לריכוז וליכולת לימוד. בהתחשב בכך, מדהים לראות איך יותר ויותר אנשים מנצלים את העניין היעיל הזה - ללימוד תורה חד ואיכותי יותר. וכמובן, שגם בעניין זה, יש לאופיר, שמשקיע את מיטב מרצו וזמנו ללימוד התורה, יש מה לומר: "האימון הגופני עוזר לי בכך שאני מוציא הרבה אנרגיה על המזרון, מה שממלא אותי באדרנלין ושומר אותי רגוע ושמח בשעת הלימוד. כמו כן, עצם הכושר והתזונה הבריאה עוזרים לאדם להיות ערני ומחודד בלימודו, ולזכור את הלימוד. אני מאוד שמח להגיד שעד היום לא נתקלתי בהתנגשות בין הלחימה לבין שמירת המצוות. וגם לא צריכה להיות. ההפך. זה רק משלים ומעשיר אחד את השני".

בעניין זה, יש לך רב שאתה מתייעץ איתו?

"מורי ורבי עטרת ראשי הוא הרב הגאון ר' ראובן אלבז שליט"א, מגדולי הדור בכלל, ומגדולי המחזירים בתשובה בימינו בפרט. והקשר בינינו נפלא ועל בסיס יומיומי, הוא מורה לי את דרכי וזכיתי שהוא קידש אותי בחתונתי".

אפרופו הרב אלבז, מה תוכל לספר על הקשר שלך לישיבת אור החיים?

את 'משפחת אור החיים' הכרתי בזמן ששירתתי במג"ב אילת והתחלתי לחזור בתשובה. זו הייתה תקופה מדהימה, מה שנקרא אצל חוזרים בתשובה 'אורות'. בתקופת הסליחות הייתי מביא איתי לבית הכנסת של 'אור החיים' באילת באחת בלילה כעשרה מג"בניקים כל לילה, הייתי ישן משהו כמו שעתיים בלילה, וקם בבוקר לתפקד בתור קצין כרגיל. והייתי מלא באנרגיות. הרגשתי שהשם ממש מרים אותי על הידיים.

"בכל בתי הכנסת באילת, ובעיקר בבית המדרש של 'אור החיים', הכירו אותי בתור הקצין של מג"ב שחזר בתשובה. לאחר כמעט שנה של התחזקות פגשתי לראשונה את מו"ר ראש הישיבה הרב ראובן אלבז שליט"א, בכנס שנערך באילת והוזמנתי אליו. זו הייתה ממש 'אהבה ממבט ראשון'. למרות ה'אורות הגבוהים' שהייתי שרוי בהם, הרב דווקא אמר לי לא לעזוב את הצבא, אבל הסברתי לו שלא מעניין אותי כלום, ואני ממש 'מכור' לתורה. הוא שמח ממה שאמרתי, והזמין אותי לראות את הישיבה בירושלים. הרב חזר לירושלים במטוס, ואני רדפתי אחריו באוטובוס, כולי מלא בגעגועים, ולאחר יומיים כבר התייצבתי בישיבת אור החיים בירושלים וגיליתי גן עדן עלי אדמות. תוך זמן קצר התחלתי את תהליך הפיטורין שלי ממג"ב, שעבר על הצד הטוב ביותר בסיעתא דשמיא, ולאחר כחודש כבר הייתי בחור ישיבה לכל דבר".

היום, בתור אברך, כמה שעות אתה מתאמן ביום, וכמה מתאמן אדם ממוצע שעוסק בתחום זה?

"אני מרשה לעצמי להתאמן ולאמן בין שעה לשעה וחצי ביום, לא יותר מזה, וגם זה אך ורק בהפסקות בין סדרי הישיבה. וב"ה, למרות זאת, אני גם מתחרה, וזכיתי במקום הראשון באליפות ישראל בגראפלינג (תחרות לחימה, א"ש). שאר המתחרים העוסקים בתחום זה מתאמנים כשש שעות ביום, בין אם מדובר באימוני אומנות הלחימה, אימוני חדר כושר, ואימוני כושר גופני אירובי ואנאירובי".

רגע לפני סיום - אתה חושב שכדאי שעוד חרדים ילכו בדרכך ויעסקו בתחומים אלה?

"קטונתי מלהורות בדברים שצריכים בהם דעה של גדולי ישראל, ושכל אחד יעשה לפי רבותיו. אבל דבר אחד ברור לי, והוא שאין שום דבר בעולם כמו התורה הקדושה, כמו שאומר אור החיים הקדוש: 'כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם'. ומי יתן וכולנו נזכה ונהיה מסוגלים להיות כל כולנו קודש לה', בתורה ובמצוות, 24 שעות ביממה".

תגיות:אימוןלחימהחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה