דיכאון וחרדות

מהו דופמין, וכיצד הוא קשור לדיכאון וחרדות?

דופמין הוא סוג של כימיקל שנמצא במוח ומספק לנו תחושות חיוביות כמו אושר, הנאה, מרץ ומוטיבציה. איך מרגישים כשהוא חסר, ואיך ניתן להגביר את ייצורו? קראו בגוף הכתבה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הדופמין הוא סוג של כימיקל שנמצא במוח ומספק לנו תחושות חיוביות כמו האושר, ההנאה, המרץ והמוטיבציה. הדופמין אף עוזר בהשקת פוקוס, ריכוז ומיקוד בשלל משימות, וכשהוא נמצא ברמה בלתי מספקת במוח - תפקודו עשוי להיפגע ועמו גם שמחתנו, יכולת ההקשבה והריכוז ואפילו יכולת התנועה שלנו. 

כשאנחנו חווים תופעות של דיכאון לסוגיו, רבים מאיתנו נוטים לקשר אותו עם חסכים ופגמים באישיות - מה שלא בהכרח נכון. לעתים, כל מה שצריך לעשות כדי לשוב לתפקוד נורמלי ושמח הוא להעלות את רמת הדופמין במוח, וכאן נכנסים לתפקיד מאכלים טבעיים רבים שמסוגלים לעשות זאת, או תוספי תזונה טבעיים שמיועדים לכך. 

 

איך יודעים שרמת הדופמין במוח נמוכה, וכי יש צורך להגבירה?

חלק מהסימפטומים שיבואו לידי ביטוי ברגע שרמת הדופמין צונחת הם רגשות שליליים עוצמתיים, שמלווים את האדם לאורך זמן וכוללים: חוסר עניין ושעמום מהחיים, חוסר במוטיבציה, דחיינות, חוסר תחושת הנאה, שינויים בדפוסי שינה נורמאליים, רגליים 'תזזיתיות' שמוכרחות להיות בתנועה, תשישות וכבדות, בעיות זיכרון, חוסר יכולת להתרכז, התנהגות אימפולסיבית והרס עצמי, עלייה דרסטית במשקל, התמכרויות לניקוטין וקפאין ועוד. כשהדופמין חסר בצורה קיצונית - הפגיעה תבוא לידי ביטוי גם בכישורים המוטוריים של האדם, כפי שקורה במחלת הפרקינסון. 

 

אז מה אפשר לעשות?

1. הפחיתו את רמות הסוכר בדם - הסוכר משבש את הפעילות הכימית של המוח, ואף עשוי לדלל משמעותית את רמות הדופמין.

2. שתו פחות קפה ביום - הקפאין הוא אחד האויבים של הדופמין, למרות שבדומה לסוכר - הוא 'מקפיץ' את השמחה שלנו לטווח הקצר. בטווח הארוך הוא הרסני בדיוק כמותו, ולכן יש לנהוג משנה זהירות עם מוצרים המכילים קפאין וסוכר. 

3. צרכו יותר טירוזין - הטירוזין הוא הורמון שמסייע במאוד להגברת הדופמין והוא מצוי במזונות כגון: בננה בשלה, ביצים, יוגורט, שעועית, פירות יער, בשר, שקדים, אבטיח, תפוחים ועוד. 

4. התעמלו יותר - פעילות גופנית ממריצה את מחזור הדם ומשפיעה על רמתם של הורמוני השמחה והאושר, לרבות הדופמין. 

5. בדקו את רמת המגנזיום בגופכם - בין המגנזיום לבין הדופמין יש קשר ישיר, ולעתים - מחסור במגנזיום עשוי להביא גם לצניחה משמעותית ברמת הדופמין במוחנו. תסמינים למחסור במגנזיום: תשוקה למלח או פחמימות, עצירות תכופה, אי סדר בקצב פעילות הלב, לחץ דם גבוה, התכווצויות, כאבי שרירים תכופים, דיכאון, שינויים במצבי רוח וחרדות. 

האם גם אתם או יקיריכם סובלים מחרדות ודיכאונות? יש בכוחכם לצאת מזה!

הרב יגאל כהן בסדנה שתכניס אתכם לחיים טובים ורגועים. לפרטים נוספים היכנסו לקמפוס היהודי או לחצו כאן.

תגיות:דיכאוןהורמוניםדופמין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה