בריאות ותזונה

מעשנים? היזהרו: 8000 ישראלים מתים בשנה מעישון

בין ההצעות שהועלו בוועדה: אימוץ חפיסת סיגריות אחידה לא ממותגת עם תמונת אזהרה על החפיסה, איסור הצגת המוצר בחנויות וסיפוק תרופות גמילה לכל המעוניין

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בדיון שהתקיים בכנסת אודות מספר המתים מדי שנה בעישון, אמרה יו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג כי "נדהמתי מהנתון לפיו 8,000 איש מתים בישראל בכל שנה מנזקי עישון, ועוד יותר מהדרת הנושא".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר בוועדה כי משרד הבריאות גיבש הצעות חוק שונות בתחום העישון. בין ההצעות: איסור גורף על פרסום מודעות הנוגעות לעישון, הסדרת הרגולציה על סיגריות אלקטרוניות ותחליפי עישון אחרים, הטלת מגבלות על עישון ביותר מקומות ציבורים כמו גני ילדים, איצטדיונים פתוחים ועוד.

פרופ' גרוטו הוסיף וציין כי יש מקומות שאין צורך בחקיקה לגביהם. ''בנוגע לאיסור על עישון במכוניות עם ילדים זה משהו שעל הפרק, יותר קשה לאכוף את זה אז כנראה יהיה דרך חוקי תעבורה ויש מחלוקות על הנושא הזה. גם איסור בגני חיות ומופעים פתוחים נמצא בהצעה שלנו. ביטול חדרי עישון צריך לדעתנו להכניס במקומות כמו מסעדות, פאבים וגם בכנסת. אפשר להתקדם פה במסלול מהיר ולא צריך חקיקה", אמר.

בנוגע לגמילה מעישון, אמר המשנה למנכ''ל משרד הבריאות כי "אנחנו רוצים לפתוח מוקד טלפוני לאומי באחריות משרד הבריאות שיופעל על ידי ספק חיצוני, ללא קשר לקופות החולים. להערכתנו יעלה 5-6 מיליון שקל בשנה".

"אנחנו מתכוונים להוציא עוד קמפיינים", אמר פרופ' גרוטו. כן ציין כי הוחלט במשרד לפרסם תמונות אזהרה על אריזת הסיגריות כנהוג במדינות אחרות, ואף להגדיל את המקום המוקדש לאזהרה על האריזות.

ח"כ מיקי רוזנטל העיר בדיון כי "יש סוגיות בריאותיות שלא יודעים מה השפעתן. בסיגריות אין ספק בקשר הישיר שלהן לתמותה. התנהלות משרד הבריאות היא גרימת מוות ברשלנות. אלפי אנשים מתים ומשרד הבריאות לא עושה דבר. אני מקווה שהמשרד יתעשת. ידוע שאי פרסום טבק חוסך חיי אדם. ידוע שהסברה מאסיבית מצמצמת את מספר המעשנים".

ד"ר חגי לוין, מאיגוד רופאי בריאות הציבור, אמר בדיון כי "אנחנו ממליצים לאמץ חפיסת סיגריות אחידה לא ממותגת וגם תמונת אזהרה על החפיסה. צריך לאסור הצגת המוצר בחנויות וחייבים להקים קרן למניעת נזקי עישון. חשוב גם להכשיר צוותים לגמילה מעישון ולממן תחליפי ניקוטין. תרופות גמילה צריך לספק גם בלא התניה בסדנאות גמילה".

רבקה זלצר פרויליך מהאגודה למלחמה בסרטן: "אדם שמעשן לא מזיק רק לעצמו. הוא לוקח את החברה אתו. הוא מזיק למשפחה, ומטיל נטל כלכלי של עשרות מיליארדי דולרים בשנה על מערכת הבריאות. הילדים שלו חשופים לעישון פאסיבי. זהו נזק חברתי גדול. הוכח שהכי יעיל – חקיקה והגבלות פרסום ושיווק. צעירים מצטרפים כל שנה למעגל המעשנים. שיטות השיווק מתוחכמות".

תגיות:עישוןבריאותסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה