בריאות ותזונה

מחקר חדש: תזונה לקויה בהיריון יכולה לתרום להתפתחות הפרעת קשב אצל התינוק

המחקר מצא כי אימהות שהרבו בצריכת סוכרים ושומנים בהיריון היו בסיכון גבוה יותר ללדת ילד שיפתח הפרעת קשב וריכוז או בעיות התנהגות

אא

תזונה עשירה בשומנים וסוכרים בזמן ההיריון עלולה לתרום להתפתחותה של הפרעת קשב וריכוז ובעיות התנהגות אצל התינוק, כך אומרים חוקרים בעקבות מחקר חדש.

המחקר, שנערך על ידי מדענים מאוניברסיטת KCL בלונדון ואוניברסיטת בריסטול, הוא המחקר הראשון שמצא כי תזונה לא בריאה בהריון יכולה לשנות את הגנים של התינוק באופן שיוביל לשינויים במוח והפרעת קשב וריכוז.

הפרעת קשב והבעיות התנהגות הן הגורמים הנפוצים ביותר להפניית ילדים לפסיכיאטרים, ולעיתים קרובות הן מצטרפות זו לזו: לארבעים אחוז מהילדים עם אבחון של בעיות התנהגות יש הפרעת קשב וריכוז.

המחקר בדק 83 ילדים שאצלם התפתחו בעיות התנהגות מתמשכות בגיל צעיר, והשווה אותם ל-81 ילדים ללא הבעיות הללו. במקביל נבדק כיצד תזונת האימהות בהיריון שינתה את הגן IGF2, גן המעורב התפתחות חלקי המוח של העובר המעורבים מהפרעת קשב וריכוז.

התוצאות הראו כי תזונה עם הרבה סוכר ושומן, שהתבססה על מזון מעובד וממתקים, היתה מזוהה עם שינויים רבים יותר בגן. השינויים הללו, כאמור, הובילו להתפתחות בעיות התנהגות בגיל צעיר (כמו הכאות רבות ושקרים) ובין גיל 7 ו-13, לשיעור גבוה יותר של אבחוני הפרעת קשב וריכוז.

ד"ר אדוארד בארקר, פסיכולוג מאוניברסיטת KLC שהיה בין עורכי המחקר, מדגיש עם זאת שהורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז לא צריכים להאשים את עצמם, כי התזונה היא רק גורם אחד, אם כי ייתכן שאכן יש לו משמעות רבה.

"בעיות התנהגות והפרעת קשב הן בעיות פסיכיאטריות סבוכות מאד שמושפעות מגורמים רבים", הוא אומר. "תזונה היא גורם חשוב, אבל לצידה חשובים גורמי סיכון אחרים. תזונה נבונה יכולה לשפר את הסימפטומים אבל היא איננה גורם יחידי להפרעת קשב או בעיות התנהגות".

חוקרים אחרים ציינו שעל אף שהוכח קשר בין תזונה גרועה בהריון וילדים עם בעיות התנהגות או הפרעת קשב, לא ברור מה הביצה ומה התרנגולת. "ייתכן בהחלט שהאימהות שאוכלות גרוע בהיריון הן אימפולסיביות בעצמן ולכן מתקשות לשלוט בדחפים שלהן לג'אנק פוד. במקרה כזה, ייתכן שהפרעת הקשב אצל הילד היא פשוט תורשה מהאם, בלי קשר לתזונה".

החוקרים מקווים לערוך מחקרים בהמשך שיקבעו עד כמה התזונה בהיריון אכן משפיעה ישירות על הסיכון להתפתחות הפרעת קשב, ולנסח בהתאם המלצות תזונה לנשים בהיריון, במיוחד כאלה שנמצאות בסיכון גבוה יותר ללדת ילדים עם הפרעת קשב או בעיות התנהגות.

תגיות:תזונההריוןהפרשת קשב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה