עובדות ביהדות

כיצד חוק המואזין מקרב את הגאולה? 13 עובדות על גלות ישמעאל

מדוע נקרא שמו ישמעאל, ומדוע צאציאיו מוכנים למות כדי להוכיח שהארץ שלהם? 13 עובדות על גלות ישמעאל

אא

1. חכמינו ז"ל אמרו שמשיח בן דוד יבוא אחרי גלות ישמעאל. בפרקי דרבי אליעזר (סוף פרק ל') נאמר: "שלוש מלחמות של מהומה עתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים, ומשם בן דוד יצמח". הרמב"ם באיגרת תימן: "אבל העת ההיא כבר התבארה מדברי דניאל וישעיהו ומשאר דברי רבותינו ז"ל שביאתו תהיה כשתתקף יד אדום וערב וכשתתפשט מלכותם בעולם כמו היום הזה וזה דבר שאין בו ספק ומזה לא יעבור. ודניאל סוף מה שספר מלכות ישמעאל ועמידת מחמד ואחריו ביאת הגואל בסמוך".

2. מכך שנאמר "ועליהם בן דוד יצמח" ניתן להבין כי אין הכוונה רק שהגיעה שעת הגאולה, אלא בכוח גלות זו של בני ישמעאל להביא את ביאת המשיח. כלומר: מעשיהם של ישראל בזמן גלות ישמעאל תגרום להבאת המשיח, שיכלה את בני ישמעאל מן העולם.

3. המקובל האלוקי רבי חיים ויטאל מבאר את פרק קכ"ד בתהילים, שנכתב ברוח קודשו של דוד המלך על גלות ישמעאל: "לולי ה' שהיה לנו בקום עלינו אדם" – "זהו ישמעאל, שנקרא 'פרא אדם' בסיבת היותו בן אברהם, יש לו זכות אבות, וכן את זכות המילה".

4. נאמר בפרקי דרבי אליעזר (פרק ל"ב): שישה אנשים (יצחק, ישמעאל, משה רבנו, שלמה, יאשיהו ושמו של משיח) קיבלו את שמם עוד בטרם נולדו". ישמעאל - כמו שכתוב: "הנך הרה ויולדת בן וקראת שמו ישמעאל". שמו של ישמעאל נכתב בתורה, וניתן על ידי מלאך – בכך יש לבטא את מהותו ולקבוע שזו תכלית שליחותו לעולם.

5. מדוע נקרא כך ישמעאל? "שעתיד הקב"ה לשמוע את נאקת ישראל מעינויו של ישמעאל". כלומר: זה תכליתו של ישמעאל: דווקא בידו להביא לכך שתהיה הנאקה של ישראל נאקה כזאת שישמע ה' ויקבל את נאקתם של ישראל. כל מהותה של גלות ישמעאל היא שנזעק אל ה' בתפילה, תוך הסתמכות על הבטחתו של ה' שהוא ישמע ויעננו.

6. רש"י מסביר כי ישמעאל רב עם יצחק על הירושה – הוא רצה לקבל מאברהם את ארץ ישראל. כלומר: הויכוח בין יצחק לישמעאל הוא מי ממשיך את דרכו של אברהם אבינו.

7. ישמעאל נברא לאחרית הימים, בימים שהם ההכנה הסופית לקראת מלכותו של מלך המשיח, הימים שנזכה שתימלא הארץ דעה את ה', שמלכותו של הקב"ה תתגלה בעולם. לימים אלה נברא ישמעאל.

8. יסוד מלחמתם של ישמעאל הוא להשמיד את זרעו של יצחק, כדי שהם יהיו ממשיכיו של אברהם אבינו. משם כך הם קוראים למלחמתם מלחמת קודש. זוהי הסיבה לכך שככל שהישמעאלים יותר אדוקים בדתם – כך הם יותר קיצוניים והם יותר אכזריים, כאשר הם מרגישים שהמלחמה היא על ארץ ישראל שנלקחת מהם או על ירושלים במיוחד הם נעשים יותר ויותר קיצוניים, כי, כאמור, המלחמה היא להיותם המשך של אברהם אבינו – מלחמה שהתחיל ישמעאל ביצחק, שהיה מצחק, לועג ליצחק ותובע לעצמו את הירושה.

9. מלחמה זו מהווה הכור שמצרף את עם ישראל לקראת אחרית הימים. נאקת העם, על ידי הצרות, אמורה להביא לחזרה בתשובה שלמה – זו תכלית קיומו של ישמעאל לשמש מקל חובלים לצירופם של ישמעאל, ומתוך כך ישמע הקל את נאקת העם, יקבל את תשובתם ויחיש להביא את משיח בן דוד אמן.

10. ההכנה הצריכה לנו לימים הגדולים של אחרית הימים היא להתכונן אליהם: בימים אלו התשוקה תהיה לעסוק בתורה, לקיים את המצוות בשלמות, לעבוד את ה' ולדבוק בו. כיום, הטוב והרע מעורבבים, וישמעאל – שנקרא בכמה מקומות בחז"ל 'חמור' בשל התאוות הגשמיות שלו – מושך אותנו מטה. תפקידינו לתת את כל הכוחות ללימוד התורה וקיום המצוות, ולהתגבר על החומר.

11. בפרשת השבוע הנוכחית (פרשת וירא) נראה כי כבר אז רצה ישמעאל להוכיח שהוא עובד ה' הנכון. זוהי ההתחלה למלחמה הגדולה שהוא רוצה להוכיח כי הוא הולך בדרך הקודש. אמר ישמעאל: "אני גדול ממך במצוות, שאתה מלת בן שמנת ימים, ואני בן שלש עשרה שנה". השיב לו יצחק: "באבר אחד אתה מגרה בי אם אומר לי הקב"ה זבח עצמך לפני אני זובח מיד". כלומר: ההוכחה שזרע יצחק הוא ההמשך האמיתי לאברהם אבינו היא המוכנות לקיים את דברי ה' בשלמות, לתת את כל כולנו לעבודת ה'.

12. אחת מאגדות רבה בר בר חנה נראית כאילו נכתבה על ימינו אנו, ועל חוק המואזין שעבר בוועדת השרים, ועורר סערה ברחבי העולם הערבי: "פעם היה מהלך בדרך וראה דג, שהיה חול על גבו של הדג, וצמח עליו צמחיה והיה נראה שזו יבשה. עלו על הנראה כיבשה ואפו ובשלו, ובגלל החום התהפך הדג. ואם לא שהתקרבה ספינה היה טובעים". פירושו של האמת ליעקב על כך: "ראה ברוח הקודש שקודם ביאת משיח יגביה ישראל תלת ממשלתו על שאר אומות". רבי יעקב מליסא, בעל הנתיבות, מסביר כי נראה שיש כאן נבואה לתקופה האחרונה בארץ ישראל: ישראל מכניעים תחתיהם את בני ישמעאל ומשפילים אותם, ובהמשך דברי האגדה נראים דברים נוראיים: הדג עלול להתהפך וקרוב להשמידנו, ורק קרבת הגאולה היא שתציל אותנו.

13. המצב בו אנחנו נמצאים חייב לעורר אותנו. אנחנו חיים את התקופה הנוראה שחזו אותה חז"ל. היא התקופה שבני ישמעאל ירעו לנו וירבו בצרות עד שנצעק ונאנק מקושי הכאב והצער. עינינו רואות שאין ביד הכוח להכריע את האויבים ואדרבא הם מתעצמים ומתחזקים. עלינו להינצל מהם על ידי שנדבוק בדרך של קיום עבודת ה' בשלמות. זה שורש מלחמה זו, שתוכרע רק בכוחות שמימיים על פי מעשיהם של ישראל. אין לנו אלא לזעוק ולהיאנח לקב"ה, לחזק ולהיטיב את עבודתנו במסירות נפש כדי שבקרוב בן דוד יצמח מתוך צרות אלו.

(הדברים ערוכים מדבריו של הרב ברוך ויסבקר המובאים בקונטרס "ישמע קל נאקת העם ויענם").

תגיות:גלות ישמעאלחוק המואזין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה