טורים אישיים - כללי

משבר הרכבת: תשכחו מהעובדות, החרדים אשמים בכל

לתקשורת הישראלית אין שום ספק מי אשם בכאוס התחבורתי של הבוקר: החרדים. אל תבלבלו אותם עם עובדות כמו הודאת מנכ"ל הרכבת, הסכסוך המתוקשר בין ראש הממשלה ושר התחבורה שלו, או אפילו ההשבתה הצפויה של רכבת ישראל לשמונה ימים – בלי שום קשר לשבת

  • א' אלול התשע"ו
רכבת ישראל (צילום: shutterstock)רכבת ישראל (צילום: shutterstock)
אא

הכאוס התחבורתי שנוצר הבוקר בישראל עקב השבתת קו הרכבת בנימינה-תל אביב זוכה לא רק לכיסוי רחב, אלא גם לפרשנות תמימת דעים וצפויה לחלוטין: "נתניהו נכנע לחרדים", מדווחים לכם בכל אתר ובכל ערוץ, "ולכן אתם, האזרחים הפשוטים, סובלים".

איך זה קשור לחרדים? ובכן, מאד פשוט. בשבת שעברה בוצעו כזכור עבודות בקווי הרכבת בעיצומו של יום השבת. המפלגות החרדיות מחו, ראש הממשלה הסכים לעצור את העבודות בשבת לאחר מכן, הלא היא השבת האחרונה – וכתוצאה החליטה רכבת ישראל להתחיל את העבודות במוצאי שבת, וכך לוודא כי ביום ראשון העמוס תמיד יסבלו כמה שיותר אזרחים מהשבתת קו הרכבת.

"נו, אז החרדים אשמים!" פוסקים אנשי התקשורת ואיתם לא מעט אזרחים. "מי אמר להם להכריח את ראש הממשלה להפסיק את העבודות בשבת?"

ובכן, הנה כמה תזכורות עובדתיות, שלא ממש תשמעו עליהם בערוצי התקשורת המיינסטרימית.

ראשית, החוק במדינת ישראל אוסר על עבודה בשבת, ומחריג מכך רק מספר מקרים שזוכים להיתר מיוחד. אחרי העבודות בשבת הקודמת, טענו ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה כי חילול השבת בוצע משום 'פיקוח נפש'. פיקוח נפש אמנם דוחה שבת, אבל האם לכל פקיד או שר יש סמכות להחליט איזה מצב מוגדר כפיקוח נפש? יש רבנות ראשית לישראל, ואף אחד לא התייעץ איתה בשאלה האם עבודות הרכבת בשבת עונות להגדרה של פיקוח נפש. יותר מזה, גם אם נקבל את ההנחה שהעבודות על הרכבת עצמה היו פיקוח נפש, מה לגבי עבודתם הנמרצת של צוותי הצילום וצוותי היח"צ של הרכבת במהלך השבת? גם צילום העבודות והוצאת הודעות לעיתונות הם בגדר פיקוח נפש?

בסוף השבוע הגישו המפלגות החרדיות בקשה לראש הממשלה למנוע את העבודות בשבת הקרובה. הן טענו שהתייעצו עם מומחים ומסתבר שאין שום הכרח שהעבודות יתבצעו דווקא בשבת. הן הצביעו על דבריו של מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, שהודה בגלוי כי את רוב העבודות שעל הרכבת לבצע – אין שום הכרח לבצע בשבת (ליתר דיוק, הוא אמר ש-17 מתוך 20 העבודות המתוכננות יכולות בקלות להתבצע ביום חול). הן גם נשענו על חוות דעת הלכתית של הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, שאמר כי לפי הנתונים שנמסרו לו, עבודות הרכבת בשבת אינן בגדר פיקוח נפש שדוחה שבת.

נתניהו, שלא מחפש להסתבך עם שותפים קואליציוניים, החליט בערב שבת שהדבר ההגיוני לעשות הוא לדחות כרגע את העבודות, כך שלא יתבצעו בשבת הקרובה, ולקיים מרתון דיונים ב-72 השעות לאחר מכן על מנת להגיע לפתרון מוסכם. תרמה להחלטה העובדה שמשרד ראש הממשלה גילה לפתע שבניגוד לטענת משרד התחבורה עד עתה, כי עבודות השבת נחוצות כדי לא להשבית את הרכבת, הרי שמשרד התחבורה מתכוון בכל מקרה להשבית את הרכבת לשמונה ימים רצופים במהלך ספטמבר, מה שכמובן יפגע מאד בציבור הנוסעים. אם הרכבת ממילא לא עובדת שמונה ימים – למה לא לעשות אז את עבודות 'פיקוח הנפש'?

אבל כמו שלראש הממשלה יש אינטרסים משלו, גם לשר התחבורה יש אינטרסים משלו. ישראל כץ זועם על נתניהו שהכשיל את הניסיון שלו להשתלט על מוסדות הליכוד, ומצא כאן פתח לנקמה. תחילה, הורה לרכבת לבצע את כל 20 העבודות הנחוצות בשבת, כולל אלה שמנכ"ל הרכבת אמר שאין שום צורך לעשותן בשבת. לאחר מכן, כשנתניהו הנחית מעל לראשו את ההנחיה לעצור את העבודות, הוא החליט להעניק למדינה יום ראשון של סרט אימה, עם פקקים אינסופיים ומאות אלפי חיילים ואזרחים שנתקעים על אם הדרך ולא יודעים איך להגיע למחוז חפצם. וכך דאג כץ שהעבודות יתחדשו מיד עם צאת השבת, וישתקו חצי מדינה. התקשורת, הוא ידע, כבר תעשה בשבילו את שאר העבודה. ואכן, 'הכניעה המבישה של נתניהו לחרדים' כיכבה בכותרות עוד לפני שיצאו שלושה כוכבים. נתניהו מצידו השיב מלחמה בפוסטים נזעמים בפייסבוק ובשילוח מקורביו לתדרך עיתונאים על אפשרות פיטורין של שר התחבורה. אליבא דאנשי נתניהו, כל סיפור העבודות בשבת נרקם מלכתחילה על ידי השר תאב הנקמה כדי לסכסך את נתניהו עם החרדים מחד ולהקים עליו זעם ציבורי מאידך.

אז מה היה לנו פה? ראש ממשלה שידוע בחיסול סדרתי של יורשים פוטנציאליים ודמויות חזקות מידי במפלגתו, מסתכסך עם עוד שר בשורה ארוכה של שרים – הפעם שר התחבורה. שר התחבורה, מצידו, יוזם משבר שערורייתי כדי להתנקם בבוס שלא מפרגן לו. אבל האשמים האמיתיים? אלה החרדים, כמובן. אם הם לא היו מתערבים, נתניהו וכץ אולי היו מתעבים זה את זה אבל התחבורה בכבישים היתה זורמת בשקט. אה, אתם אומרים שהרכבת בכל מקרה עומדת לשבות לשמונה ימים? טוב, אם היינו מוסיפים גם את עבודות השבת ללו"ז זה בטח היה הופך להיות שמונה עשרה. מנכ"ל הרכבת אמר שלפחות 17 מתוך 20 משימות דחופות יכולות להתבצע ביום חול בלי פגיעה בנוסעים? נו, מה הוא כבר יודע. בסך הכל מנכ"ל הרכבת. החרדים בעצמם מבהירים שהם לא קשורים למאבקי הכוח בין המשרדים וכבר ברור להם שבוע שלם שהשבת הפכה קרבן לקרבות פנימיים בתוך הליכוד? באמת, מי בכלל שואל את החרדים.

שמירת שבת במרחב הציבורי היא לא נושא פופולארי במחוזות התקשורת הישראלית. למרבה הצער, כשמדובר בשמירת שבת על חשבון נוחות – עבודות ביום חול שיגרמו לפקקי תנועה, למשל – היא לא פופולארית אפילו בקרב אזרחים מסורתיים רבים, שאוהבים אולי קידוש וחמין אבל אוהבים יותר נסיעה חלקה לעבודה. אבל גם מי שחושב שרכבת ישראל צריכה לעבוד בשבת ושהחרדים יקפצו, יכול לפחות לראות את התמונה נכון: הכאוס של הבוקר לא נגרם כי לא עבדו בשבת, אלא כי עבדו מיד בצאת השבת. תמונות הפקקים המתמשכים והאזרחים חסרי האונים? תחשבו למי היה אינטרס שתמונות כאלה יצולמו. רמז: אלה לא המפלגות החרדיות.

תגיות:משרד התחבורהישראל כץמשבר הרכבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה