אביגיל מייזליק

"האמת? לכל מה שנוגע לאוכל מרוקאי, יש לי פינה חמה במיוחד"

"אין בכלל ספק שלמרוקאים יש כשרון מיוחד בנושא, ויש להם גם צורת אירוח מלאת חום ושופעת. באוכל המרוקאי אין כמויות ואין הסברים - אוכל מרוקאי צריך לראות, וצריך להרגיש" – אביגיל מייזליק מפתיעה עם אהבה קולינרית חדשה

אא

מירה היא אישה מרוקאית חמה ומקסימה שהסכימה אחרי הרבה שכנועים להיות האורחת שלי במדור. על הבישולים שלה שמעתי מזמן, למרות שלצערי הרב דרך הטלפון הם לא עוברים, אבל הבת שלה שהמליצה לי לארח אותה שלחה לי תיאורים כל כך צבעוניים ועשירים שזה היה כמעט כמו לאכול אצלה במטבח.

מי שעוקב אחר המדור, יודע כבר שלאוכל מרוקאי יש לי פינה חמה במיוחד, כי אין בכלל ספק שלמרוקאים יש כשרון מיוחד בנושא, ויש להם גם צורת אירוח מלאת חום ושופעת.

לאורך כל השיחה בינינו, מירה חיפשה בכל דרך איך היא תוכל לשלוח לי אוכל או לכבד אותי במשהו ממעשה ידיה. אולי בכל אופן היא תמצא מישהו שנוסע מירושלים לבית שמש או שאולי יוצא לי להגיע לשכונה שלה בשבוע הבא? כל מה שאני צריכה זה להודיע לה והיא כבר תשלח לי מגש קטן.

"תדעי לך, שכל מה שאני יודעת זה מאמא שלי, וככה זה עם כל האמהות המרוקאיות", היא מספרת לי. "כל מה שהן יודעות זה מהאמא והקשר נמשך מדור לדור. כולם יודעים שאצלנו אין כמויות ואין הסברים - אוכל מרוקאי צריך לראות, וצריך להרגיש, והכי חשוב לא לשכוח את הנשמה של האוכל - השמן, שהוא אותיות נשמה. כשאני מגיעה לאמי שתחייה להתארח - תמיד היא אומרת את אותו משפט קבוע מראש - כמה חבל שלא ידעתי שתבואי, בדיוק עכשיו אין לי כלום בבית. ומיד היא ממהרת להגיש עשרה סוגי סלטים, 4 תבשילים שונים, פלטה שלמה של עוגות ועוגיות ומעמולים וזה בשבילה מה שנקרא - אין לי כלום. וכמובן שאנחנו מדברים על סתם יום של חול! בשבת בכלל יש אצלה חגיגה שלמה ומי שלא התארח בשבת מרוקאית, עם הלחם המרוקאי, הדג המיוחד, הקוסקוס והממולאים - הפסיד חוויה ייחודית של טעמים וצבעים מדהימים במיוחד".

מירה מאד התביישה לספר לי על עצמה, אבל את הסיפור המקסים עליה סיפרה לי דווקא ביתה, חלי. "אמא שלי אישה מאד צדיקה אבל היא ביישנית גדולה ולא הרבה יודעים כמה חסדים היא נוהגת לעשות. רק כשגדלתי הבנתי שכל הסירים והתבשילים שכל הזמן מתבשלים אצלנו בבית בעצם משמשים לחסד, והיא נוהגת לשלוח מאכלים מבושלים להמון יולדות, נשים חולות, משפחות שהיא יודעת שאין להם אוכל מבושל כי אין כסף ועוד סדרה שלמה של נזקקים - והכל בצנעה, בתמימות גדולה ובשמחה אמיתית של מצווה. בשולחן שבת שלנו תמיד מתארחים בעלי תשובה, אנשים בודדים ועוד כל מיני טיפוסים צבעוניים ותמיד יש מספיק אוכל ומספיק מקום - למרות שהבית קטן וצנוע מאד".

אז המתכונים שתקבלו כאן היום, הם מתכוני חסד שמביאים הרבה שמחה לאנשים ברגע ובזמן הנכון, וחוץ מזה הם גם באמת טעימים ומיוחדים.

 

מרק לחשו - מרק סולת מרוקאי

"המרק הזה זה האוכל של יום שישי. מכינים ממנו כמות גדולה וביום שישי בצהריים כולם אוכלים, שבעים ונרגעים". פשוט, פשוט וממכר.

זמן הכנה: 20 ד' | זמן בישול: 30 ד' |  6 מנות

החומרים הדרושים:

4 כפות שמן

3 שיני שום כתושות
חבילת כוסברה קצוצה
אבקת מרק עוף לפי הטעם
מלח ופלפל שחור
כפית כורכום
כוס סולת

 

אופן ההכנה:

מכניסים את כל החומרים חוץ מהסולת לסיר של כ-5 ליטר. ממלאים מים, מביאים לרתיחה ומבשלים על אש גבוהה כ- 10 דקות .מוסיפים את הסולת תוך ערבוב עם כף עץ או אפילו עם המטרפה של המיקסר כדי שהסולת לא תידבק לתחתית וממשיכים לבשל עוד 20 ד'. חשוב לשים לב אם רוצים לחמם שהמרק לא יידבק לתחתית הסיר.  
 

 

פרוסות דג מרוקאי

כל דג מתאים כאן - נסיכה, סלמון, בורי ואפילו סטייקים של קרפיון.

זמן הכנה: 20 ד' | זמן בישול: כשעה |  6 מנות דג

החומרים הדרושים:

6 מנות יפות של דג

שמן לפי הטעם

6 פלפלים ירוקים חתוכים לפרוסות

פלפלון ירוק או אדום חריף קצוץ (לא חובה)

8 שיני שום כתושות

חבילת כוסברה קצוצה

מלח ופלפל

2 כפות גדושות פפריקה מרוקאית

2 כפיות כורכום

 

אופן ההכנה:

בסיר רחב שמים שמן בנדיבות. מוסיפים את השום, הפלפלים, הכוסברה והתבלינים. מטגנים תוך כדי ערבוב כדקה ומניחים את פרוסות הדג. מוסיפים 2 כוסות מים ומביאים לרתיחה. מכסים, מבשלים על אש קטנטנה כשעה. טועמים, מתקנים תיבול ומגישים.

 

תבשיל בשר וחומוס חלומי

הרוטב הזה גורם לכל מי שנזכר בו לאנחת געגועים. ללא ספק המתכון האהוב ביותר בביתה של מירה, בשר רך ונמס בפה, גרגרי חומוס ורוטב עשיר וריחני.

זמן הכנה: 30 ד' | זמן בישול: כשלוש שעות | 10-12 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הדרושים:

2 כוסות גרגרי חומוס

כתף בקר במשקל 1.5-1.7

4 גזרים קלופים

בצל גדול קצוץ

7-8 עלים של סלרי (כרפס)

כפית כורכום

חצי כפית פלפל לבן

5 שיני שום כתושות

חבילת פטרוזיליה או כוסברה קצוצה

כף פפריקה מרוקאית מתוקה

חצי כוס שמן

1-3 פלפלים חריפים טריים חתוכים לטבעות (לא חובה ולאוהבי החריף תשימו 3)

 

אופן ההכנה:

משרים את החומוס במים למשך לילה. מניחים את נתח הבשר בסיר רחב עם הגזר, הכרפס ועלי הדפנה. מתבלים בכורכום ופלפל לבן וממלאים במים. מביאים לרתיחה ומבשלים 45 ד', מכוסה על אש בינונית.

 מוציאים את הבשר לצלחת כדי שיתקרר, מסננים את המרק ושומרים אותו. כשהבשר מתקרר מעט חותכים אותו לקוביות. בקערית מערבבים את הפטרוזיליה, השום, הפפריקה, הפלפל הלבן, השמן והפלפלים החריפים.

מסננים את החומוס ממי השריה ושמים אותו חזרה בסיר שבו התבשל הבשר. מניחים עליו את קוביות הבשר ויוצקים את תערובת התבלינים. שופכים על הכל את המרק המסונן, מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים על אש קטנה כשעתיים או עד שהבשר והחומוס רכים והרוטב סמיך. טועמים, מתקנים תיבול ומגישים.

 

חלום על שוקולד וריבת חלב שנפגשו

לאירועים ממש מיוחדים זכינו להיפגש עם העוגה הזו וכל מפגש כזה היה בלתי נשכח לחלוטין.

זמן הכנה: 45 ד' | זמן אפיה: 20-30 ד' | 8-10 מנות

החומרים הדרושים:

לבצק:

2 כוסות קמח

כוס וחצי קורנפלור

כפית אבקת אפיה

200 גר' חמאה רכה

חצי כוס סוכר

חצי כוס דבש

3 ביצים

כפית תמצית וניל

למלית:

חב' שמנת מתוקה

3 כפות אינסטנט פודינג ווניל או ריבת חלב

כוס ריבת חלב

 

לציפוי:

150 גר' שוקולד מריר

חצי כוס חלב

2 כפות חמאה

 

אופן ההכנה:

מכינים את הבצק: מקציפים את החמאה עם הדבש וחצי מכמות הסוכר עד לקבלת קרם חלק. מעבירים לקערה גדולה. מקציפים את הביצים עם שארית הסוכר עד שהן נהיות בהירות ותפוחות. מוסיפים תוך כדי ערבוב לתערובת החמאה. מוסיפים את תמצית הווניל ומערבבים. בקערה נפרדת מערבבים את הקמח, הקורנפלור ואבקת האפייה. מערבבים את החומרים היבשים עם תערובת החמאה עד לקבלת בצק אחיד.

משטחים את הבצק על תבנית מס' 26 משומנת קלות. אופים בחום של 180 מעלות 20-30 ד' או עד שהבצק זהוב ומוכן. מוציאים ומצננים. מכינים את המלית: מקציפים את הקצפת עם פודינג הווניל עד לקבלת קצפת יציבה. מוציאים ומערבבים 2 כפות מהקצפת עם ריבת החלב. מעבירים לקערה את ריבת החלב ומערבבים היטב עד לקבלת קרם אחיד.

מורחים על הבצק. ממיסים בסיר קטן או במיקרו את השוקולד עם החלב והחמאה. מערבבים עד לקבלת קרם אחיד, מצננים מעט ויוצקים בעדינות את קרם השוקולד על הכול. מעבירים למקרר לשעתיים לפחות לפני ההגשה.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:אביגיל מייזליקמתכונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה