בריאות ותזונה

ממתק חורפי מומלץ: 10 יתרונות בריאותיים של הקלמנטינות. מס’ 7 יפתיע אתכם במיוחד

מלבד טעמן הנפלא, לקלמנטינות יש סגולות רפואיות רבות שהופכות אותן לאחד הפירות הבריאים ביותר. כעת, עם הסתיו והחורף הקרב, זו הזדמנות מצוינת לשלב את הפרי המדהים הזה בתפריט היומי כדי ליהנות מיתרונותיו הרבים

  • י"ז שבט התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מכילה שפע של ויטמין C

הקלמנטינה שייכת למשפחת פירות ההדר והיא ממתק מומלץ לחורף הישראלי. כמו כל פירות ההדר, גם הקלמנטינה מכילה ויטמין C בשפע. פרי בגולד סטנדרטי מכיל בין 9-20 פלחים, המכילים בקבוקוני מיץ ועטופים בקליפה דקה. הגרעינים קרובים למרכז הפרי. ערכה התזונתי של הקלמנטינה (ל-100 גרם) הוא 45 קלוריות, 10 גרם סוכר, 175 מיליגרם אשלגן, 45 מיליגרם ויטמין C, ו2.3 גרם סיבים תזונתיים.

2. מסייעת להגברת ספיגת הברזל מהמזון

הברזל הינו חיוני לשם תפקודים גופניים שונים, שכן הוא קושר חמצן לתאי הדם האדומים, שמעבירים אותו ברחבי הגוף. החמצן חיוני לפעילות כל התאים, והוא נחוץ מאוד. הקלמנטינות מכילות כמות נדיבה של ויטמין C, וכאשר הוא נקשר לברזל ממזונות אחרים, הספיגה של המינרל החשוב נהיית יעילה יותר, כמות החמצן בגוף עולה, ולאדם יש כוח לבצע פעילויות שונות ביתר קלות מבלי להתעייף.

3. מסייעת להגביר של חלוקת תאים

אחת מתוכנותיו של הגוף האנושי הוא שתאיו יתחלקו בצורה טובה. לקלמנטינות יש תכונה ייחודית בשם "ציטופילקסיס", שפירושה מניעה של הרס תאים, ובזכות היכולת הזו נוצר גם מצב של הגברת הייצור שלהם וייעול חלוקתם בחלקי הגוף השונים. החלוקה הזו מסייעת לגדילה תקינה ולתיקון של "בלאי" תאי והחלפה של תאים ישנים בחדשים, כך שהגוף הופך לבריא ועמיד יותר בפני נזקים חיצוניים ופנימיים.

4. שומרת על בריאות העור ומראה צעיר ורענן

על מנת לשמור על עור פנים בריא, צעיר ורענן, חשוב לצרוך מאכלים שמכילים ויטמינים וחומרים שמחדשים את העור ומתקנים נזקי זמן, כמו ויטמין Aונוגדי חמצון. הקלמנטינה מכילה את שני הרכיבים החשובים הללו, מה שהופך אותה לאידאלית לשמירה על מראה עור צעיר, רענן ונטול קמטים.

5. משפרת את תפקוד מערכת העיכול ומונעת עצירות 

הקלמנטינה, ופירות ההדר באופן כללי, מכילים כמות מכובדת של סיבים תזונתיים. סיבים תזונתיים יעילים מאוד בחיזוק מערכת העיכול ובסיוע ליציאות תקינות.

6. מסייעת לבריאות השיניים והחניכיים

אכילת קלמנטינה ובכלל מאכלים המכילים ויטמין C, משפיעה לטובה על בריאות השיניים והחניכיים, מונעת כיבים ושמירה עם היגיינת הפה.

7. מסייעת למניעת סרטן

מחקרים מצביעים על כך שה"לימונואיד", אחד מהרכיבים הנמצא בשפע בקלמנטינות, מסייע למנוע התפתחות של סרטן פומי, שד, ריאות, קיבה ועור. הלימונואידים הם כימיקלים ממקור צמחי שהורסים התפתחות של גידולים ובכך מסייעים רבות בכל הנוגע למניעת סוגי הסרטן השונים. חוקרים ממשיכים לחקור את הכימיקלים הצמחיים מצילי החיים האלו, הטמונים בשפע בממתקי הטבע שנתן לנו הבורא ברחמיו. 

8. מחזקת את מערכת החיסון

הקלמנטינה מחזקת גם את המערכת החיסונית בגוף האדם ובכך דוחה מחלות מסוגים רבים, בהן שפעת ומחלות אחרות המנצלות את חולשת גוף האדם ותוקפות אותו.

9. מונעים אבנים בכליות

שתיית מיץ קלמנטינות מפחית חומציות בשתן ומסייע לסובלים מאבנים בכליות. אגב, גם מיץ תפוזים יעיל באותה המידה. ניתן אפילו לעשות מיקס ולערבב.

10. הקלמנטינה - "בת" של המנדרינה

ולסיום: מה ההבדל בין הקלמנטינה למנדרינה? לא הרבה. מדובר למעשה בפרות זהים, כאשר הקלמנטינה היא למעשה הכלאה בין טרג'רין שהוא אחד הזנים של מנדרינה, לבין חושוחוש – עץ הדר שפירותיו לא מיועדים לאכילה. התוצאה שהתקבלה נקראה קלמנטינה, על שמו של מבצע ההכלאה קלמנט רודיה. בכך, למעשה, נחשבת הקלמנטינה "בת" של המנדרינה. ניתן לזהות האם מדובר בקלמנטינה או במנדרינה לפי הצבע:  בעוד המנדרינה כתומה יותר, הקלמנטינה צהובה ובהירה יותר. הבדל נוסף הוא שהקלמנטינה משווקת וראויה לאכילה כבר בתחילת הסתו, לעומת המנדרינה שמשווקת לקראת חנוכה.

תגיות:בריאותתזונהקלמנטינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה