מנוחה פוקס

הילד צורח ומעיר את התינוק בכוונה. מה עושים?

בן ה-4 הפך לאח גדול, עם הולדת התינוק. עכשיו הוא מציק לו, בוכה וצועק, מחפש את מקומו במשפחה. מה עושים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש לי 3 ילדים מקסימים, ברוך ה'. הגדול בן- 8, השני בן- 4 והשלישי נולד לפני חצי שנה. מאז שנולד התינוק הקטן, הילד בן ה-4 התחיל לעשות דברים שלא עשה קודם לכן.

הוא נשכב על הרצפה וצורח בקולי קולות, סתם כך כי מתחשק לו, אפילו ללא סיבה. הוא מתקרב לתינוק, גם אם הקטן ישן, וצורח לידו בקול גדול, עד שהוא מתעורר.

הוא ממשיך לעשות את זה, על אף שהוא יודע שאני כועסת מאד על כך.

מה אני יכולה לעשות? איך להרגיע אותו? האם להעניש אותו על זה? לצעוק עליו? לא נראה לי שזה יכול להיגמר.

* * *

תשובה ממנוחה פוקס:

עם לידת בנך הקטן, ילדך בן ה- 4 נהפך פתאום לילד גדול. כל עוד לא נולד הקטן, הוא היה הצעיר שבמשפחה. בוודאי נהגתם אתו ברוך ובחמלה, כפי שנוהגים עם הילד הצעיר.

מאז שנולד הקטנטן, הוא נהפך לגדול. את לא מרחמת עליו כפי שהיית מרחמת בעבר. את לא מקדישה לו זמן כפי שהיית מקדישה עבורו פעם, את לא רצה אליו עם כל קריאה שלו. הוא נהפך לגדול, ולמשני בעל כורחו.

מה עושה בן ה-4? הוא עושה מה שנותר לו לעשות!

הוא נשכב על הרצפה ומשמיע את קולו. נדמה לו שהוא עדיין לא נשמע מספיק, ואז הוא צורח עוד יותר חזק ועוד יותר חזק. נדמה לו שעדיין לא ביצר את מקומו. מה הוא עושה? צועק לעיתיים קרובות יותר ויותר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

את, האימא, עומדת מול הילד חסרת אונים. הוא צורח ובינתיים מעיר את הקטן, הוא צורח כל הזמן עד שאוזנייך נחרשות מקולו, הוא ממשיך לעשות זאת עד שאת כועסת ומתעצבנת.

הילד רואה שאת חסרת אונים מולו. זה מה שהוא חיפש! שאת תחזירי אותו למרכז הבמה, למקום שבו היה פעם, לפני שהנסיך החדש הגיע. והוא מרגיש שהוא מצא את מבוקשו.

ברגע שהוא מרגיש שמצא את מבוקשו, הוא חוזר על הדרך שוב ושוב, כי הוא רוצה לחוש שאת מכרכרת סביבו כמו פעם. לא אכפת לו שזה בצורה שלילית.

מה לעשות? הנה התשובה לפי שלבי המעשה:

1. דברי עם הילד שלא בשעת המקרה. אמרי לו כך: ילדי החמוד, אתה יודע שאני אוהבת אותך בכל ליבי, זאת הסיבה שאני לא רוצה לכעוס עליך וגם לא לכעוס בגללך.

מהיום, אם תשכב על הרצפה ותצרח, אני לא אתרגז, אני לא אצעק, לא אכעס ולא אאיים, אבל הצעקות שלך מפריעות לי ולתינוק. לכן, בכל פעם שהכעס שלך יגבר עליך ואתה תחליט לצעוק בקולי קולות – אני אבקש ממך להיכנס לחדר שלך, או למרפסת, או לאן שתחליט, ולהמשיך לצעוק שם. אם יהיה קשה לך לעשות זאת, אני אעזור לך ללכת לשם. אתה תצעק שם כמה שתצטרך, וכשתסיים תצא מהחדר החוצה ואני אקבל אותך בשמחה.

2. נשקי את הילד וחבקי אותו בסיום דברייך. אל לך לכעוס עליו בשל כעסו. כעסו חזק ממנו. הוסיפי גם בהמשך לתת לילד יחס חם ותשומת לב. אל תשכחי אותו תחת עול התינוק והבית.

3. אל תדברי יותר על הנושא כלל וכלל. במקרה שהילד חוזר על המעשה הזה, גשי ועשי מה שאמרת שתעשי וללא מילים. הילד חייב לראות שאת רצינית ושאינך מדברת סתם. אם יראה, ולו פעם אחת, שדברייך אין בהם ממש, הוא ינסה אותך שוב ושוב.

4. תני לילד להבין שזה לא עונש. זה פשוט מה שקורה עם ילד שלא יכול לשתוק. בית לא אמור להתנהל בצעקות.

כדי שיבין שאין זה עונש, עשי את הדבר ברוגע מוחלט. הוא מתעצבן וצורח, אבל את לוקחת אותו בידו ומעבירה אותו לחדר, או לאן שהחליט. את רק אומרת בקול שקט: "אני מחכה לך, חמוד. כשתסיים לצעוק תעזור לי להכין את כדורי השוקולד".

תוכלי אפילו לשים לילד בחדר משחק שישחק בו כשהוא לבדו בחדרו.

5. כשהילד יוצא מהחדר רועש ובוכה – הכניסי אותו חזרה, בעקביות ובתקיפות.

6. כשהילד יוצא מהחדר שקט ונחמד – חבקי אותו כאילו לא היה דבר, והמשיכי לשתף אותו במשחק או בסידור הבית.

כלל ברזל: הדרך חייבת להיות ברורה ועקבית. זה לא ייגמר ביום אחד, אבל זו דרך ארוכה שהיא קצרה. אל תתייאשי. הסוף הטוב, בעזרת ה', בוא יבוא.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדיםהורים במחשבה תחילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה