בריאות ותזונה

הבטחתו של הרמב"ם. או: תשכחו מכל מה שחשבתם על מחלות

אבנר שאקי, כתב אתר הידברות, השתתף בסדנת בריאות שהגו מומחים ברפואה טבעית ובכתבי הרמב"ם. במשך שבוע הוא אכל רק פירות, ירקות וקטניות, ולא התקרב לפיצה ולשוקולד. את כל זה הוא שרד, כדי לספר

אסף אלזרע אסף אלזרע
אא

מיד לאחר שנעשה אותו נס מפורסם לרבי אלעזר בן עזריה, בעקבות מינויו המפתיע לתפקיד נשיא הסנהדרין בעודו בן 18 שנים בלבד, טבע הוא את המשפט האלמותי: "הרי אני כבן שבעים שנה". אם ברשותכם אתלה באילנות גבוהים, אעיד על עצמי שלפחות בכל מה שקשור בעיסוק בענייני הבריאות - מגיל צעיר ביותר 'הרי אני כבן שבעים שנה'. עניין זה גרם לי לחקור לא מעט בנושא, ולחפש ידע משמעותי שיאפשר לי להיות בריא וחזק במשך שנים רבות ככל הניתן.

כל שוחר בריאות בישראל שמחפש מידע רציני בנושא, בוודאי יתקל במהרה בשיטת 'הבריאות הטבעית'. אחת האפשרויות ללמוד את יסודותיה היא בסדנת 'שיר חדש' המתקיימת מספר פעמים בשנה ונמשכת 5 ימים ולילות, בה בעיקר נחים, מתעמלים, אוכלים לפי התפריט המומלץ של מפתחי השיטה, לומדים כיצד לחיות בעזרתה, ומדוע כדאי לעשות זאת. במהלך הסדנה משולבים המון שיעורי תורה הקשורים בנושא, הסדנה מפוקחת על ידי רבנים חרדים, ומתקיימת בהן הפרדה בין גברים לנשים בשיעורים, בסדנאות המעשיות ובארוחות.

אז כאמור לעיל, לפני זמן קצר השתתפתי בסדנה שכזו, וחזרתי אליכם כדי לספר. התקבצנו קבוצה של כ-25 אישה ואיש, מכל רחבי ומגזרי ישראל, בישוב אור הגנוז שבגליל. הנוף המרגיע והאוויר הצלול שמרפה אט אט את שרירי הנפש והגוף לא בישרו על הקשיים שיגיעו בהמשך השבוע, לצד נקודות האור והעונג שיופיעו בו.

לתחושתי האישית, עיקר הקושי של שאר המשתתפים ושלי נבע מהעניין המושרש בנו, בני האדם, באופן כה עמוק - פשוט קשה לנו להשתנות. במקרים רבים אנחנו מעדיפים, גם אם כמובן זה לא לטובתנו, את הרע והמוכר על פני הטוב והחדש.

מעבר לכך, אני, כשאר האנשים שרגילים לאכול ככל העולה על רוחם, הרגשתי בימים הראשונים את החיסרון באוכל מוכר, מכיוון שבסדנה אוכלים רק פירות, ירקות וקטניות. אם היה לכם מכשיר שבכוחו לגלות מחשבות, והייתם מסתובבים איתו בחברת האנשים שהשתתפו בסדנה, סביר להניח שביומיים הראשונים הייתם רואים מעל ראשינו בעיקר המבורגרים, סטייקים ופיצות (לא באותה סעודה כמובן)...

השינוי המיוחל קרה באמצע היום השני. למרות תחושת הקלילות שהורגשה מהרגע הראשון, כאמור - הגעגוע לאוכל מוכר הציק בהתחלה. הגוף, שרגיל לקבל מנות הגונות של קפאין, סוכר, מלח ושאר מרעין בישין, היה צריך את הזמן שלו בשביל להתרגל. לאחר שהתנקה קצת, כמו כל גמילה מחומר לא רצוי, הורגש התענוג המיוחד השמור לשחרור וחזרה לשורש אמיתי וטוב, לבריאות הטבעית. פתאום שמנו לב, אני וחברי לסדנה (בעיקר הגברים), שסלט ירקות גדול זה גם ארוחת צהרים. ומרק עדשים לארוחת ערב יכול לסגור את הפינה. אני כבר לא מדבר על ארוחת הבוקר, שלגביה ראינו בעינינו וחווינו על בשרנו שפירות הן הפתרון המוצלח ביותר.

יש לומר, שאמנם פה ושם הגוף עוד מבקש איזו פרוסת לחם הגונה, והנשמה רוצה איזו חתיכת שוקולד, אבל אנשי המקצוע אומרים שבדיוק בשביל זה הקב"ה ברא את התמרים. מעניין היה לראות, שככל שהסדנה התמשכה, והתקבעה בנו ההבנה השכלית לגבי הסיבות שבגינם השיטה נראית נכונה וטובה, תחושת הנינוחות התגברה, והתגלו לפנינו עולמות חדשים שלא הכרנו.

האמת היא שאוכל הוא חלק מאוד מרכזי בחיינו, ואיך שלא נסתכל על זה, ובוודאי אם נתבונן על לוח השנה היהודי, נראה שעניין המזון סובב אותנו כמעט בכל זמן ובכל מקום. מבואנו לעולם, ועד שננשום את נשימתנו האחרונה בעולם הזה, נהיה חייבים כל כמה שעות (במקרה הטוב) להשביע את רעבוננו ולקבל כוחות חדשים להמשך. מעבר לצורך הבסיסי והקיומי שלנו באכילה ושתייה, עניין המזון הפך לגורם משמעותי גם בתחומים חשובים נוספים כמו תרבות, יצירה, לימודים, תעסוקה ועוד. רבים מאיתנו גם מוצאים את האכילה כאפשרות מהירה וזמינה להפגת שעמום, מתח, ותחושות לא טובות באופן כללי.

בהתחשב במקומו המרכזי של האוכל בחיינו, אותו כמובן קיבע הקב"ה בכוונה תחילה, לא יתכן שה' לא ימסור לנו הוראות מדויקות לגבי אופן האכילה הנכון והראוי, ואכן – אנו מוצאים אותן בכמה וכמה מקומות. מעבר להלכות כשרות המזון, שהן המפורסמות ביותר בעניין זה, מעניין לגלות בתורתנו עוד מגוון הלכות והליכות טובות לגבי המזון. זה מתחיל בשעות האכילה המומלצות, דרך הכמויות הרצויות, ו(לא) כלה בסוג המזון המועדף. אפשר לומר, שמעל כולם, מתלבט ומתעלה הרמב"ם כגדול התורה שעסק בתחום זה, ואף טבע את המשפט הכמעט בלתי יאמן שיצוטט תכף, אותו כתב לאחר שהורה על אופן האכילה הטוב ביותר, במשנה תורה, ספר המדע, הלכות דעות, פרק ג': "כל המנהיג עצמו בדרכים אלו שהורינו, אני ערב לו שאינו בא לידי חולי כל ימיו, עד שיזקין הרבה וימות, ואינו צריך לרופא, ושיהיה גופו שלם ועומד על בוריו כל ימיו".

חכמי ישראל, בכל הדורות, הורו לשומעי לקחם לשמור על נפש בריאה בגוף בריא, ואדרבה – טענו שהחובה לשמור על הבריאות חלה על כל אדם מישראל. עם זאת, לא תמיד היה בידינו המידע המדויק לגבי מהו אוכל מזין, ועם ההתפתחות שחלה בעולם כולו בשנים האחרונות לגבי מודעות למזון בריא, גם בעולם היהודי חלה עלייה בעיסוק זה. כמו בכל תחום חדשני יש כמה וכמה שיטות הטוענות שהן הכדאיות והקרובות ביותר לאמת, ובכתבה זו נספר על שיטת 'הבריאות הטבעית', אותה מוביל הרב יובל הכהן אשרוב. את הסדנאות בהן השיטה נלמדת מנהל אסף אלזרע, איתו נפגשתי לטובת שיחה זו.

בוא נתחיל עם יסודות השיטה. מה היא בעצם אומרת?

"הדברים ארוכים ומורכבים, ואי אפשר להסבירם כראוי בזמן ובמקום הזה, אך לפחות נניח את היסודות. חז"ל למדונו כלל חשוב: 'לעולם תהיה התורה בעיניך כללים ולא פרטים', ולכן חשוב להבין את כללי מנגנון הריפוי הטבעי, עליו מיוסדת שיטת הבריאות הטבעית, ששואבת מדברי חז"ל ומשיטות רפואה עתיקות נוספות: כל מחלה היא למעשה חסד מה' יתברך. מחלה בהיפוך אותיות זה חמלה. מה שברפואה המערבית נקרא מחלה, אנו רואים בו ריפוי. תרופה. למשל שיעול. הרפואה המערבית רוצה להכחיד אותו. היא לא מתייחסת לכך שהקב"ה ברא ברוב חסדיו גוף כל כך חכם, שמזהה משהו לא תקין בדרכי הנשימה, ורוצה לפלוט אותו. וזה השיעול. השיעול הוא לא תקלה שיש להילחם בה. אנחנו מעודדים את השיעול, ומאפשרים לו לעבור באופן טבעי. לפי שיטת הבריאות הטבעית, הדבר היחיד שיכול לרפא בעולם הוא כוח החיים, שאותו נותן לנו הקב"ה בכל רגע ורגע. אין חוץ מזה. לא תרופות, לא ויטמינים, ואפילו לא מאכלים טובים ומזינים. ברגע שהקב"ה מפסיק להשפיע עלינו את כוח החיים הזה, אנחנו מתים. כל שנותר לנו לעשות הוא ללמוד איך לא להפריע לכוח החיים הזה להגיע אלינו בצורה טובה, וליישם זאת".

לדבריו של אסף, ישנם ארבעה דברים עיקריים שצריך לשים לב אליהם, בעניין הדרך בה כדאי לאפשר לכוח החיים שהקב"ה מעניק לנו כל רגע ורגע להגיע אלינו, ולא להפריע לו חלילה: "א. מצב רגשי מאוזן. במילים פשוטות - שמחה. ב. תזונה נכונה. ג. לשמור על הרכב דם מאוזן. ד. עודף או חוסר בפעילות גופנית.

"הפעם נתמקד כמובן בעניין התזונה. ברגע שאנחנו אוכלים לא נכון, אנחנו מעסיקים את הגוף בפינוי רעלים ופסולת, מעמיסים עליו דברים שקשה לו להתמודד איתם, וזה מקשה על הריפוי הטבעי שהוא עושה כל הזמן ממילא. ריפוי טבעי, כלומר – ניקוי רעלים ופסולת שגם ככה מצטברים בו, באופן טבעי. בנוסף, חשוב לדעת שכמו שאין ריפוי ללא ניקוי, כך אין ניקוי ללא מנוחה. משמע מזה, שעל מנת להגיע לריפוי, אני חייב ניקוי. והניקוי יכול להתאפשר רק על ידי מנוחה של הגוף בכלל, ושל איברי מערכת העיכול שלנו במיוחד".

"אנחנו ממליצים שארוחת הבוקר שלנו תתבסס על פירות חיים בלבד", מוסיף אסף. "פירות חיים מספקים המון אנרגיה, הם עשירים במינרלים וויטמינים, ויש בהם דו סוכר וגלוקוז, שהם למעשה חומר הדלק שלנו בחיים. לארוחת הצהרים, שהיא ארוחה עמילנית, מומלץ לאכול סלט ירקות חיים, שהוא רוב הארוחה, ולצדו ירקות אפויים בתנור. התפריט המומלץ לארוחת הערב, שהיא ארוחה חלבונית, הוא שוב סלט ירקות חיים, וקטניות מבושלות כגון עדשים וכו'. את ארוחת הערב כדאי לא לסיים אחרי שמונה, כדי לאפשר לגוף ריפוי ומנוחה. וכך יוצא למעשה שאם אכלתי ארוחה אחרונה בשמונה בערב, שלאחריה לא מומלץ לאכול 'ארוחות לילה', וכן לא לישון מיד אחרי האוכל, והארוחה הבאה שלי היא הפירות בבוקר, ואני מחזיק על פירות עד הצהרים - אני מרוויח פרק זמן מאוד משמעותי של כ-16 שעות שבהן הקיבה והמעי שלי עובדים בהספק מאוד נמוך, כלומר נחים - משמע מתנקים - משמע מתרפאים.

ומה כדאי לאכול כשחולים?

"אכילה בזמן מחלה מזינה את המחלה ולא את החולה. על מנת להבין את העניין חשוב שנבין את מנגנון ההגנה של הגוף, ואת תהליך התפתחות החיידקים בגוף. בפשטות, נמשיל את הגוף שלנו למדינה שכעת בעל כורחה מצויה במלחמה. כלומר, כרגע יש פלישה לתוכה, וכל הכוחות מופנים לטובת החזית מממנה הותקפה. עכשיו, ברגע שאנחנו אוכלים, פעולת העיכול נדחית, מכיוון שזו 'עוד  חזית' שיש להפנות אליה משאבים ואנרגיה. אבל זו לא חזית בוערת, כלומר, האוכל יכול להמתין, ובינתיים האוכל נרקב ומתחיל לתסוס. ריקבון מייצר חיידקים שמעלים את החום שלנו, כך שהאכילה מזינה את המחלה ולא את החולה. מה שכן כדאי לעשות זה לנוח, לשתות מים, ואם רוצים לאכול - אז מעט ופירות. כדאי לשים לב לזה שבאופן טבעי אין לנו תיאבון כשאנו חולים. הגוף לא רוצה להעמיס על עצמו פעולות נוספות, בשעה שהוא מתמודד עם המחלה. הקב"ה ברא את העולם כולו, ואת הגוף שלנו בפרט, באופן כל כך חכם ופלאי. כדאי להקשיב לו".

לצד הדיבור על הזמנים בהם הגוף מותקף, התחלנו לשוחח על סוגי המזון שממנו כדאי להימנע כמעט לחלוטין. שלא במפתיע, גם בנושא הזה יש לאסף משנה סדורה: "רצוי מאוד למעט באכילת חלבון מן החי, כלומר בשר, עופות, דגים, ביצים וכו'. אפשר להשאיר אותם לשבת, וגם אז לא להגזים. צריכה מופרזת על בסיס יומיומי של חלבון מן החי 'תורמת' לחומציות יתר בדם, שהיא גורם מפתח למחלות כרוניות כמו יתר לחץ גם, אוסטאופורוזיס ועוד. כמו כן קפה לסוגיו, קולה ומשפחתו, חטיפים, סוכר, מלח - כל אלה מאוד לא מומלצים. את כל מה שהגוף שלנו צריך יש בתפריט שציינו לעיל. בנוסף, מאוד לא מומלץ לאכול עד שאנחנו 'מתפוצצים'. כדאי לאכול עד קצת לפני שמרגישים שבעים".

בהמשך לזאת, מה תוכל לספר על הסדנאות שאתם עושים? למי הן מיועדות?

"הסדנאות שלנו 'שיר חדש - תזונה ובריאות' מיועדות לכל מי שרוצה לקחת אחריות על הבריאות שלו. לעשות השתדלות ב'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', כמו שה' ציווה. אנחנו שומעים תגובות מדהימות מהמוני אנשים שעברו לחיות לפי שיטת הבריאות הטבעית. גם אם לא במאה אחוז. העיקר שרוב התזונה תהיה בריאה. ההתחלה אמנם לא קלה, אבל מהר מאוד היא מתגלית גם כמהנה וגם כמשתלמת. הסדנה מיועדת גם לבריאים וגם לחולים עם בעיות במפרקים, סכרת, לחץ דם ועוד. מגיעים אלינו אנשים שוחרי בריאות, או אנשים שלא עזרו להם הטיפולים הרגילים. אנחנו עושים גם סדנאות מיצים, שזה ניקוי יותר אינטנסיבי, ואנחנו גם עושים גם המון עבודת הנפש. הרבה מהשיעורים קשורים לדברים כמו אכילה רוחנית, תיקום האכילה וכו'. מעבר לכך, כל הסדנאות שלנו מתקיימות בהפרדה מלאה בין גברים לנשים, ובפיקוח רבנים חרדים. אנחנו רואים שינויים עצומים. יש סיעתא דשמיא גדולה".

לקראת סיום שיחתנו, אמרתי לאסף שבוודאי יש אנשים שלא מתאים להגיע לסדנה, מכמה סיבות, אך הם בכל זאת מעוניינים בשינוי מהותי בחייהם בכל הקשור לבריאות, ושאלתי אותו מה אותם אנשים יכולים לעשות. "מעבר לסדנאות באורך 5 או 10 ימים שאנחנו עושים, יש לי קליניקה שבה אני מקבל אנשים לטיפול פרטי, שבה למעשה אני מקבל אנשים להתאמה של תפריט יותר בריא. חשוב לדעת, שבעומק העניין, אני לא עושה כלום. רק מכוון ומדריך. כל העניין הוא סיעתא דשמיא גדולה, והשתדלות מצד המטופל. יש אנשים שאפילו לא נפגשתי איתם, רק שוחחנו בטלפון. הם לקחו אחריות, והחיים שלהם השתנו מהקצה אל קצה. כדאי לדעת שמדובר בעקרונות רפואיים שגם הרמב"ם מדבר עליהם. זה פלאי פלאים שהרמב"ם הכיר כל כך טוב את הפעולות של הקיבה שלנו, בלי מיקרוסקופ או מכשור רופאי מתקדם. עד היום לא ברור איך הוא ידע את זה".

לפרטים נוספים והתייעצות בענייני בריאות ותזונה, ניתן לפנות אל אסף אלזרע במייל shirhadaash@gmail.com

תגיות:הרמב"םבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה