אביגיל מייזליק

"כשאישה מקשיבה לבעלה – היא תמיד תראה ברכה"

"הכי אני זוכרת ערב פסח אחד. לקחנו עוזרת בית, אבל בערב אבא אמר לאמא 'אני רוצה שתפטרי אותה. היא משרה אווירה רוחנית מאד לא טובה בבית'. ניגשתי לאמא ושאלתי אותה איך היא תסתדר, והיא ענתה בפשטות 'אם אבא אמר - סימן שזה הדבר הנכון'. ויום אחד הבנתי עד כמה..."

אא

חיה'לה חברה שלי גדלה בבית מאד מיוחד, בית רוחני ועשיר עם הרבה עומק ויופי. אבל אחד הדברים שהיא הכי הכי זוכרת מהילדות היו היחסים בין אבא לאמא.

לאמא של חיה'לה עוד היה את החכמה הנשית הזו של פעם. היא ידעה איך להתבטל לאבא לגמרי ובגלל זה הוא כיבד והעריך את דעתה בצורה יוצאת מן הכלל. בבית שלהם תמיד ידעו שמה שאבא אומר עושים, ועל המשפט הזה - כל מה שאבא עושה נכון הוא עושה - הם ממש גדלו.

"ושלא תחשבי שזה היה קל לאמא שלי!", היא מתארת, "היו פעמים שאמא הייתה אומרת לנו לעשות משהו שהיא האמינה שצריך לעשות ואז אבא הגיע ואמר בדיוק את הדבר ההפוך. הייתי רואה איך היא עושה עבודה על עצמה, לקבל את הדבר, לשנות כיוון ולהתחיל לפנות לכיוון חדש - והכל רק כי אבא אמר, אפילו אם זה היה הפוך מהדעה שלה. ובגלל העבודה הזו של אמא אבא היה ממש המלך בבית, הקשבנו לכל מילה שלו, השקענו כולנו בלימוד שלו ובסדרים שלו והרגשנו איך לכולנו מגדול ועד קטן יש חלק אמיתי בתורה של אבא.

"מגיל צעיר אמא לימדה אותנו שלאבא יש סיעתא דשמייא מיוחדת ואם הוא אומר לנו משהו - סימן שזה הדבר הכי נכון. כשקצת התבגרתי, היו פעמים שגם לי אבא אמר דברים שלא היה לי קל לקבל, ואז הסבירה לי אמא את המשל על הכוס. היא אמרה שהשפע שהקדוש ברוך הוא משפיע על הבית שלנו נמשך דרך אבא, הוא הלומד, הוא המשפיע אז אבא הוא כמו כד מלא מים. ואנחנו כמו כוס, רוצים לקבל את השפע הזה - אם הכוס תהיה למעלה, מעל הכד - אי אפשר יהיה למזוג לתוכה מים. אבל אם היא תסכים להנמיך את עצמה ולקבל - ימלאו אותו עד גדותיה במים רעננים, ודווקא זה שהיא מנמיכה את עצמה יגרום לה לקבל את כל מה שרצתה כשהייתה למעלה".

מאד אהבתי את המשל הזה וראיתי איך אמא ממש חיה אותו, ובאמת בכל פעם שהיא הנמיכה את עצמה - היא זכתה בגדול!  הכי אני זוכרת ערב פסח אחד. הייתי אז בת עשר - מאד רוצה לעזור לאמא, אבל עדיין די קטנה. זה היה שלושה חודשים אחרי שאחי החמישי נולד, אמא עדיין לא היתה מאד חזקה ולכן היא לקחה עוזרת בית קבועה. היתה לנו עוזרת נהדרת אבל היא היתה צריכה לעבור לעיר אחרת. כיוון שהיא ידעה שבערב פסח קשה להשיג עוזרות ואמא מאד זקוקה לעזרה - היא סידרה לאמא מישהי אחרת במקומה.

העוזרת החדשה ניקתה אפילו עוד יותר טוב מהקודמת אבל - היא היתה גויה. בערב אבא חזר הביתה, הסתובב לכל הכיוונים ואמר לאמא "אני רוצה שתפטרי את העוזרת. היא משרה אווירה רוחנית מאד לא טובה בבית". אמא ניסתה קצת להגיד שזה ערב פסח ולא פשוט למצוא עוזרת - אבל כשהיא ראתה שאבא עדיין איתן בדעתו היא התקשרה לעוזרת החדשה וביקשה ממנה לא לבוא! ניגשתי לאמא ושאלתי אותה איך היא תסתדר, והיא ענתה בפשטות - אם אבא אמר סימן שזה הדבר הנכון.

איזו שכנה המליצה לה על עוזרת אחרת ואמא הצליחה לקבוע איתה. העוזרת עבדה בבית חצי שעה ואבא שהיה אז בבית קרא לאמא וביקש ממנה שגם אותה היא תשלח הביתה. היה מאד קשה לאמא, היא לא ידעה גם איך לא לפגוע בבחורה, אבל בכל אופן היא ניגשה אליה ועשתה את זה. בערב היא אמרה לי שכנראה השם רוצה להשפיע עליה שפע מיוחד, והיא בטוחה שהיא לא תפסיד. שלושה חודשים עברו, פסח עבר גם הוא והבית התנהל בלי עוזרת. זה לא היה קל וכולנו ניסינו לתת יד למרות שהבלגן ממש חגג.

ואז יום אחד לגמרי במקרה אמא דיברה עם שכנה והשכנה אמרה לה שהיא עוזבת ויש לה עוזרת נהדרת, אולי אמא מחפשת במקרה. וכך הגיעה אלינו העוזרת שליוותה אותנו עוד הרבה שנים, עוזרת יהודיה, צנועה ונעימת הליכות, זריזה, לוקחת מחיר זול יותר מאחרות, יודעת לתפור ולתקן בגדים ועוד אינספור מעלות. עין בעין ראיתי איך מה שאמא אמרה מתקיים וזה היה שיעור עצום לכל החיים!".

 

עוגת קפה ושקדים בקרמל

עוגה חגיגית ונהדרת, עם המון שכבות וקרם עשיר ואת עיקר הטעם עושים כאן השקדים.

היא בכלל לא מסובכת להכנה, ועוברת הקפאה ממש מצוין.

זמן הכנה: 40 ד'  |  זמן אפיה: 40 ד'   |   12 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הנדרשים:

לעוגה:

6 ביצים

כוס ורבע סוכר

כוס וחצי קמח תופח

חצי כוס שקדים או אגוזים טחונים

לקרם:

2 חבילות קצפת פרווה (או מיכל אחד גדול)

2 כפיות גדושות נס קפה

2 כפות ליקר קפה או שקדים

2 כפות אינסטנט פודינג

לשקדים:

כוס סוכר

150 גר' שקדים שלמים

כוס נס קפה פרווה (הכוונה לכוס קפה לשתיה, כמו שהייתם עושים לעצמכם, רק בלי חלב)

 

אופן ההכנה:

מכינים את העוגה: שמים במיקסר את הביצים השלמות והסוכר ומקציפים כעשר דקות או עד לקבלת קצף מאד בהיר ותפוח. מנמיכים את ההקצפה למהירות איטית ומוסיפים את שאר החומרים. ממשיכים לערבל בקצב בינוני עד שהכל מתאחד. משמנים היטב תבנית בקוטר 26 ס"מ במרגרינה, יוצקים פנימה בעדינות את העוגה ואופים בחום של 180 מעלות 35-40 ד' או עד שהעוגה זהובה וסכין המוחדרת פנימה יוצאת יבשה. מוציאים מהתנור ומצננים.

מכינים את השקדים: במחבת גדולה שמים את הסוכר וממיסים אותו לקראמל. כשהכל נהיה זהוב ונוזלי מוסיפים את השקדים ומערבבים. ממשיכים לבשל ולערבב עוד מספר דקות עד שהקראמל נמס שוב לגמרי ומצפה את השקדים מכל הכיוונים. בזריזות בעזרת כפית מעבירים את השקדים אחד-אחד לניר אפיה וחשוב לשים אותם במרחק זה מזה כדי שלא ידבקו. אם לקראת הסוף הסוכר כבר מתקשה אפשר לחמם אותו שוב עד שהוא נמס.

מכינים את הקרם: שמים יחד בקערה את כל רכיבי הקרם ומקציפים את הכל עד לקבלת קצפת עשירה ויציבה.

להרכבת העוגה: מוציאים את העוגה בזהירות ומעבירים למשטח עבודה. בעזרת סכין רחבה חותכים את העוגה לרוחב בדיוק במרכז וחוצים כל חצי שוב עד שמתקבלים ארבע עיגולים של עוגה. מניחים את העיגול הראשון על צלחת הגשה, בעזרת מברשת אפיה מורחים קפה על העיגול ומורחים קרם כך שיכסה את כל פני העיגול. מניחים עיגול שני וחוזרים על אותה פעולה. לאחר מכן את העיגול השלישי ולבסוף הרביעי ועליו כבר מורחים את כל יתרת הקרם וכן מסביב לכל העוגה. קוצצים גס מאד את השקדים ומצמידים חלק לשולי העוגה וחלק מפזרים מלמעלה. מעבירים למקרר או להקפאה לפחות לשעתיים לפני ההגשה.

 

בבקה בשני צבעים

זוהי עוגת שמרים עגולה ונהדרת שהיו עושים עוד בשטעטל, אבל אנחנו נחדש אותה עם שתי מליות שונות, טעימות ועשירות שנותנות גם מראה מעניין כי יש כאן שני צבעים. אם אין לכן כוח להתפצ'קן אתן יכולות לבחור את אחת מהמליות ולהכפיל את הכמות ולעשות הכל בצבע אחד.

זמן הכנה: 50 ד'   |   זמן התפחה: שעתיים  |  זמן אפיה: 40 ד'   |   10-12 מנות

החומרים הנדרשים:

לבצק:  
 40 גרם שמרים טריים
 1/4 כוס מים
5 כפות סוכר  
5  כוסות קמח (בהחלט יכול להיות קמח מלא)
 2 ביצים

50 גר' מרגרינה מומסת

חצי כוס שמן קנולה
1/2 כוס חלב או חלב סויה
1/2 כוס מים
למלית האגוזים:

50 גר' מרגרינה מומסת

4 כפות שמן קנולה
1 כוס סוכר חום
100 גר' אגוזים טחונים
1 כפית קינמון
 100 גרם שוקולד מריר

למלית החלבה:

כוס טחינה גולמית

2/3 עד כוס דבש

4 כפות שומשום

לציפוי:
1 ביצה

 

אופן ההכנה:
מכינים את הבצק:
מערבבים שמרים ו-1/2 כף סוכר  בתוך 1/4 כוס מים פושרים. מניחים בצד לרבע שעה, כדי
שהשמרים יתפחו.   שמים קמח, 4 כפות סוכר, וביצים בקערת המיקסר.
מערבבים את המרגרינה המומסת והשמן עם 1/2 כוס חלב סויה ו-1/2 כוס מים, ומוסיפים לקערת המיקסר. מוסיפים גם את השמרים שתפחו, לשים בעזרת וו לישה לבצק חלק, עד שהוא משתחרר 
מדפנות הקערה. אם הבצק דביק, מוסיפים 2-3 כפות קמח.
מכסים את הבצק במגבת, ומניחים לתפיחה של שעתיים, או עד שהבצק מכפיל את נפחו.


מכינים את המלית:
ממיסים בסיר מרגרינה, שמן, סוכר חום, אגוזים, קינמון ושוקולד מריר, ומניחים בצד למשך כחצי שעה, עד שהמלית מצטננת ומתקבל מרקם משחתי. בנפרד מערבבים את הטחינה והדבש.

מרכיבים ואופים: מחלקים את הבצק שתפח לשניים, ומרדדים לשני עלים דקים.
מורחים על עלה אחד את מלית האגוזים ועל עלה השני את מלית הטחינה.   מגלגלים כל עלה לרולדה, קולעים את שתי הרולדות כמו צמה ומסדרים בתבנית קוגלהוף משומנת היטב.
מתפיחים את העוגה כחצי שעה, ומורחים בביצה טרופה.
מחממים תנור ל-180 מעלות. אופים כ-40 דקות. מצננים מעט, והופכים את העוגה בזהירות לצלחת הגשה.

 

עוגת לב ורודה

אם אין תבנית בצורת לב אפשר לאפות אותה גם בעגול, אבל בגלל שהיא כל כך ורדרדה ממש מתבקש לעשות ממנה לב. בעונת החורף מקשטים אותה עם תותים טריים ובקיץ אפשר עם דובדבנים, פרוסות שזיפים או עיגולים של אוכמניות קפואות.

זמן הכנה: 50 ד'   |   זמן אפיה: 40 ד'    |   10-12 מנות

החומרים הנדרשים:

לעוגה:

5 ביצים מס' 2

כוס קמח

כוס סוכר

2 כפות שמן

כף גרד קליפת תפוז

לסירופ:

חצי כוס סוכר

חצי כוס מים

2 כפות ליקר תפוז

לקרם:

2 חב' קצפת פרווה (או חבילה גדולה כפולה)

חצי חב' אינסטנט פודינג וניל

חצי כוס ריבה אדומה משובחת (לפי הטעם - תות, דובדבנים, פטל אדום)

100 גר' שוקולד מריר מגורר גס או טחון במעבד מזון

פירות אדומים לקישוט

 

אופן ההכנה:

מכינים את העוגה: שמים במיקסר את הביצים והסוכר ומקציפים 7-8 ד' עד לקבלת קצף בהיר ותפוח. מורידים את מהירות ההקצפה ומוסיפים בעדינות את הקמח, השמן ולבסוף גרד קליפת התפוז. משמנים היטב תבנית בצורת לב או עגולה בקוטר 24 ס"מ. יוצקים בעדינות את תערובת העוגה ואופים בחום של 180 מעלות 35-40 ד', עד שקיסם המוחדר למרכז העוגה יוצא יבש. מוציאים ומצננים מעט.

מכינים את הסירופ: שמים את הסוכר והמים בסיר קטן, מביאים לרתיחה, מבשלים כדקה ומסירים מהאש. מוסיפים את הליקר ומערבבים.

מכינים את הקרם: טוחנים בבלנדר את הריבה עד שהיא נהיית חלקה לגמרי (כדי שהמראה של הקרם יהיה חלק גם הוא). מקציפים במיקסר את הקצפת, הריבה והפודינג עד לקבלת קרם ורדרד יציב. שמים 2/3 מהקרם בקערה אחת ושליש שומרים בצד. מערבבים לקרם בקערה את השוקולד המגורר.  חותכים את העוגה לרוחב לשלושה חלקים. מניחים את החלק התחתון על מגש הגשה. בעזרת מברשת מורחים מהסירופ על פני העוגה ומורחים חצי מכמות הקרם עם השוקולד. מניחים עוד שכבת עוגה, מרטיבים גם אותה ומורחים את יתרת הקרם עם השוקולד. מניחים את השכבה האחרונה, מרטיבים אותה בליקר ומצפים אותה מכל הכיוונים בקרם. בעזרת מרית או סכין רחבה שמרטיבים מעט מחליקים את כל פני הקרם. מסדרים למטה בעיגול התחתון פרוסות של תותים, שזיפים אדומים, דובדבנים שלמים או אוכמניות קפואות. מעבירים למקרר או להקפאה.

 

קוראות שואלות:

אני מאד אוהבת עוגות גלידה. אולי יש לך מתכון מוצלח בשבילי?

 

עוגלידה עם פצפוצי אורז, בוטנים ושוקולד

המתכון לפצפוצי האורז הוא מעדן עולמי בפני עצמו, של מלכי שכנתי, ואפשר לעשות אותו לבד, לחתוך לצורות יפות ולהגיש אותו כממתק נפלא. אבל כאן הוא מתחבר לגלידה והופך להיות חגיגה אמיתית, טובה לא פחות ואולי אף יותר מה"חגיגה" הקנויה.

זמן הכנה: 30 ד'  |  זמן הקפאה: 8 שעות  | 10-12 מנות

החומרים הנדרשים:

3 כוסות פצפוצי אורז

100 גר' שוקולד מריר

75 גר' מרגרינה או חמאה

2 כפות חמאת בוטנים

50 גר' בוטים קצוצים

חב' ופלים מעולים.

גלידה קנויה או כמות גלידה לפי המתכון הבסיסי

 

אופן ההכנה:

מכינים את פצפוצי האורז - ממיסים את השוקולד עם המרגרינה. בוחשים היטב ומוסיפים את חמאת הבוטנים. מערבבים עד לקבלת קרם אחיד. מסירים מהאש ומערבבים עם פצפוצי האורז. קולים על מחבת ללא שמן את הבוטנים עד שיזהיבו ומוסיפים לתערובת הפצפוצים. משטחים חצי מכמות הפצפוצים על תבנית מרובעת. מורחים חצי מכמות הגלידה על הפצפוצים. מסדרים שכבת ופלים ומורחים עליה את שארית הגלידה. אפשר כמובן גם להשתמש בגלידה קנויה בכל טעם שתרצו. מקפיאים עשר דקות ומפזרים את שארית תערובת הפצפוצים. מקפיאים כ8- שעות.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:מתכוניםאביגיל מייזליק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה