לאישה

"אני מקנאה בעצמי על הזכות שנפלה בחלקי"; ראיון עם מפיצת התהילים בת ה-72

הרבנית הדסה ויזל, מסבירה כיצד בכח הרצון וההתמדה ניתן להגיע לכל בית בארץ ובעולם, ולהרבות תורה וקריאת תהילים בעם ישראל - גם כשאתה מרותק לכסא גלגלים. ראיון

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

אם לא ששמעתי זאת מפורשות מפיה, לא הייתי מאמינה שמאחורי הקול הצוהל, האנרגיות של בחורה כבת עשרים, והאמונה האיתנה שעמדה בכל מבחני הזמן - עומדת אישה נכה בת 72(!).

כל צעד ופסיעה שלה כרוכים במאמצי על. ולמרות כל הקושי, היא הראשונה שמגיעה לבית הכנסת מדי בוקר, כבר יותר משלושים שנה. היא הראשונה להתנדב לכל מעשי החסד, והיא הראשונה לפקוד את הכותל המערבי בנץ החמה, לתפילת הוותיקין.

הכירו את הרבנית הדסה ויזל מירושלים – העומדת בראש מפעל חיים גדול ומבורך של חסד למען עם ישראל, המושתת בין היתר על שיעורים בהלכות שבת ובהלכות לשון הרע שהיא מוסרת בביתה, ובגולת הכותרת של פעילותה; הפצת 'פרק תהילים יומי - עולמי' – פרויקט שיצא לדרך לפני כתשע שנים, וכבר זכה להגיע לאלפי נשים ובנות ברחבי הארץ והעולם.

(צילום: Melanie Fidler / פלאש 90)(צילום: Melanie Fidler / פלאש 90)

חדורת מטרה, עקבית ומלאת אכפתיות ממצבו הרוחני של עם ישראל, היא מפיצה את העשייה הברוכה שלה, נטולת עזרים טכנולוגיים, כשלרגע היא לא מוותרת על המצוות הרבות שנקרות בדרכה. כל רגע ורגע ביומה העמוס מנוצלים כראוי, ואין אפילו דקה אחת שהולכת לאיבוד חלילה.

"הסיבה שהקב"ה לא ברא תשלום על המצוות שאנחנו עושים בעולם הזה, היא מפני שהשכר על כל מצווה הוא מאוד גבוה" היא אומרת, "כל כך גבוה, שהתשלום היחידי שאיכשהו מתקרב אליו בעולם הזה, הוא עשיית מצווה נוספת", מסבירה הרבנית ויזל.

זאת הסיבה שכאשר נכנסים ל'מערבולת' המצוות, ומבינים את הזכות הגדולה שנפלה בחלקנו, ואת התשלום הרב שנקבל לעתיד לבוא ב'חשבון' הרוחני – אין זמן מיותר שאותו ניתן לבזבז. הרי אפשר לפעול פה, בעולם הזה, כל כך הרבה, לצורך שינוי המצב הרוחני שלנו לטובה, באמצעים מינימליים שלא דורשים טרחה כלל, כגון נייר, מדפסת וקצת מחשבה.

 

כמו הדף היומי

כשאני מבקשת מהרבנית ויזל הסבר על הרעיון העומד מאחורי המיזם של פרק התהילים היומי העולמי, היא מספר לי כיצד הכל החל.

"הכל התחיל לפני כתשע שנים, פגשתי מכרה שמסרה לידיי את הדפים האלה" היא מתארת. "הרעיון שהוביל את המיזם, הגיע דווקא מלימוד 'הדף היומי' המוכר יותר מהצד הגברי של המפה. חשבתי שכשם שיש לימוד של 'הדף היומי', כך יהיה נחמד אם יהיה גם 'פרק תהילים יומי' שאותו יאמרו כמה שיותר אנשים בארץ ובעולם.

"כשהתעמקתי בדפים ראיתי כי הלוח מחולק על פי ימות השבוע ולפי התאריכים העבריים, ובהם פרקי תהילים שאומרים בכל יום – 150 יום, כנגד 150 פרקי תהילים. הרעיון מצא חן בעיניי מיד".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

תזכו "למצוות"

וכך, בלהט הרדיפה אחר המצוות, החליטה הרבנית ויזל לקבל את הקבלה הזו על עצמה, ולא זו בלבד, אלא אף להפיץ את הדפים לכל מי שהיא מכירה, וגם למי שלא.

"העיקר שהמצווה תגיע לכמה שיותר אנשים, תחדור לכמה שיותר לבבות, ותבעיר בהם את ניצוץ האהבה לבורא עולם" היא מסכמת. ומוסיפה הסבר: "אהבה אמיתית היא זו שנחתמת בחותם התחייבות למצוותיו, 'כי זה כל האדם'.

"מי לנו גדול וחכם יותר משלמה המלך, שראה הכל – כל מה שאפשר בחיים, וקבע: 'הכל הבל'?", מזדעקת הרבנית ויזל. "את יודעת כמה שווה מצווה אחת בעיני ה'? אינסוף!!! איזו זכות ענקית זו להגות רעיון שכזה, שיגיע לכל כך הרבה נשים בעולם, ויהפוך את קערת החיים שלהן על פיה. ואיזו זכות ענקית זו, להיות חלק ממפעל המצוות הענקי הזה", היא אומרת, ומוסיפה בהומור: "אני מקנאה בעצמי על הזכות שנפלה בחלקי". האמת, שגם אנחנו.

זכות זו כבר למעשה 'עשתה' לה כנפיים והגיעה אפילו אל יהודי מדינות ערב, דוגמת טורקיה, מרוקו ופרס. כמו גם, למוקדים רבים באירופה, ארה"ב וקנדה.

הפלא הגדול בכל הסיפור, אינו נמדד דווקא בזכות של 'מפעל המצוות' האדיר הזה, לבקוע רקיעים ולפתוח שערי שמים, שהרי ספר התהילים, אינו זקוק לקידום. כל בר דעת המשקיע קצת בלימוד הסגולות, והעוצמות הגדולות הטמונות  בספר הקדוש שכתבו דוד המלך ע"ה, מבין שה'עסקה' כדאית.

הפלא הגדול, נמצא איפה, במהירות שבה הצליחה הרבנית ויזל לפרסם את הדבר ברבים, ולבנות 'קהילה' קבועה וחוצת מגזרים, שבה חברות כבר אלפי משתתפות אוהדות – שלרובן אפילו אין ידע בהפעלת מחשב.

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

איך זה אפשרי? מסתבר שאם רוצים אין זו אגדה. "זה עבר בעיקר מפה לאוזן, אבל לא רק", אומרת הרבנית. "כשהבנתי את העוצמה החזקה שטמונה כאן, הדפסתי אלף עותקים של מהדפים המחולקים, ונתתי לאחת ממנהלות בית הספר, כדי שתחלק לתלמידות". לדבריה, השיטה הזו עבדה יפה מאוד, והוכיחה את עצמה.

"מבחינתה של הרבנית ויזל המסע עדיין לא תם. "זה נכון שהגעתי להרבה מקומות בעולם – שוויץ, לונדון, בלגיה, קנדה, ארה"ב ועוד – ולכל מקום שאליו הבאתי איתי את הרעיון, על מהות המצווה ועל המסר הפשוט והקליל שאותו יכול כל ילד בן שש ליישם, התלהבו כולם ואנשים נוספים הצטרפו למפעל. אבל זה עדיין לא מספיק. כל עוד לא הגענו לכל לב, של כל יהודי באשר הוא שם, עוד לא עשינו מה שצריך לעשות. עוד לא השגנו את המטרה.

 

"בשיחת טלפון אחת של זיכו הרבים, אפשר לזכות לאינסוף שפע"

"בדור שלנו, הקב"ה נתן לנו את כל האפשרויות וההזדמנויות לזכות במצוות - בקלות רבה יותר, מאשר בדורות הקודמים. ההתקדמות הטכנולוגית, מאפשרת לנו לזכות את הרבים בלחיצת כפתור אחת, בשיחת טלפון אחת. וכל אחד מאיתנו יכול לעשות זאת.

אבל כמובן, הכל מתחיל באמונה, ממשיך באמונה ונגמר באמונה. ה' הוא האלוקים, ואין עוד מלבדו. כל מה שצריך זה לפתוח את הלב ואת העיניים, ולהתחיל לאסוף יהלומים. הם כאן, הם יקרים מכל דבר אחר בעולם, והם מחכים לכל אחד מכם, שרק יאסוף אותם".

להורדת טבלת התהילים של הרבנית ויזל, כולל הסבר מפורט - הקליקו כאן.

תגיות:נשיםתהילים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה