חדשות בעולם

מפעים: סרט משנת 1924 חזה את עליית הנאצים לשלטון

סרט אילם שהתגלה לאחרונה חושף עלילה שחוזה את גירוש היהודים ואת עליית הנאצים לשלטון. הסרט שהופק מחדש יוקרן לראשונה בשנת 2017

(צילום: שאוטרסטוק)(צילום: שאוטרסטוק)
אא

קשה להאמין: סרט ישן שצולם בשנת 1924 נחשף לאחרונה, והוא מציג באופן מבהיל ומפעים כאחד את התחזית של עליית הנאצים לשלטון. יצוין כי בשנה בה הסרט נערך וצולם אדולף היטלר ימ"ש ישב בכלל בבית הכלא, והנאצים היו רחוקים לגמרי מהשלטון.

בסרט מוצגת עלילה נוקבת אשר דנה בנושא גירוש היהודים כפתרון לכל המצוקות הכלכליות. הכל מתחיל בימים שבהם מסתיימת מלחמת העולם הראשונה, ואז ניתן לראות כי הפוליטיקאים מאשימים בכל דבר את היהודים, ואילו קנצלר אוסטריה דורש לגרש את היהודים, כשהוא משוכנע שבכך יפתרו הבעיות.

היהודים מגורשים, אך התוצאה לא מאחרת לבוא: חיי התרבות בעיר הופכים למוזנחים, בתי הקפה הופכים לבתי מרזח, החנויות קורסות בזו אחר זו ומדינות זרות מנתקות את קשרי המסחר שלהן עם גרמניה. העלילה מגיעה לסיומה כאשר יועצו של ראש העיר אומר לו: "המטבע שלנו בפיחות עצום, עוד מעט ייתלו נגדך כרזות על כתלי הרחובות", וראש העיר ממהר להתחנן בפני היהודים ולבקש מהם שיחזרו לעיר.

לצד התגלית המדהימה של הסרט, היה מרתק לגלות גם מה עלה בגורל גיבוריו שנים ספורות לאחר מכן: יוצר העלילה נרצח על ידי חבריו שהפכו בינתיים לנאצים, שחקן שקיבל את תפקיד אחת הדמויות האנטישמיות אולץ לעזוב את אוסטריה, כיוון שלא הסכים להתגרש מאשתו היהודייה בתקופת השלטון הנאצי, ואילו השחקן שמגלם את תפקיד גיבור הסרט הפך בעצמו לנאצי.

ארכיון הסרטים האוסטרי היה זה שחשף את הסרט המפעים, והוא צפוי להיות מוקרן בפעם הראשונה בשנת 2017, לאחר שארכיון גייס 75 אלף אירו בעיקר מתורמים יהודים, כדי להפיקו מחדש. מנהל ארכיון הסרטים האוסטרי ביקש להעביר מסר: "הסרט שיוקרן אינו רק עלילה אינפורמטיבית, אלא אמירה אנטי-נאצית מובהקת".

תגיות:סרטנאצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה