הריון ולידה

דיכאון אחרי לידה – איך מזהים, ואיך מתמודדים?

כל אישה עלולה ללקות בדיכאון אחרי לידה, בלי קשר למספר הלידות שעברה, לגילה, למצב הכלכלי שלה או למוצאה. איך מזהים את הסימנים, ומה עושים במצב של דיכאון?

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בשנים האחרונות גברה מעט המודעות הציבורית למצוקתן של נשים, ולהבנת המושג דיכאון אחרי לידה. התופעה של דיכאון אחרי לידה מתבטאת בסימנים כמו עצב, ייאוש, הערכה עצמית נמוכה, תחושת אשמה, תחושת חוסר אונים, הפרעות שינה, חוסר תיאבון וירידה במשקל, מחשבות שליליות כלפי התינוק, תשישות גדולה ותחושת ריקנות.

חשוב להבין שקדם לידה ולידה הם תהליך ומאורע משמחים ומרגשים למשפחה. אנחנו רגילים שהסביבה מתעניינת, ומרעיפה על האישה תשומת לב, פינוקים ושבחים. אך במקביל לצד השמח וההמולה לרגל הלידה, עלול במקרים מסוימים להתרחש תהליך דרמטי של דיכאון אחרי לידה הקורה לרוב באופן שקט מבלי שהסביבה מרגישה כלל. ד"ר סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית בכירה, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ומבוגרים, המטפלת בנשים המתמודדות עם דיכאון אחרי לידה מעניקה עצות וטיפים לזיהוי סימני התופעה. 

• מנתוני משרד הבריאות עולה כי כ-10% עד 15% מהנשים לפני לידה ומהנשים לאחר לידה חוות דיכאון ברמה המצריכה טיפול והפניה לגורמים מקצועיים. דיכאון לאחר הלידה יכול להופיע עד שנה לאחר הלידה, אך בדרך כלל מופיע במהלך החודשיים הראשונים.

• תחושת דכדוך היא בעצם נחלתן של רוב היולדות, אולם בעוד עבור חלק גדול מהן תקופת הדכדוך, המלווה בעייפות, חולשה ומצבי רוח משתנים חולפת בתוך שבוע עד שלושה שבועות מרגע הלידה, יש מקרים, והם אלו שצריכים להדליק נורה אדומה, שבהם תקופת הדכדוך מתמשכת ואף מחמירה מעבר לשלושה שבועות. כאשר מצבים אלו מתרחשים האישה מפחיתה את התפקוד מיום ליום, מגלה אפאתיות למתרחש סביבה, מפגינה חוסר סבלנות לתינוק או עצבנות לילדיה האחרים במשפחה, לעתים בליווי התקפי בכי וגם הסתגרות.

• יש מקרים רבים שבהם קיימת התרחקות וקושי לקיים מערכת יחסים תקינה אף עם בני משפחה או חברים. יש גם מקרים שבמקביל ללידת התינוק, קורים במשפחה דברים נוספים הנחשבים כמשבר, למשל פשיטת רגל בעסק המשפחתי, ואז הסביבה עשויה לחשוב בטעות שהדבר מתרחש בגלל המשבר הכלכלי ולא בגלל הלידה. כך במקרים מסוימים הדיכאון שנוצר לאחר הלידה לא מזוהה בזמן.

• חשוב לשים לב שאומנם במצבים כאלו נוהגת לרוב הסביבה להתייחס בסבלנות ולכבד את רצון היולדת להתרחקות והתבודדות, אשר מתפרש כעייפות ורצון לנוח. אך נוצר מצב העלול להיות קצת מסוכן, שבו נמצאת היולדת שעות רבות לבדה עם תינוק אשר זקוק לה כאם מתפקדת, אך היא איננה שם עבורו. התינוק שזקוק למגע, לטיפול ולהתעסקות אינטנסיבית הופך להיות למעמסה על היולדת החלשה רגשית ופסיכולוגית. פתאום הופך התינוק לנטל בלתי אפשרי באותה התנהלות רגשית הקשה לאם, וזו מובילה לתהליך של דחייה של התינוק.

• דיכאון אחרי לידה יכול להופיע אצל כל אישה לפני לידה או לאחר לידה, בלי קשר לגיל, מוצא עדתי או מצב כלכלי. הדיכאון יכול להופיע לראשונה גם לפני או אחרי הלידה השנייה או השלישית, גם כאשר אין מצב מצוקה מיוחד וגם אם האישה לא סבלה מעולם מהפרעה נפשית כלשהי. לא נדיר למצוא, שגם נשים אשר בדרך כלל מתמודדות בהצלחה עם עומס הדרישות בחיי היום יום, מתקשות פתאום להתמודד עם הופעת התינוק בחייהן.

• זה שנים רבות שנשים נוהגות להסוות את תהליך הדיכאון והרגשות השליליים שלהן כלפי התינוק, שכן הדבר מלווה בבושה ובתחושת כישלון. נשים אלו מגיעות לביקורים בטיפת חלב לבושות היטב, נקיות ומאופרות בקפידה בעוד בביתן הן לא נוהגות כך ולא יוצאות מפתח ביתן.  יש נשים שגם מקפידות לשחק את האם הטובה כאשר ישנם ביקורי משפחה או חברים שמהם לא ניתן היה להתחמק.

• ראוי להדגיש, מכיוון שהרפואה והפסיכולוגיה יכולות לתת מענה לסוג זה של דיכאון, רצוי שיותר נשים יפנו לעזרה מקצועית ממשית. דיכאון לאחר הלידה נמשך תקופה ארוכה, ועוצמתו חזקה יותר מרגשות הדכדוך הראשונים. הטיפול בדיכאון אחרי לידה מחייב פניה לעזרה מקצועית. בני זוג, בני משפחה וחברים הם הראשונים לזהות את השינויים בהתנהגות, וחשוב שיידעו לתמוך, לסייע וישימו לב לתסמינים הללו. דיכאון אחרי לידה הוא מחלה הניתנת לטיפול, הן תמיכתי והן תרופתי, לפי המצב. רוב רובן של הנשים מצליחות לחזור לתפקוד מלא לאחר קבלת עזרה מתאימה. ללא טיפול, המחלה עלולה להחמיר. לדיכאון לאחר הלידה יכולות להיות השלכות חמורות לאישה, לתינוק ולמשפחה. לכן חשוב להכיר את הסימנים כדי להאיץ את מתן התמיכה המתאימה, לפנות לעזרה ולקבל טיפול מקצועי.

• בני זוג, בני משפחה, שימו לב. אם קיימים אחד או יותר מהתסמינים שהוזכרו, או עצבות במשך רוב שעות היום, אובדן עניין בדברים שבעבר היו מהנים, חוסר תיאבון או אכילת יתר, קושי להירדם או שינה מוגזמת, תחושת אי שקט ומתח, קושי בריכוז או בקבלת החלטות פשוטות, מחשבות על מוות או על פגיעה עצמית, בכי ללא הפסקה, והם ממשיכים להתקיים מעבר לשלושה שבועות, יש לפנות מיד לאיש מקצוע, גם אם היולדת משכנעת את הסובבים אותה כי היא בסדר.

מחלקת אמ"א למניעת הפלות של הידברות הצילה תינוקות יהודים רבים מאובדן, ומסייעת לנשים בהריון להתגבר על קשיים ולהציל את חיי ילדיהן. רצוי להירתם ולתרום למשימתם היקרה. לפרטים ולסיוע: 073-2221333

מחלקת אמ"א באתר הידברות - סיוע לנשים בהריון, לחצו כאן.

תגיות:לידהדיכאוןהריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה