סיפורים אישיים

הרב לאו משחזר: "פידל קסטרו אמר לי ’אני שונא את הכנסייה, כי שם צמחה השנאה ליהודים’"

השבוע מת שליט קובה פידל קסטרו, והוא בן 90 במותו. בראיון מיוחד, הרב הראשי לשעבר - הרב ישראל מאיר לאו, משחזר את פגישתו עם קסטרו, לפני למעלה מ-20 שנה. "פידל אמר לי: 'אני שונא את הכנסייה הקתולית, בגלל ששם צמחה השנאה לעם היהודי"

פידל קסטרו (צילום: shutterstock)פידל קסטרו (צילום: shutterstock)
אא

השבוע נפטר שליט קובה פידל קסטרו, והוא בן 90 במותו. בראיון ל'כיכר השבת', גולל הרב הראשי לשעבר ר' ישראל מאיר לאו - את פגישתו הנדירה עם קסטרו, לפני 23 שנה. היה זה בחודש פברואר של שנת 94'.

מטרתה העיקרית של נסיעת הרב לאו לקובה, הייתה נעוצה ברצון לגלות מה נותר משארית הפליטה מתקופת השואה. "קובה פתחה את שעריה בתקופת השואה עבור הצלת יהודים שברחו מאירופה, ובתוכם דודי, דודתי ושני ילדיהם", משחזר הרב לאו. "רציתי לראות מה נותר משארית הפליטה, ומה מצבם במדינה - לאחר המהפיכה הקומוניסטית שהייתה 35 שנה קודם לכן, ובה עלה קסטרו לשלטון".

באותו זמן כיהן הרב לאו כרב ראשי לישראל. "הגעתי במטוס פרטי מוונצואלה הסמוכה. שם הייתי במסע הרצאות, ונסענו יחד מניין יהודים. שהינו במדינה יומיים, במטרה לתהות על קנקנם. הצמידו לי את איש הבולשת ואת שרת הדתות שכיהנה בתפקיד. ביום השני, התבקשתי להגיע אל משרדו של נשיא המדינה - המפקד פידל קסטרו, 'השליט הכל יכול'".

פגישתם נקבעה לשעה 22:00 בלילה, ונמשכה קצת יותר משלוש שעות. "הבאתי לו במתנה שופר, והסברתי לו שאצלנו מתפללים שלוש פעמים ביום ל'תקע בשופר גדול לחירותנו'. אמרתי לו: 'יהיה השופר על שולחנך, אדוני הנשיא. אם יבקש יהודי מבני עמי לעלות לארץ ישראל - בקשתי שתאפשר לו זאת'".

בהמשך הפגישה, דיברו השניים על התורה ולהפתעת הרב לאו, קסטרו הפגין בקיאות לא קטנה בתנ"ך, והתגלה כ'אדם חד ופיקח', לדברי הרב. "הופתעתי כשהוא שאל אותי איך יכול להיות שמ-70 יהודים שירדו למצרים, נעשו 600 אלף. עניתי לו שנולדו שישה בכרס אחת, והיה נס של 'פרו ורבו'", משחזר הרב לאו, "הנשיא קסטרו התחיל לחשב וטען שזה מדי הרבה 600 אלף גם ככה. הוא נרגע רק כשאמרתי לו שערב רב הסתפח ליוצאי מצרים, וכך הגענו למספר הגדול".

 

הנשיא דפק על השולחן, ואמר: "בשר כשר אני לא מסכים לייבא. אתה רוצה שיהודים יירצחו?"

במהלך השיחה התגלגלו הדברים והגיעו לבקשה נוספת מפי הרב, שקשורה לחג הפסח - אותו עמדו לקבל בתוך שבועיים מיום הפגישה. "אמרתי לו שאנחנו לא אוכלים חמץ, והצעתי שייתן לי לייבא מצות לפסח. הוא אמר לי: 'מה לייבא? מאמריקה? אתה הרי יודע שאני דוד והם גוליית. ואתה גם יודע מי ניצח לבסוף'. כשאמרתי לו שאני מתחייב שיביאו את המצות ממקסיקו, הוא הסכים מיד.

"אז הרהבתי עוז ואמרתי לו: 'אין פה שום חיים יהודיים במדינה. אולי תרשה גם לייבא בשר כשר ממקסיקו?'. אז הוא דפק על השולחן, נתן צעקה ואמר: לא! לשאלתי מדוע השיב: 'אתה רוצה לגרום לאנטישמיות בקובה? לעם שלי יש קיצבה ללחם, ואין להם בשר. פתאום רק ליהודים יהיה בשר? עלולים לרצוח אותם. בשר זה אוכל ואני לא מרשה. מצות זה לא אוכל, זה דת".

בהמשך השיחה ביניהם, הופתע הרב לאו לשמע מילותיו הנוקבות של קאסטרו, באשר לאנטישמיות. "הנשיא גילה לי כי הוא שונא את הכנסייה הקתולית, בגלל ששם צמחה השנאה לעם היהודי והבהיר כי הוא נגד אנטישמיות".

בסיום הפגישה, ליווה הנשיא קסטרו את הרב לאו למעלית - והשניים לחצו ידיים. או אז ניצל הרב לאו את המומנטום, וגולל בפני קסטרו את בעיית השבויים שהייתה אז על הפרק. "אמרתי לו: 'אדוני הנשיא, יש לנו ארבעה חיילים שבויים שאנו לא יודעים מה עלה בגורלם: רון ארד, יהודה כץ, זכריה באומל וצבי פלדמן. אתה אמרת לי שהאויבים שלנו - סאדם חוסיין וחאפז אל אסד - הם חברים שלך. אולי תברר אצלם מה עלה בגורלם, ואולי אף להשיבם אלינו הביתה, לישראל?'.

"הנשיא קסטרו שאל אותי: 'ממתי הם שבויים, וכמה זמן?'. עניתי לו שהשלושה האחרונים נחטפו ביולי 1982 ורון ארד קצת קודם לכן. קסטרו הסתכל עליי ואמר: "רב ראשי, אתה מאמין שהם עוד בין החיים?'. אמרתי לו: 'את ההורים של הנעדרים שאלתי את אותה שאלה, ואחד האבות אמר לי שגם אם בנו אינו בין החיים, הוא מבקש שיחזירו אותו. כדי שיובא לקבר ישראל, שתהיה מצבה הנושאת את שמו, ושיוכלו לומר עליו קדיש'. אז קסטרו הסתכל אל התקרה ואמר: 'קלעת לנקודה, ונגעת בלבי. אני אעשה בשבילם כל מה שאני יכול', ובזה נפרדנו לשלום".

תגיות:פוליטיקהיהודיםקובהפידל קסטרו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה