אמונה

אהבתו העל-טבעית של אלוקים

האם האהבה של אלוקים היא רגש? על אהבתו העל-טבעית של אלוקים...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דור: "שלום. אני בן 24, אני בתקופה של התחזקות ולאחרונה התחלתי לשמור שבתות. יש לי שאלה שמטרידה אותי בקשר לאהבתו של אלוקים. לשם ההמחשה, אני יכול להגיד שהמחשב שלי ממש עוזר לי, אני יכול לעשות איתו עבודות, אבל אני לא יכול להגיד שאני אוהב אותו, כי אין לו שום רגש כלפיי. וכנ"ל לגבי חוקי הטבע. להבדיל אלף הבדלות מהם, גם אלוקים הוא לא בן אדם, והוא מעל המושג של רגשות, אז איך הוא יכול לאהוב אותי? האם זו לא האנשה להגיד שאלוקים אוהב? אני גם לא מבין איך בדיוק תיווצר האהבה בינינו כשהוא לא באמת צריך אותנו? אשמח אם תוכל לעזור לי".

* * *

שלום וברכה דור היקר, 

קודם כל, הרשה לי לברך אותך על תהליך ההתחזקות שלך. יישר כח, אין ספק שבחרת בחיים!

מעניין לציין, שבעבר היו אנשים שטעו לחשוב את אלוקים לכח קוסמי אדיר ובלתי מודע, חסר חכמה והבנה. עליהם אמר דוד המלך (תהילים צד): "בינו בערים בעם, וכסילים מתי תשכילו, הנוטע אוזן הלא ישמע? אם יצר עין הלא יביט? היוסר גויים הלא יוכיח? המלמד לאדם דעת, ה' יודע מחשבות אדם..."

מי שברא אותנו ללא ספק גם מבין אותנו. פירוש הדבר שהוא יתברך מבין את המחשבות שלנו, כמו גם את הרגשות האישיים ביותר שלנו, הוא הרי מי שיצר את נשמתנו ושכלנו ולבנו. ומכאן תוכל להסיק, שאלוקים מבין אותך יותר ממה שאתה מבין את עצמך! הוא יודע ומבין את כל מה שאתה חושב עכשיו עליו ולגביו. והוא אביך יותר מכל אבא שיוכל להיות, כי הוא לא רק מגדל אותך, אלא יצר אותך מאפס, הוא מקיים אותך בכל שנייה ושנייה מכח רצונו התמידי, הוא קרוב אליך ומלווה אותך תמיד, ויש לו כוונה ורצון לגבי מעשיך ותכליתך הטובה בעולמו. כל רעיון שאתה מעלה על דעתך או מרגיש. הכל נובע ממנו יתברך.

כעת, הנך צודק שהנסיון לדמות את אלוקים לאדם תהיה האנשה, כי אלוקים איננו חושב ומרגיש כפי שאדם חושב ומרגיש. אך מנגד זאת, גם הנסיון לדמות את אלוקים בדרך משל לחוקיות כלשהי שאנו מכירים, היא גם כן האנשה שלנו מן הטבע. אלוקים במהותו איננו דומה לאף כח בטבע, ובוודאי שלא למחשב או מכונה. אם אלוקים הוא מעבר לרגשות הטבעיים, אז אין ספק שהוא גם מעבר לכל הדימויים האנושיים של מחשבים, רובוטים, תוכנות וכיוצא בהם. אלוקים נפרד לגמרי מכל מושג אחר שנוכל להעלות על דעתנו, בין שכלי ובין רגשי.

עם זאת, למרות שאין ביכולתנו להשיג את מהותו של אלוקים, יש בפנינו עובדה מוחשית לכך שאלוקים הוא בעל חכמה אדירה ללא גבול, שהרי הוא יתברך ברא עולם גאוני בתחכומו, שפועל לפי חוקים מתמטיים מורכבים, ויצר את שכלו של האדם באופן כזה שיוכל להשיג את הידיעה על קיומו!

למרות שאין לנו את היכולת לתאר את חכמתו האדירה של הבורא יתברך, כי הוא נמצא מעל ומעבר לכל השגה אנושית, אנו יודעים על קיומו. באותו אופן גם נוכל להבין כי מושגים של אהבה ורחמים אצל הבורא יתברך, הם גבוהים ונעלים מכל רגש שנוכל להשיג. ובמילים אחרות, כפי שחכמתו של אלוקים היא על-טבעית, כך גם אהבתו היא על-טבעית!

שאלתך אולי דומה למי שרואה ים גדול ואדיר מימדים, ואומר לעצמו: אני לא יכול להבין את הים הגדול הזה, אני לא יכול לתפוס אותו בדעתי, אז אולי אין בכלל ים?

עצם העובדה שאין לנו את היכולת להכיל את אלוקים ולהשיגו, אין פירושה שאין לו חכמה או שאין לו אהבה ורחמים. אלוקים ודאי קיים, ויש לו חכמה ומודעות ואהבה על-אנושיים, שלא ניתנים להשגה חושית. את העדות לחכמתו ואהבתו של אלוקים אותנו, מסוגלים אנו לראות בחוש.

וההוכחה הגדולה ביותר לאהבתו של אלוקים, היא העובדה שביכולתך לאהוב: אהבה היא למעשה משהו על-טבעי, על-אנושי, כך שהסיבה היחידה שביכולתך לאהוב את אלוקים, הוא רק מכיוון שאלוקים טבע בך נשמה רוחנית, וברא אותך בצלם אלוקים. בלעדי הנשמה הרוחנית שלך, היית דומה לבעלי החיים שפועלים לפי אינסטינקטים באופן אוטומטי (חתולה איננה באמת "אוהבת" את גוריה, ועובדה שלאחר שבגרו גוריה, היא תהיה מסוגלת להיאבק עימם אף על פיסת מזון, ולא תתחשב בהם כלל אף אם יידרסו על הכביש).

היכולת לאהוב היא מידה על-טבעית שמגיעה הישר ממנו יתברך. היא מעבר לטבע, ועבור אהבה אלוקית זו נבראה הנשמה.

תוכל לשים לבך לעובדה, שאלוקים בכבודו ובעצמו בחר לצוות כל אדם ואדם מישראל: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" (דברים ו, ה).

אלוקים בחר להשתמש בביטוי "ואהבת", זו פנייה אל הרגש. לא הביטוי "וחשבת על ה' אלוקיך", אלא "ואהבת את ה' אלוקיך". אלוקים רוצה באהבתך אליו. לא רק בשכל והמחשבה הלוגית שלך, אלא באהבה, ההתמסרות והרצון שלך כלפיו.

בתורתו הקדושה, המשיל אלוקים את עצמו לאבא אוהב, ולימדנו שאף הייסורים שהוא מייסר דומים לאב שמייסר את בניו לתועלתם ואהבתם: "וידעת עם לבבך, כי כאשר ייסר איש את בנו, ה' אלוקיך מייסרך" (דברים ח'), "אהבתי אתכם - אמר ה'" (מלאכי א, ב).

ולגבי שאלתך האחרונה, כך אמרו חז"ל: "כל אהבה שהיא תלויה בדבר, בטל דבר - בטלה אהבה. ושאינה תלויה בדבר - אינה בטלה לעולם" (אבות ה, ט).

אלוקים ברא אותך על מנת להטיב לך, אך הוא לא יכול לקבל ממך דבר בתמורה, ולכן אהבתו היא באמת מוחלטת, אהבתו אינה תלויה בדבר כלל! לפיכך גם הצדיק נדרש להידמות לאלוקים, על ידי שיאהב את אלוקים אהבה שאינה תלויה בדבר, "רבי עקיבא אומר: בכל נפשך אפילו נוטל את נפשך" (ברכות דף סא, ב). במילים אחרות, משמעות החיים שלך היא האהבה שאינה תלויה בדבר, "ואהבת את ה' אלוקיך" - זהו איפוא הדבר האמיתי ביותר שיש בעולם. לאהוב ולהיות נאהבים.

אני מאחל לך שתזכה להיות אהוב ולאהוב את אלוקים באמת. בהצלחה!

תגיות:שאלות באמונהאהבת השם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה