סגולות

איך זוכים לעונג שבת? חשיבותו של שלום הבית, וסגולה להצלחה בו

ערב שבת ידוע כזמן שבו היצר הרע 'חוגג' על בני הבית, ומבקש ללבות את אש הכעס, ההקפדה והשנאה בין אדם לחברו ובין איש לאשתו. איך מתגברים על כך, ואיך זוכים לשלום בית אמיתי? לפניכם כמה עובדות על חשיבות הנושא, וסגולה נפלאה לשלום בית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ערב שבת ידוע כזמן שבו היצר הרע 'חוגג' על בני הבית, ומבקש ללבות את אש הכעס, ההקפדה והשנאה בין אדם לחברו ובין איש לאשתו. לא פעם אנחנו שומעים על בני זוג שבמשך השבוע חיים יחדיו באהבה ואחווה, אך כשמגיע יום שישי (ובפרט בזמן עלות המנחה, רגע לפני התקדש השבת) – כועסים וצועקים זה על זה ללא שליטה.

החכם עיניו בראשו, ולכן חשוב מאוד להישמר במיוחד בזמן זה מעוון הכעס – בין היתר משום מצוות עונג שבת. גם אם קרה ונכשלתם, עדיין לא מאוחר. גשו אחד לשני, בקשו סליחה והתפייסו עוד קודם כניסת השבת (ויפה שעה אחת קודם).

כשהקב"ה רואה בבית אנשים שמוותרים, שסולחים ושמעבירים על מידותיהם למרות הרצון שלהם לכעוס ולשמור טינה חלילה – הקב"ה מעביר אף להם את חטאותיהם ופשעיהם שפשעו לפניו (מידה כנגד מידה).

מצוות עונג השבת היא מצווה חשובה ורבת ערך, ועל כן צריך האדם להיזהר במאוד שלא לגרום לדברים שיקלקלו את מצב רוחו וגם אם עצבנו והכעיסו אותו, לא יקפיד על אף אחד ואדרבה – יתאזר במידת הסובלנות כדי שיזכה להיכנס לשבת בטוב לבב, ובשמחה.

הלא כולנו טורחים כל כך לכבוד השבת ועמלים במשך שעות רבות בבישולים, ניקיונות ושאר הכנות בגשמיות ורוחניות – ומה טעם יש לה לשבת כזו, שאליה נכנסים עם פרצוף זועף ולב חמוץ? עם תלונות וטענות שאינן נגמרות, ועם מילים קשות ומעליבות שמעכירות את האנרגיה הטובה שבבית? מה טעם לה לשבת שבה החמיץ בצק האהבה בין בני הזוג, והם אינם יכולים עוד להתענג זה על מעלותיה וטובה של זו?

לכן הזהירו חכמים כל כך ואמרו כי שלום בית אמיתי אינו יכול להתקיים לולא שאדם עובד על עצמו, ובולם את פיו בשעת מריבה. והלא כך דרשו חכמינו על הפסוק 'תולה ארץ על בלימה' – שמי שבולם את פיו בשעת מריבה, כמו מחזיק את הארץ בשתי ידיו, לבל 'תיפול'.

אז איך משיגים שלום בית אמיתי? ראשית חשוב לאמץ לעצמנו את הכללים הבאים (שנכונים ליחסים עם כל אדם, ולאו דווקא עם בני זוגנו):

  • לדון את האישה/הבעל לכף זכות.
  • ללמוד את מעלת מידת הסובלנות מחד, ואת ההשלכות של עוון הכעס מאידך.
  • לא לשפוך את כל מה שאנחנו מרגישים או חושבים, החוצה.
  • ללמוד להיפגע מבלי לפגוע. והכוונה כאן שיעשה האדם חשבון נפש עם קונו על כל צער שהוא חווה, כי ודאי יש סיבה ומסובב לכל.
  • להשתדל להתבונן על אשתי/בעלי מתוך הלובן שבעין, לכבד ולהוקיר את הדברים הטובים שהוא/היא עושים עמנו.
  • לדבר בדרכי נועם זה עם זו.
  • ללמוד הלכות לשון הרע כסדר.

לסיום נספר על בני הזוג המתוארים בגמרא (מסכת גיטין, דף נ"ב א') שהיו רבים בכל ערב שבת, ונכנסים לשבת בפנים זועפות – דבר שביטל את היכולת שלהם להגיע לעונג שבת אמיתי. כשנזדמן אל המקום ר' מאיר ושהה בביתם במשך שלושה ערבי שבתות, לא היו מסוגלים לריב בפניו והחזיקו עצמם. אולם אחרי אותן שלוש פעמים, נשמע קול השטן שאמר: 'אוי לו לזה האדם, שהוציאו רבי מאיר מביתו'. מכאן למדו חכמים כמה חשוב להיזהר ולהתרחק מהמחלוקת, בתוך ביתו של אדם.

סגולה לשלום בית אמיתי: הן האיש והן האישה, יקראו בכל יום את מזמור קי"ט בתהילים, על פי האותיות של המילים 'שלום בית' (מתוך חוברת הסגולות והתפילות 'ישועות מסיני').

תגיות:שלום ביתסגולהרוחניותזוגיותתהילים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה